Feles törvénnyel szabályoznák újra a parkolást
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A főváros vezetése hétfői kabinetülésén tárgyalja meg a főjegyzői iroda most elkészült jogi elemzését az Alkotmánybíróság fővárosi parkolási rendeletet megsemmisítő határozatáról. Az elemzés lényege, hogy a problémát meg lehet oldani a jövő év június 30-i határidőig a közúti közlekedésről szóló törvény módosításával. Ha nem sikerül, nagyon rövid távon lehet széleskörű öröm, de tartósan inkább káosz lesz a fővárosi parkolóhelyeken, fogalmaz az anyag.
Az Index birtokába került elemzés azt javasolja, hogy mielőbb álljon fel egy közös munkacsoport a kormány és a fővárosi önkormányzat szakértőiből, és kezdjenek hozzá a törvénymódosítás, valamint azzal párhuzamosan a fővárosi rendelettervezet kidolgozásához.
Mit, miért?
A jogszabályokat azért semmisítette meg az Ab, mert a törvényi rendelkezések nem határozzák meg a díjmegállapítás kereteit, szempontjait, és korlátait, ami a fővárosi közgyűlés (és az önkormányzati képviselő-testületek) jogalkotási jogkörét önkényessé teszi. Emellett a július 1-től megsemmisített jogszabályok nem voltak tekintettel a fogyasztók érdekeinek védelmére. A három megsemmisített jogszabály a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 15. § (3) bekezdése, a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 63/A. § h. pontja, valamint az ezeken alapuló fővárosi parkolási rendelet.Az Alkotmánybíróság által kifogásolt, parkolással kapcsolatos kérdéseket rendezhetik az önkormányzati törvény módosításával is. Ahhoz azonban, hogy hozzányúljanak ehhez a jogszabálynak, a jelenlévő országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata szükséges, ami a jelenlegi politikai helyzetben nem valószínű, hogy működne.
Az elemzés szerint a közúti közlekedésről szóló feles törvény módosítása is felhatalmazást adhat a fővárosi önkormányzatnak az egész fővárosra kiterjedő keretszabály megalkotására. Az idő sürgeti a fővárost: az új szabályozás hiányában 2010. július 1-től megszűnik a díjfizetés a budapesti közterületi parkolókban. Az anyag szerint ennek nyomán nagyon rövid távon lehet széleskörű öröm, de inkább tartós káosz várható.
Az elemzés a káosz emlegetésével a fővárosi tulajdonú Parking Kft. korábbi anyagára utal. Abban az áll, hogy az olasz fővárosban tavaly a hirtelen ingyenessé vált parkolási rendszer hatályba lépése után hat nappal maga a lakosság követelte ki a fizetős rendszer visszaállítását, mert az intézkedés akkora közlekedési káoszt okozott.
Az Ab döntése három másik fővárosi rendeletre is hatással van: a közterületről szóló, a taxidrosztokról szóló és a közterület-felügyeletről szóló jogszabályra. Az elemzés szerint az utóbbi kettő más törvények vonatkozó paragrafusai alapján alkalmazható marad. A közterületről szóló rendelet viszont június 30-tól nem módosítható, igaz, szabályai szintén hatályosak maradnak.
A vidéki városok fizetős parkolási rendszereit csak elvben érinti az Ab-döntés. Jelentős gyakorlati különbség, hogy azoknál az egyes önkormányzati rendeleteket nem semmisítették meg, így elképzelhető, hogy fenntartják a parkolási rendszerüket.