Mi lesz, ha BKV-sztrájk lesz?

2010.01.11. 13:38 Módosítva: 2010.01.11. 16:06
A buszok, villamosok nagy része nem jár majd kedden, a HÉV-eken, kisföldalattin akadozás lesz, a metró úgy tűnik, megy majd. Minden az utolsó pillanatban dől el.

A hétfő délelőtti tárgyaláson sem közeledett a BKV vezetése és a szakszervezetek álláspontja sztrájkügyben. Hétfő délután és este még lesz egy-egy megbeszélés a felek között, de már nem nagyon számít senki sem megegyezésre. Azt azonban egyelőre senki sem tudja pontosan, milyen járatok közlekednek vagy nem közlekednek kedden. Tanítási szünet lehet.

A vasárnapi helyzethez képest nincs változás a kollektív szerződésről szóló tárgyalásokon a BKV menedzsmentje és az érdekképviseletek között: mindkét fél fenntartja legutóbbi ajánlatát.

A BKV közleménye szerint a vezetőség javaslata biztosítaná a dolgozóknak a korábbi kollektív szerződésben szereplő 3 százalékos nyugdíj- és egészségpénztári támogatást, de nem az új kollektív szerződésben, hanem a bér jellegű kiadások között, a bértárgyalások keretében.

Az érdekképviseletek azonban ragaszkodtak ahhoz, hogy a kollektív szerződés keretében rögzítsék a 3-3 százalékos bér jellegű hozzájárulásokat. Nem zárkóznak el az osztott munkaidős foglalkoztatástól, a 6 000 forintos melegétkezési utalványtól, de ragaszkodnak az év végi 45 000 Ft-os étkezési utalványokhoz.

Este tízkor is tárgyalnak egyet

A BKV vezetése jelezte, hogy továbbra sem tudja elfogadni a szakszervezetek ajánlatát, mert azzal túllépné a rendelkezésre álló pénzügyi keretet, és álláspontja változatlan abban, hogy a kollektív szerződésre szánt keretösszeg tovább nem növelhető.

Legutóbb 2008 tavaszán volt két nagy BKV-sztrájk Budapesten

Délután kettőkor és este 10 órakor még lesz egy-egy tárgyalási forduló, de ezek várhatóan már leginkább csak a sztrájk alatti elégséges szolgáltatás mértékéről szólnak majd. A vezetőség szerint az elégséges szolgáltatás az, ha az összes jármű legalább 90 százaléka jár, a szakszervezetek pedig mindössze az éjszakai járatokat üzemeltetnék kedden nappal is.

A helyzetet bonyolítja, hogy a BKV 24 szakszervezete nem egységes a sztrájk ügyében. A buszosok túlnyomó része várhatóan sztrájkol, várhatóan csak az alvállalkozásban működtetett járatokon lesz jármű. A legutóbbi sztrájk idején ezek jártak>>>

A villamosos szakszervezetek vezetői úgy nyilatkoztak, hogy kedden várhatóan csak néhány szerelvény kószál a városban, ha egyáltalán kiengedik azt az egy-két villamosvezetőt, aki előre jelezte, hogy dolgozni szeretne.

A HÉV-eknél felemás a helyzet: elképzelhető, hogy a ráckevei és a csepeli vonal lebénul, és fennakadások várhatók a szentendrei vonalon is. A kisföldalattin is sok dolgozó dönthet a munkabeszüntetés mellett.

A 2-es és a 3-as metró várhatóan közlekedik majd. A metrós szakszervezetek legkisebbike tart a sztrájkolókkal, ezért a 3-as vonalon lehet, hogy lesz egy kis bonyodalom.

A sztrájk kedden 0 órakor kezdődik, ha addig nem lesz megegyezés, és több napig is elhúzódhat.

Tanítási szünet lehetne, de nem lesz

A főváros főjegyzője nem rendelt el általános tanítási szünetet az iskolákban, jelentette be sajtótájékoztatón Ikvai-Szabó Imre főpolgármester-helyettes. Az egyes intézményvezetők ettől függetlenül maguk is dönthetnek az adott iskolában a tanítási szünetről.

Az iskolaigazgatók mérlegelhetik - a hiányzók számától függően -, hogy megtarthatók-e a tanítási órák a BKV-sztrájk alatt; a tanulókról a rendkívüli szünet alatt is gondoskodnia kell, közölte az Oktatási és Kulturális Minisztérium (OKM) hétfőn az MTI-vel.

A közlemény szerint, ha nincs szükség tanítási szünet elrendelésére, a sztrájk miatt az iskolából távol maradó tanulók hiányzását igazolt hiányzásként kell elfogadni. Ugyanez vonatkozik az alkalmazottakra, ha a BKV-sztrájk miatt késnek vagy nem tudnak bemenni dolgozni, akkor azt igazolt távolmaradásnak kell elfogadni.

A tanárok elmaradt óráit viszont nem lehet teljesítettként figyelembe venni. Azonban az intézmény vezetője, a fenntartó egyetértésével, dönthet úgy, hogy a sztrájk miatt kiesett tanítási órákkal az érintett pedagógusok már megállapított tanítási időkeretét csökkenti, így őket nem éri hátrány, áll a közleményben.

Emlékezetes tavasz BKV nélkül

Legutóbb 2008 tavaszán volt két nagy BKV-sztrájk Budapesten. Az
április 7., hétfő reggeli, csaknem teljes munkabeszüntetés miatt
szinte megbénult a főváros közlekedése. A BKV dolgozói, a cég
történetében először totális sztrájkot hirdettek üzemkezdettől délután
egy óráig. Az érdekképviseletek a tervezett csoportos
létszámleépítések ellen és az egyre rosszabbodó
munkakörülmények miatt tiltakoztak. Akkor egyedül az
alvállalkozói járatok közlekedtek, teljesen leállt a busz-, HÉV-, metró-,
villamos- és trolibuszforgalom, néhány sztrájktörő járt csupán - a
BKV-s járművek körülbelül két százaléka.

A 2008. áprilisi sztrájk miatt a Budapestre bevezető utak, és a város
főbb útjai reggel teljesen bedugultak. Az agglomerációból vagy külső
kerületből volt, hogy két és fél-három órába telt a városközpontba
jutni. Az esős idő miatt kevesen közlekedtek biciklivel, sokan órákat
gyalogoltak, hogy bejussanak munkahelyeikre. A taxisok nagyot
kaszáltak, a forgalom a szilveszterit idézte, sőt, már vasárnap este
lehetetlen volt hétfő reggelre kocsit kérni. A BKV-nak a hétfői
sztrájk nyolcvanmillió forintos megtakarítást hozott a bér- és
energiamegtakarítás miatt, a nemzetgazdaság vesztesége azonban
tetemes, százmillió és egymilliárd forint közötti volt a kiesett
munkaóra, túlóra, termeléskiesés, kényszerszabadságok miatt.

Április 18-án, pénteken már egész nap, egészen éjfélig nem jártak a buszok

Szűk két hét múlva ismét sztrájkoltak a BKV-sok: április 18-án,
pénteken már egész nap, egészen éjfélig nem jártak a buszok,
villamosok, trolik, metrók, HÉV-ek. A sztrájk támogatottsága a
dolgozók körében 98 százalékos volt.

Az újabb BKV-sztrájk már nem okozott komoly veszteséget a
nemzetgazdaságnak, mivel az emberek felkészültebbek voltak, a többség el tudott jutni munkahelyére valamilyen alternatív úton, vagy eleve szabadságot vett ki péntekre. Az időjárás is kegyes volt az
utazóközönséghez: napsütés és kellemes tavaszi idő köszöntötte a
biciklizőket és gyalogolókat. Sokan a vonatozást választották,
Budapest külső kerületeibe kényelmesen el lehetett jutni vonattal is,
több vonalon mentesítő járatokat indítottak. A MÁV és a Volán
budapesti járatain elfogadták a BKV-bérletet. A taxitársaságok ismét
jól jártak, bár volt több olyan társaság, ahol maradt szabad
kapacitás, reggel 9 után pedig egyre több cégnél szabadultak fel az
autók.

A BKV alvállalkozói több vonalon dolgoztak, így elindult a 73-as busz
is, és csökkentett kapacitással az 1-es, a 6-os, a 17-es, a 18-as és
56-os a Gellért tér és Hűvösvölgy között, valamint a 42-es villamos
is. Elindult a sikló és a libegő is.

Május végére újabb, immár kétnapos sztrájkot hirdetett a
szakszervezet, de időközben sikerült megegyeznie a BKV vezetőségének és a sztrájkbizottságnak a kollektív szerződés 2009. december 31-ig való meghosszabbításáról, így elmaradt a május 29-30-ra, csütörtökre és péntekre tervezett munkabeszüntetés.