Összegubancolódott a fonódó villamosok ügye
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Egyelőre tart a vita az úgynevezett fonódó villamosok ügyében a főváros és a II. kerület között, pedig a héten megegyezésre kellene jutni, ellenben Budapest elveszítheti a beruházásra már megítélt hatmilliárd forintos támogatást.
Horváth Csaba leköszönő főpolgármester-helyettes hétfői tárgyalása után Demszky Gábor csütörtökön próbál kompromisszumra jutni Láng Zsolt polgármesterrel, majd ezután mindkettőjüket várja a támogatás folyósításáról döntő Nemzeti Fejlesztési Ügynökség.
A budai fonódó villamosok tervének lényege, hogy Óbudáról egy villamossal el lehessen jutni Dél-Budára. Az elképzelés szerint egyrészt az Alkotás útról érkező 61-es villamost a 4-es 6-os Margit körúti pályáján és a Frankel Leó utcán keresztül összekötnék a 17-es villamossal, másrészt pedig a Gellért tér felől közlekedő 19-es és 41-es villamost is összekötnék a 17-es vonalával, méghozzá egy teljesen új villamosvágány építésével a Batthyány tér és a Margit híd között.
A villamosprojekt ügye akkor hiszterizálódott, amikor kiderült, hogy a pályázati határidő hamarosan, november 30-án lejár, de a II. kerület még nem adott tulajdonosi- és közútkezelői hozzájárulást. Anélkül pedig nem indulhat a beruházás, kútba eshet a hatmilliárdos uniós támogatás.
Áprilisban kezdődött
Láng Zsolt, a II. kerület polgármestere már 2009 áprilisában jelezte, hogy ebben a formában nem támogatják a beruházást. Hétfőn tartott sajtótájékoztatóján elhangzott, hogy a BKV 2008 nyarán mutatta be a terveket a kerületnek, ekkor még csak a Moszkva tér felé történő átkötésről volt szó, a Batthyány téri irány érintőlegesen, mint középtávú javaslat került szóba.
A kerület 2008 őszén tudta meg, hogy a BKV benyújtotta a pályázatot az NFÜ-nek úgy, hogy abban a Batthyány téri irány is szerepel, vagyis a beadott terv egy részét az önkormányzat nem is ismerte. Ezt követően mutatták be nekik a koncepciót, amellyel kapcsolatban számos aggály merült fel. Nem láttak megalapozó hatástanulmányt, nem volt lakossági fórum, volt viszont egy kész terv, amin változtatni szinte nem is lehet.
2009 áprilisában először Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes próbált egyeztetni, majd hosszú szünet után szeptember 22-én a projekt új felelőse, Horváth Csaba főpolgármester-helyettes volt a kerületnél, de nem sikerült dűlőre jutni az ügyben.
Beszorul a dugóba a villamos?
A kerület lényegében azzal nem ért egyet, hogy a Batthyány tér – Margit híd közötti összekötésre szükség van. Egyik fő érve az, hogy mivel a 17-es villamos pályáját a projekt keretében nem újítják fel - sőt, az később sem várható -, akkor a villamosok továbbra is 15-30 km/ órával „fognak toporogni” a síneken. Ráadásul mivel a Bécsi úton az autók ráhajthatnak a sínekre, a villamosok ugyanúgy dugóba kerülhetnek, így nem érdemes fejleszteni.
A másik érv az, hogy a Batthyány tér felé történő összekötéshez részben szét kell verni a 2006-ban faltól-falig felújított Bem rakpartot, le kell szűkíteni a Margit híd alatt a sávokat (egy délre menő sáv marad), hogy a villamos át tudjon menni a HÉV fölé.
Javaslatuk pedig az, hogy a két fél projekt helyett legyen egy egész: valósuljon meg a Moszkva téri összekötés, de úgy, hogy megújul a sínpálya és az útburkolat is a Bécsi úton és a Frankel Leó utcában is. Erre azért van szükség, mert ha csak a vágányt újítják fel, akkor a gépkocsik is azt fogják használni, tönkretéve a projektet. A kerület számításai szerint így a beruházás is olcsóbb lesz.
Még nem adták fel
Horváth Csaba leköszönő főpolgármester-helyettes a hétfői tárgyalás után az Indexnek elmondta, hogy mindkét fél rögzítette: szeretnék a közösségi közlekedést javítani. Ezért közösen megkeresik az NFÜ-t, lehet-e érvényesíteni a kerület elképzeléseit, és ha igen, hogyan.
A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület közleményben tiltakozott az ellen, hogy a 17-es és 19-41-es villamosok összekötése, azaz a projekt lényege helyett közúti fejlesztésekkel, útfelújítással bővítsék a projekt tartalmát.
Álláspontjuk szerint a budai fonódó villamosfejlesztés egy nagyon hasznos beruházás, hisz például a metróépítéssel ellentétben csak nagyon rövid szakaszon jelent felszíni építkezést, miközben a teljes budai villamoshálózat kapcsolatait javítja, közvetlen kapcsolattal a Bécsi úttól egészen a Kamaraerdőig és a Kelenföldi pályaudvarig.