További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A IV. kerületi, évtizedek óta katasztrofális állapotban lévő Szilágyi utca tervezett felújítása miatt félti a 3-as metró, mintegy húsz éve ígért káposztásmegyeri meghosszabbítását Szálka Miklós. A főváros városüzemeltetési bizottságának fideszes alelnöke szerint a felújítás végleg keresztülhúzza a terveket.
A 3-as metró meghosszabbításának tervei körülbelül 18-20 évesek. Ez idő alatt mindkét politikai oldal előszeretettel ígérgette a káposztásmegyerieknek a vonal meghosszabbítást, amelynek megvalósításakor nem a felújított Szilágyi utca volna az egyetlen akadály.
A kerületben biztosak
"Ma már csupán annyit lehet százszázalékos biztonsággal kijelenteni, hogy a kék metró vonala a IV. kerületben folytatódhat" - érzékelteti finoman Rékai József a 3-as metrót 1988-ban tervező Metróber Kft. főmérnöke, hogy mennyire tűnnek komolynak a tervezőasztal mellől a politikusi kijelentések.
A 3-as metró káposztásmegyeri szakasza ugyanis nem a Szilágyi utca felújítása miatt nem fog megépülni: az 1988-as tervezés óta sok minden más is megváltozott: a MÁV-nak például más tervei vannak a Rákospalota-Újpest vasútállomással (eredetileg a Kőbánya-Kispest metró- és vonatállomáshoz hasonló összevont csomópont lett volna).
Az sem igaz, hogy a 14-es villamost úgy építették volna, hogy arra majd a jövőben a 3-as metró is rámehet. Rákai elmondta: legfeljebb a Régi Fóti úti vasúti híd melletti felüljáró bírná el a metrót, a villamosvonal, amit 1998-ban hosszabbítottak meg, nem a metrónak épült.
Így például az eredetileg a metrónak tervezett járműtelep területén megy át a 14-es villamos, vagyis már 1998-ban sem számolt a 3-as metróval a főváros.
Demszky Gábor kisbíró megveretése
A metróvonalak építése valószínűleg olyan szerepet tölt be a fővárosi politikában, mint az autópályáké az országosban: a káposztásmegyeri metrót mindkét oldal politikusai megígérték Demszky Gábor főpolgármestertől Schmitt Pálig, aki 2002-ben a Fidesz jelöltje volt.
A helyzetre teljesen jellemző Vajda Pál csütörtöki közleménye, amelyben Szálka Miklós állításait cáfolva a főváros 3-as-metróépítési szándékát hangoztatja, de a közlemény végén kiderül, ez csak 2015 után elképzelhető - ha egyáltalán.
A káposztásmegyeriek eközben "belefásultak" a délibábok reklámozásába, mondja Derce Tamás újpesti polgármester, aki az utóbbi időben is levelezett a témában a fővárossal, bár kérdéseire jó hónapos késéssel nem a főpolgármester, hanem Vajda Pál válaszolt igennel is, meg nemmel.
"Demszky Gábor államigazgatást tanult, így tudnia kéne, hogy már Könyves Kálmán törvényei között szerepelt egy olyan, miszerint azt a bírót, aki 30 napon belül nem old meg egy ügyet, meg kell veretni" - húzott egyenes vonalat múlt és jelen között Derce.
Majd pénzt kérnek érte
Újpest azért szeretné tudni, hogy az Újpest központtól az Árpád út alatt futó, majd a víztoronynál a sínek mellé kanyarodó metróvonal megépül-e egyáltalán, mert 1988 óta bontási tilalom van érvényben a nyomvonal fölött. A területen 48, nagyrészt önkormányzati tulajdonú ingatlan fekszik, ebből húszat megvennének a lakók.
Derce ezért úgy döntött, hogy a jövő héten az önkormányzat eladja az egyébként igen rossz állapotban lévő, egyszintes épületeket. Az új tulajdonosok ugyan sok mindent nem kezdhetnek azokkal, de az ingatlanok értékének 5 százalékát évente elkérhetik a fővárostól. Az építési törvény ugyanis így rendelkezik a tilalom alatt álló, de több mint három éve érintetlenül hagyott épületekről.
Az egyébként is "magukra hagyott" káposztásmegyeriek ma a sűrű megállók miatt csak az óránkénti 5 kilométeres átlagsebességre képes 14-es villamossal és néhány kék busszal tudnak a 3-as metróig eljutni.
Tíz évvel ezelőtt a MÁV-val ugyan majdnem létrejött egy megállapodás, hogy 20 millió forintból elkészül egy állomás Dunakeszi-Alsó és Rákospalota-Újpest között a váci vonalon Káposztásmegyernél, de az állami vasúttársaság letett róla, mondta el Derce Tamás.