Margit híd: plusz négy hónap és egymillárd forint
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A birtokunkba került az a levél, amelyben a Margit híd felújításának kivitelezője benyújtja a négy hónapos csúszás miatt keletkezett 740 milliós költségtérítési igényét. A BKV 132 milliót kap a felújítás miatt sűrűbben közlekedtetett járatokra, a műemléki restaurálásra még csak most kötik meg a várhatóan több tízmilliós nagyságrendű szerződést. Az Index a napokban nyújtotta be keresetét a bíróságra, amelyben azt kéri, hogy legyenek nyilvánosak az egyre kaotikusabbá váló beruházás részletei. A tételes áttekintést támogatja Tarlós István és Demszky Gábor is egyetért azzal, hogy a budapestiek jobban beleláthassanak a beruházás adataiba.
A felújítást végző MH-2009 Konzorcium a lebonyolítónak (a független ellenőrző mérnökcégnek) írt levelében leírja, hogy már tavaly novemberben benyújtotta a vállalkozói követelését a jóváhagyott tervek átadásának késedelme miatt (azaz álláspontjuk szerint a megrendelő hibájából történt a csúszás).
Akkor még csak a szerződéses határidők módosítását követelték, mára kiszámolták, hogy a hidat 2010. augusztus 23. helyett közel négy hónappal később, december 14-én tudják átadni a forgalomnak, teljesen pedig 2011. március 31. helyett 2011. június 13-án adják át, és ez a csúszás 740 millió forintos többletköltséget okoz a cégnek.
A híd teljes átadása a mostani tervek szerint 2011. március 31. helyett június 13-án lesz. A 740 milliós többletköltség a kivitelező szerint a következőkből áll össze: 464,6 millió forint az időhosszabbítással összefüggő általános költségek miatt, 155 millió forint az acélszerkezet-gyártás kapacitáskiesése miatt, 32 millió forint volt az állvány rendelkezésre állása, és 20,7 millió forint a talajfúrógép állásidőköltsége.
Ezeken túl még 67,8 millió forintot követel a kivitelező a hosszabbítás idejére eső árváltozások miatt.
Perre megyünk az adatokért
Az Index a napokban benyújtotta keresetét a bíróságra, amelyben a beruházás részletes adatainak nyilvánosságra hozatalát kérjük. A bíróság az első tárgyalási napot még nem tűzte ki.
Mint arról beszámoltunk, április 19-én fordultunk a Margit híd felújítását kivitelező Mh 2009 Konzorciumhoz (A-HÍD Építő Zrt., Közgép Zrt., Strabag), hogy a fővárosi önkormányzathoz eljutott néhány adaton kívül adjon lapunknak adatokat a résztételekről, a szállítóknak, alvállalkozóknak kifizetett összegekről. Jogi álláspontunk szerint a híd felújítása közpénzen folyik, itt nem alkalmazhatóak az üzleti titok szabályai, az adatok közérdekűek.
Levelünkre a konzorcium sajtóosztálya nem is válaszolt. A hivatalos igénylést megelőző korábbi kérésünkre is csak annyit válaszoltak, hogy eleget tettek minden előírásnak, így betartották az adatszolgáltatás szükséges mértékére vonatkozókat is.
Ezért az Index a közérdekű adatok nyilvánosságáért már többször fellépő Társaság a Szabadságjogokért egyesülettel a bírósághoz fordult a személyes adatok védelméről és közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló 1992 évi LXIII. tv. 21.§ alapján, hogy kikényszerítse a közpénzen történő beruházás adatait. A hazai jogtörténetben ez lesz az első olyan per, amelyben közérdekű adatokért (az önkormányzati adatok hiányában) magáncéget perelnek be.
A Hídpénz rovat hányattatásai
A Hídpénz mellékletet tavaly augusztusban indítottuk, hogy nyomon kövessük a Margit híd felújítási költségeit a beruházás alatt. A főpolgármesteri hivatal főjegyzője ígéretet tett rá, hogy a rendelkezésünkre bocsátja az összes szerződést, teljesítési igazolást, amit megkap a kivitelzőtől, és aminek a közlése nem ütközik személyiségi jogokba.
A dokumentumokat már az önkormányzattól is hónapos késéssel, elég nehézkesen kaptuk meg. Az első, konkrét összegeket tartalmazó részszámla fél évvel a Hídpénz indulása után érkezett, és mint azt márciusban megírtuk, roppant kevés adatot tartalmazott. Mindössze hat tétel százalékos előrehaladása látszott (költség nélkül), valamint egy szám: 2,6 milliárd forint kifizetett részösszeg.
Megtudtuk, hogy maga a fővárosi önkormányzat sem kap több adatot, ebből kísérheti figyelemmel – ha egyáltalán figyelemmel kíséri – a kiemelt beruházást. Ezután kerestük meg a kivitelező Mh 2009 Konzorciumot, amely birtokában van azoknak az adatoknak, amikre kíváncsiak vagyunk, valószínűleg többszázezer budapestivel együtt. Adatokat nem kaptunk.
Vezető fővárosi politikusok is többet látnának
A beruházás részletes adatainak nyilvánosságra hozataláról megkérdeztük Demszky Gábor főpolgármester és Tarlós István, a fővárosi közgyűlés Fidesz-frakciójának véleményét is.
Demszky elmondta, hogy egyetért azzal az igénnyel, hogy a fővárosiak jobban belelássanak a beruházásba. Hozzátette, hogy a főváros eleget tesz a tájékoztatási kötelezettségének, és minden dokumentumot átad, amit megkap a kivitelezőtől. Arra azonban, hogy a kivitelező magáncég ezt milyen részletességgel teszi, nincs befolyása a fővárosnak.
Tarlós István az ügyről azt mondta, hogy a Margit híd felújítási szerződése nem biztosítja az átláthatóságot. Véleménye szerint a számlák kifizetése előtt fel kell mérni, hogy milyen munkák készültek el, és nem szabad kifizetni azt, amit nem végeztek el. Szerinte tételesen át kellene tekinteni a beruházást.
A BKV is pénzt kér, a szobrokra is költeni kell
A legutolsó dokumentum, amit a főpolgármesteri hivataltól kaptunk tájékoztatásul, egy április 30-i előrehaladási jelentés volt. Ebben többek között az áll, hogy jól halad az építkezés. Tartalmazza viszont azt is, hogy a korlátok terveit még nem is engedélyezte a Nemzeti Közlekedési Hatóság.
A napokban a BKV is benyújtotta a számlát a Margit híd lezárása okozta töblettköltségeire. Eszerint a hídlezárás miatti kapacitásbővítés, azaz a 2-es metró, a szentendrei HÉV, az 1-es, a 4-6-os és a 17-es villamosok, valamint a 11-es busz sűrítése) eddig 155 millió forintba került. A követelésből 132 millió forintot térít a fővárosi önkormányzat.
A költségek növekedése itt még nem áll meg, a napokban zárul le a közbeszerzési eljárás a híd pillérszobrainak restaurálására, és a hiányzó Hercules-szobor rekonstrukciójára, az is több millió forintos tétel lesz.