Erzsébet
1 °C
4 °C

Mi lesz, ha BKV-sztrájk lesz?

2010.01.11. 13:38 Módosítva: 2010-01-11 16:06:21
A buszok, villamosok nagy része nem jár majd kedden, a HÉV-eken, kisföldalattin akadozás lesz, a metró úgy tűnik, megy majd. Minden az utolsó pillanatban dől el.

A hétfő délelőtti tárgyaláson sem közeledett a BKV vezetése és a szakszervezetek álláspontja sztrájkügyben. Hétfő délután és este még lesz egy-egy megbeszélés a felek között, de már nem nagyon számít senki sem megegyezésre. Azt azonban egyelőre senki sem tudja pontosan, milyen járatok közlekednek vagy nem közlekednek kedden. Tanítási szünet lehet.

A vasárnapi helyzethez képest nincs változás a kollektív szerződésről szóló tárgyalásokon a BKV menedzsmentje és az érdekképviseletek között: mindkét fél fenntartja legutóbbi ajánlatát.

A BKV közleménye szerint a vezetőség javaslata biztosítaná a dolgozóknak a korábbi kollektív szerződésben szereplő 3 százalékos nyugdíj- és egészségpénztári támogatást, de nem az új kollektív szerződésben, hanem a bér jellegű kiadások között, a bértárgyalások keretében.

Az érdekképviseletek azonban ragaszkodtak ahhoz, hogy a kollektív szerződés keretében rögzítsék a 3-3 százalékos bér jellegű hozzájárulásokat. Nem zárkóznak el az osztott munkaidős foglalkoztatástól, a 6 000 forintos melegétkezési utalványtól, de ragaszkodnak az év végi 45 000 Ft-os étkezési utalványokhoz.

Este tízkor is tárgyalnak egyet

A BKV vezetése jelezte, hogy továbbra sem tudja elfogadni a szakszervezetek ajánlatát, mert azzal túllépné a rendelkezésre álló pénzügyi keretet, és álláspontja változatlan abban, hogy a kollektív szerződésre szánt keretösszeg tovább nem növelhető.

Legutóbb 2008 tavaszán volt két nagy BKV-sztrájk Budapesten

Délután kettőkor és este 10 órakor még lesz egy-egy tárgyalási forduló, de ezek várhatóan már leginkább csak a sztrájk alatti elégséges szolgáltatás mértékéről szólnak majd. A vezetőség szerint az elégséges szolgáltatás az, ha az összes jármű legalább 90 százaléka jár, a szakszervezetek pedig mindössze az éjszakai járatokat üzemeltetnék kedden nappal is.

A helyzetet bonyolítja, hogy a BKV 24 szakszervezete nem egységes a sztrájk ügyében. A buszosok túlnyomó része várhatóan sztrájkol, várhatóan csak az alvállalkozásban működtetett járatokon lesz jármű. A legutóbbi sztrájk idején ezek jártak>>>

A villamosos szakszervezetek vezetői úgy nyilatkoztak, hogy kedden várhatóan csak néhány szerelvény kószál a városban, ha egyáltalán kiengedik azt az egy-két villamosvezetőt, aki előre jelezte, hogy dolgozni szeretne.

A HÉV-eknél felemás a helyzet: elképzelhető, hogy a ráckevei és a csepeli vonal lebénul, és fennakadások várhatók a szentendrei vonalon is. A kisföldalattin is sok dolgozó dönthet a munkabeszüntetés mellett.

A 2-es és a 3-as metró várhatóan közlekedik majd. A metrós szakszervezetek legkisebbike tart a sztrájkolókkal, ezért a 3-as vonalon lehet, hogy lesz egy kis bonyodalom.

A sztrájk kedden 0 órakor kezdődik, ha addig nem lesz megegyezés, és több napig is elhúzódhat.

Tanítási szünet lehetne, de nem lesz

A főváros főjegyzője nem rendelt el általános tanítási szünetet az iskolákban, jelentette be sajtótájékoztatón Ikvai-Szabó Imre főpolgármester-helyettes. Az egyes intézményvezetők ettől függetlenül maguk is dönthetnek az adott iskolában a tanítási szünetről.

Az iskolaigazgatók mérlegelhetik - a hiányzók számától függően -, hogy megtarthatók-e a tanítási órák a BKV-sztrájk alatt; a tanulókról a rendkívüli szünet alatt is gondoskodnia kell, közölte az Oktatási és Kulturális Minisztérium (OKM) hétfőn az MTI-vel.

A közlemény szerint, ha nincs szükség tanítási szünet elrendelésére, a sztrájk miatt az iskolából távol maradó tanulók hiányzását igazolt hiányzásként kell elfogadni. Ugyanez vonatkozik az alkalmazottakra, ha a BKV-sztrájk miatt késnek vagy nem tudnak bemenni dolgozni, akkor azt igazolt távolmaradásnak kell elfogadni.

A tanárok elmaradt óráit viszont nem lehet teljesítettként figyelembe venni. Azonban az intézmény vezetője, a fenntartó egyetértésével, dönthet úgy, hogy a sztrájk miatt kiesett tanítási órákkal az érintett pedagógusok már megállapított tanítási időkeretét csökkenti, így őket nem éri hátrány, áll a közleményben.

Emlékezetes tavasz BKV nélkül

Legutóbb 2008 tavaszán volt két nagy BKV-sztrájk Budapesten. Az
április 7., hétfő reggeli, csaknem teljes munkabeszüntetés miatt
szinte megbénult a főváros közlekedése. A BKV dolgozói, a cég
történetében először totális sztrájkot hirdettek üzemkezdettől délután
egy óráig. Az érdekképviseletek a tervezett csoportos
létszámleépítések ellen és az egyre rosszabbodó
munkakörülmények miatt tiltakoztak. Akkor egyedül az
alvállalkozói járatok közlekedtek, teljesen leállt a busz-, HÉV-, metró-,
villamos- és trolibuszforgalom, néhány sztrájktörő járt csupán - a
BKV-s járművek körülbelül két százaléka.

A 2008. áprilisi sztrájk miatt a Budapestre bevezető utak, és a város
főbb útjai reggel teljesen bedugultak. Az agglomerációból vagy külső
kerületből volt, hogy két és fél-három órába telt a városközpontba
jutni. Az esős idő miatt kevesen közlekedtek biciklivel, sokan órákat
gyalogoltak, hogy bejussanak munkahelyeikre. A taxisok nagyot
kaszáltak, a forgalom a szilveszterit idézte, sőt, már vasárnap este
lehetetlen volt hétfő reggelre kocsit kérni. A BKV-nak a hétfői
sztrájk nyolcvanmillió forintos megtakarítást hozott a bér- és
energiamegtakarítás miatt, a nemzetgazdaság vesztesége azonban
tetemes, százmillió és egymilliárd forint közötti volt a kiesett
munkaóra, túlóra, termeléskiesés, kényszerszabadságok miatt.

Április 18-án, pénteken már egész nap, egészen éjfélig nem jártak a buszok

Szűk két hét múlva ismét sztrájkoltak a BKV-sok: április 18-án,
pénteken már egész nap, egészen éjfélig nem jártak a buszok,
villamosok, trolik, metrók, HÉV-ek. A sztrájk támogatottsága a
dolgozók körében 98 százalékos volt.

Az újabb BKV-sztrájk már nem okozott komoly veszteséget a
nemzetgazdaságnak, mivel az emberek felkészültebbek voltak, a többség el tudott jutni munkahelyére valamilyen alternatív úton, vagy eleve szabadságot vett ki péntekre. Az időjárás is kegyes volt az
utazóközönséghez: napsütés és kellemes tavaszi idő köszöntötte a
biciklizőket és gyalogolókat. Sokan a vonatozást választották,
Budapest külső kerületeibe kényelmesen el lehetett jutni vonattal is,
több vonalon mentesítő járatokat indítottak. A MÁV és a Volán
budapesti járatain elfogadták a BKV-bérletet. A taxitársaságok ismét
jól jártak, bár volt több olyan társaság, ahol maradt szabad
kapacitás, reggel 9 után pedig egyre több cégnél szabadultak fel az
autók.

A BKV alvállalkozói több vonalon dolgoztak, így elindult a 73-as busz
is, és csökkentett kapacitással az 1-es, a 6-os, a 17-es, a 18-as és
56-os a Gellért tér és Hűvösvölgy között, valamint a 42-es villamos
is. Elindult a sikló és a libegő is.

Május végére újabb, immár kétnapos sztrájkot hirdetett a
szakszervezet, de időközben sikerült megegyeznie a BKV vezetőségének és a sztrájkbizottságnak a kollektív szerződés 2009. december 31-ig való meghosszabbításáról, így elmaradt a május 29-30-ra, csütörtökre és péntekre tervezett munkabeszüntetés.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?