További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Reggel fél öt és hat óra között ritkítaná a kisföldalatti járatait a Budapesti Közlekedési Zrt (BKV), adta hírül az MTI pénteken.
Regőczi Miklós, a BKV kommunikációs és értékesítési vezérigazgató-helyettese elmondta, a 4 óra 30 perces üzemkezdet és 5 óra között mindössze 100-120 utas utazik a földalatti járművein, amelyek reggel 6 óráig 3,5 percenként közlekednek. A BKV szerint ebben az időszakban fele ennyi jármű is képes lenne elszállítani az utasokat.
A kisföldalattit, más néven az 1-es metrót naponta 100-120 ezer utas veszi igénybe, ez évente körülbelül 30-35 millió utast jelent. Csúcsidőben a földalatti 100 másodpercenként indul, a késő esti órákban 7 perc a járatok követési ideje. Egy szerelvény egyidejűleg körülbelül 200 utast tud szállítani.
Luxusmetrót ígérnek
Augusztus óta a földalatti mind a 22 kijáratát a teljes üzemidőben biztonsági őrökkel zárták le, így a szerelvényekre csak fizető utasok juthatnak fel. A szigorított ellenőrzés a BKV-nak havonta 30-40 millió forintos pluszbevételt jelentett, amely az őrzés költségeinek levonása után néhány millió forintos bevételnövekedést eredményezett.
A szigorított ellenőrzést a társaság januártól is fenn akarja tartani, de nem a teljes üzemidőben, és csak a legforgalmasabb állomásokon; ilyen például a Deák tér, az Oktogon és a Mexikói út.
A BKV az Andrássy út arculatához kapcsolódóan egyfajta "luxusmetró" imidzset alakítana ki a földalatti állomásain, elsősorban az utasok korszerűbb és részletesebb tájékoztatásával. Néhány éven belül szükségessé válik a 70-es években beszerzett, mára elöregedett járműpark cseréje is.
A BKV-bejelentés előtt két nappal a cég honlapján a tervezett járatritkításokat indokló videó került fel. A felvételeken szerepelt a kisföldalatti is, amint nem, vagy alig szállít utasokat. A felvételek egy része viszont 4:26-kor, még üzemkezdet előtt készültek.
A videóból kisebb botrány lett a járatritkításról és tarifaemelésről tárgyaló városüzemeltetési bizottság szerdai ülésén is, ahol végül a kormányoldal sem támogatta a BKV jövő évi koncepcióját. Vitézy Dávid, a BKV felügyelőbizottságának civil tagja a felvétel miatt a cég kommunikációs igazgatójának, Regőczi Miklósnak a felmentését kezdeményezte.
A BKV járatritkításait magyarázó internetes videóval kapcsolatban kérdésre válaszolva Regőczi Miklós a Független Hírügynökségnek a videó utóéletével kapcsolatban azt mondta, a reakciók miatt döntöttek úgy, hogy leveszik azt a cég honlapjáról. A film 200 ezer forint plusz áfába került, nem fizetett hirdetésként tették közzé, nem mutatták be sajtótájékoztatón, azok látták, akik rámentek a BKV honlapjára, és érdekelte őket a téma.
VEKE: Ámokfutásba kezdett a BKV
"Folytatódik a BKV ámokfutása, most már egészen nyíltan a budapesti utazóközönség kárára" - reagált a hírre Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnökségi tagja.
Vitézy Dávid nem érti, hogy ilyen bejelentések mellett, mit ért a BKV a jövő évi paraméterkönyv (összmenetrend) társadalmi vitája alatt.
"A BKV jelenleg a kínálati szolgáltatás szétverésén dolgozik, hiszen a kisföldalattit pont azért használják sokan, mert tudják, hogy nem kell rá várni. Ha az előnye elveszik, ezek az utasok elpártolnak" - mondta az Indexnek Vitézy.
A BKV 10-15%-os teljesítménycsökkentést hajtana végre 2008-ban a tarifák 10-15%-os emelése mellett, de erről még meg kell győznie a főváros vezetését is. A Közgyűlés december 20-án dönt a járatritkításról és a tarifaemelésről.