Fonódó vita: kisajátítás vagy bosszúbuszsáv
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A főváros mérlegeli a fonódó villamoshoz szükséges terület kisajátítását, de az eljárást még nem indította meg. A II. kerület ugyanis egyelőre nem járul hozzá a beruházáshoz. A játszma még nincs lejátszva. A kerület sikeresen blokkolhatja az építkezést és a kisajátítást is, de így is rosszul járhat: ha nem lesz villamos a Margit híd alatt, a főváros dafke buszsávot húzhat a helyén.
Fennáll a lehetősége a kisajátítási eljárásnak a fonódó villamosok ügyében, ha ugyanis eredménytelenek a II. kerülettel folytatott tárgyalások, elveszhet több milliárd forint uniós forrás, tájékoztatott a Budapesti Közlekedési Központ. Egyelőre azonban még nincs döntés az ügyben, a kisajátítási eljárás nem indult meg.
„Továbbra is támogatjuk tehát az észak-dél irányú villamosvonalak Moszkva tér irányú összekötését (azaz a fonódóvillamos-projekt egyik felét), és ehhez kapcsolódóan a meglévő szakaszok műszaki állapotának pályázati forrásból történő javítását” – áll a II. kerület állásfoglalásában.
A Bem rakparti ágnál azonban a kerület biztosítékot szeretne arra, hogy a helyi lakosok sem járnak rosszul a beruházással. Az egyeztetéseket nem pótolhatják jogi lépések, utal az állásfoglalás a kisajátítás lehetőségére.
Információink szerint a vitás terület kisajátítása erős fegyver a főváros kezében, de nem százszázalékos. Ugyanakkor ha a kerület valahogy mégis meghiúsítaná az eljárást, és magát a villamosépítést is, akkor a főváros még mindig visszavághat.
Egyes elképzelések szerint, ha a villamost nem vezethetik át a legneuralgikusabb pontnak tartott Margit híd alatti szűkületen, akkor buszsávot vezetnek át, így ugyanolyan kevés hely marad az autósoknak, mintha sínek futnának a sávok mellett.
A kerület legerősebb érve ugyanis az, hogy a villamos a Margit híd alatt átvezetve annyira megfogja majd a Bem rakpart – Árpád fejedelem útja észak–déli vonal forgalmát, hogy állandósulnak a dugók. Szívhatnak a kerületi lakosok azzal is, hogy az építkezéssel parkolók vesznek el.
A zebra árnyékában oson a villamos
Megkérdeztük a beruházást előkészítő Főmterv Zrt.-t, milyen számok támasztják alá a fonódó villamos szükségességét, és mit veszthetnek a kerületiek. Keszthelyi Tibor, a cég mérnöke szerint a villamossínek nem vesznek el a híd alatti forgalmi kapacitásból.
Keszthelyi szerint a hídfőtől északra elhelyezkedő Üstökös utcai csomópont lámpái ugyanolyan időközökben eresztik át majd a forgalmat a Margit híd alatt, mint eddig, így ugyanannyi gépkocsi (1250) haladhat dél felé, mint most.
A Margit híd hídfője alatt öt forgalmi sáv lesz, plusz egyet foglal majd a villamos. Két közúti sáv megy észak felé (mint most), dél felé egy lesz alsó rakpartra kanyarodó, egy a Bem rakparton továbbhaladó és egy jobbra a Margit hídra felkanyarodó sáv. Keszthelyi szerint a déli sávok kapacitása még meg is haladja az Üstökös utcai csomópont áteresztőképességét, ezért ebből nem lehet baj.
A kerület szerint problémát okozhat az is, hogy a villamos a hídfőnél keresztezi a közutat (a Bem rakpartot). Ez azt jelenti, hogy a nyolcperces tervezett menetsűrűséget feltételezve, oda-vissza átlagosan négypercenként döcög keresztbe át egy villamos a Bem rakparton.
A Főmterv egy animációs kisfilmmel modellezte a várható mozgásokat a hídfőnél, a gépkocsikét, a gyalogosokét és a villamosét (kétszeres sebességre gyorsítva őket). A filmen keresztben a Margit híd forgalma látható, függőlegesen jobbra az alsó rakpart, mellette a Bem rakparté.
Keszthelyi szerint a villamosokat átengedő lámpákat a hídi felhajtónál levő gyalogátkelőhely lámpáihoz igazítják, így a villamos a gyalogosok zöldjének „árnyékában” tud átkelni, és nem zavarja az addig egyébként is pirosnál álló gépkocsikat.
A II. kerület 48 parkolóhelyet veszít, az I. kerület 48-at nyer
A II. kerületi aggályok között van az is, hogy a helyi lakosok parkolókat vesztenek a beruházás miatt. A Főmterv által készített parkolási mérleg szerint a II. kerület valóban veszít 48 parkolóhelyet, amit viszont a térség – igaz a szomszédos I. kerületben – visszakap.
A legtöbb parkoló a Bem rakpartról tűnne el, szám szerint százharmincöt. Különösen fájó lehet, hogy ezek a parkolók jelenleg nem fizetősek, de információink szerint a Parking Kft. júliustól amúgy is fizetővé teszi őket. További harminckét parkoló tűnne el a Bem rakpart I. kerületi szakaszáról, ötvenhét a Török utcából, húsz a Frankel Leó utcából, és kilenc a Vidra utcából, összesen 253 darab.
Ellentételezésül tizenkilenc új parkolót létesítenének a Csalogány utcában (nemrég itt épült további huszonkettő), tizennyolcat a Kacsa utcában, százharmincnyolcat a Fő utcában, és ötvenhatot a Margit utcában, összesen szintén 253 darabot, azaz a Főmterv szerint a térségben összességében nem lenne férőhelycsökkenés.
A kerékpárosok is aggódtak a rakparti kerékpárútért. A Főmterv tervei szerint a kerékpárút végig megmaradna szeparáltan a villamosvágány mellett. Az egyetlen bonyodalmat a tervezett Bem téri villamosmegálló okozza, ahol a peron és a helyszűke miatt az elkülönített kerékpársáv a megálló ötvenméteres hosszában megszűnik, majd azután továbbhalad.
A terveken még nem egyértelmű a kerékpárút Margit híd előtti vezetése, ezt azonban Keszthelyi elmondása szerint azóta megoldották.
Mit kapnak a kerületek cserébe?
A beruházás támogatói szerint a kellemetlenségekért cserébe a kerület kap egy olyan villamosvonalat, ami a jelenlegi 17-esnél gyakrabban, gyorsabban, kiszámíthatóbban jár, és átszállás nélkül el lehet jutni vele a Fehérvári útig, illetve a Moszkva térig.
Egyes vélemények szerint a mostani 17-es villamosvonal gazdaságtalan, és nincs kihasználva. Kevesen (naponta hét-nyolcezren) utaznak rajta, mert rossz helyen van a déli végállomása, csak döcög a Frankel Leó úti dugóban és a rossz Bécsi úti pályán.
A projekt keretében a meghosszabbítás mellett felújítanák a villamospályát is, ezzel revitalizálnák a villamost, és kapna a II. és a III. kerület egy kedélyes városi vonalat.