További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Összesen 138 gépjárművet vásárolt 2005-2006-ban, Aba Botond vezérigazgatósági idején a BKV úgy, hogy a beszerzésükről nem döntött az igazgatóság, ráadásul a legdrágább vásárlási módot, a lízinget választották, állapította meg az Állami Számvevőszék a BKV gazdálkodásának felülvizsgálatakor. A szervezet hűtlen kezelés gyanúja miatt, ismeretlen tettes ellen feljelentést tett a BRFK-n. Antal és Kocsis után következik Aba Botond?
Sepsey Tamás, az Állami Számvevőszék főigazgató-helyettese lapunknak elmondta, hogy a BKV 2005 és 2006 évi gépjármű szállításokra igazgatósági döntés nélkül írt ki pályázatot, ráadásul a legdrágább beszerzési módot, a lízinget választotta. Összesen 106 autóbuszt (100 csuklós Volvót és hat - részben a szakszervezetek által használt - turistabuszt), 10 trolibuszt (Ganz-Skoda gyártmányút) és 22 belszolgálati járművet vásárolt a cég ilyen módon.
Sepsey elmondása szerint az egyik legnagyobb probléma, hogy a pályázat kiírása a BKV igazgatóságának döntése nélkül történt, de az ÁSZ nem talált erre vonatkozó más - például önkormányzati - határozatot sem.
Az Állami Számvevőszék szerint a járművek hitelkonstrukcióban történő megvásárlása a lízingszerződés díjánál jelentősen - 5-700 millió forinttal - olcsóbb lett volna. A szervezet szerint a pályázat - meg nem nevezett kiírói - ezt nagyon jól tudták, megvoltak ugyanis az erre vonatkozó számítások 2005-ben is. Ezért az ÁSZ hűtlen kezelés gyanúja miatt feljelentést tett a rendőrségen.
2007-ben, a trolibuszok - kissé megkésett - leszállításakor az Index is beszámolt arról, hogy a járművek darab ára ugyan 78 millió forint, de mivel a BKV tíz éves lízingszerződést kötött a gyártóval a végösszeg 90-92 millió forint körül alakul a kamatok változásától függően. A BKV így összesen 120-140 millió forinttal drágábban vásárolt csak trolikat.
Az indoklás az volt, hogy a több tízmilliárdos adósággal küszködő cég azért választotta ezt a megoldást, mert egy összegben nem tudott volna fizetni.
Nem kifizetődő a BKV vezérigazgatójának lenni: a napokban Kocsis István távozott, ugyanis több rendőrségi eljárási is folyik ellene, elődjei, Balogh Zsolt és Antal Attila ügyében pedig még folyik a nyomozás.
Eddig a BKV-t 1993 és 2005 között irányító Aba Botond maradt ki a rendőrségi ügyekből, igaz, Antal Attila egy interjúban azt mondta róla, hogy "A lobbikörben elhangzott, hogy meg kell oldani Aba Botond végkielégítését, mert megígérték neki, hogy emelt fővel távozhat, és valahogy majd rendezik a távozása pénzügyi részét is". Ez a fénymásoló-állomány felméréséről szóló szerződés segítségével történt. Az állítást Aba Botond hazugságnak és csúsztatásnak minősítette, és a bírósághoz fordult az ügyben.
Egyes vélemények szerint elképzelhető, hogy most Aba Botondot is előveszik, és az ő esetleges ügyei kerülnek terítékre.