BKV-s midibusztender: vizsgálják, kirívóan alacsony-e az ár
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A BKV 30 napon belül részletesen megvizsgálja, kirívóan alacsonynak számít-e az az ár, amivel az Orangeways nyert az úgynevezett midibusztenderen. A Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) a napokban jelentette be, hogy elmeszelte a tender eredményét.
A BKV közleménye szerint a céget váratlanul érte a KDB határozata, amelyben a midibusztender kapcsán benyújtott jogorvoslati kérelemnek részben helyt adott. Hangsúlyozták ugyanakkor, hogy a panaszt tevő cég által kifogásolt három kérdésből kettőben helyesen járt el a BKV, mivel megfelelően biztosította az iratbetekintést, valamint egyenlő és megkülönböztetés-mentes bánásmódban részesítette az ajánlattevőket.
A KDB azonban úgy ítélte meg, hogy a midibusz tenderrel kapcsolatos döntés megalapozásához a BKV Zrt.-nek még részletesebben vizsgálnia kell azt, hogy a nyertes ajánlattevő által adott üzemeltetési költség nem minősül-e a kirívóan alacsonynak. A részletes vizsgálatot a BKV 30 napon belül elvégzi.
A BKV 2009-ben írta ki a midibusztendert a budai midibusz-vonalak (16, 16A, 116, 27, a Gellérthegyen, 237 Óbudán, 251 Budafokon, 203 az Infoparkban, 191 a Rózsadombon) alvállalkozói üzemeltetésére. A pályázat nagy érdeklődést váltott ki, a hét indulóból végül négyen maradtak. A győztes az Orangeways lett, mi messze a legolcsóbb fajlagos üzemeltetési ajánlatot tette.
A mostani, Ikarus 405-ös midibuszok üzemeltetése a 2010. első féléves adatok alapján 541 Ft-os közvetlen önköltséget jelent a BKV-nak kilométerenként. Az új modellben, a nyertes ajánlata alapján ez a költség 379 Ft-ra csökkenne kilométerenként, amellyel a hatéves alvállalkozói üzemeltetési szerződés során, több mint két milliárd forintos megtakarítás érhető el. A győztes Webasto S91-es buszokat állítana csatasorba.
A tender alatt a BKV kérte az Orangewayst, hogy ajánlati ára miért nem minősíthető kirívóan alacsony árnak, majd a válasz alapján megállapította, hogy a cég gazdaságilag ésszerű kalkulációval vállalta a szerződés teljesítését.
Az eljárásban a második legkedvezőbb ajánlatot a VT-Transman tette. Bár a Kft. ugyanazzal a busztípussal nyújtaná a szolgáltatást. Ha velük szerződött volna a BKV, az a nyertes ajánlathoz képest több mint egymilliárd forint többletköltséget jelentene.
A pályázat eredményét egyébként a 610 Ft kocsikilométerenkénti ajánlati árral harmadik helyre sorolt – szintén azonos busztípussal jelentkező – Vértes Volán Zrt. támadta meg.
A midibusz-tendert a BKV-s szakszervezetek is támadták. A bírálóbizottság általuk delegált két tagja szerint a BKV-nak 50 millió forinttal többe kerül a midibuszok üzemeltetésének kiszervezése, mintha lízing konstrukcióban új buszokat vett volna, és saját maga üzemeltetné azokat. Földényi György és Gólián Zsolt szerint a BKV ezt nem vizsgálta, csak azt, hogy a régi, 405-ös Ikarusokat mekkora költséggel tudnák tovább üzemeltetni, és ehhez képest mennyi a nyertes ajánlata.