Filmsztárok gyúrnak a 4-es metróra
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Két hónap múlva készül el a 4-es metró első állomása, a Tétényi úti megálló, de a nemzetközi filmesek már most kinézték maguknak. Brad Pitt forgatta volna itt zombifilmjét, de a kivitelező és a beruházó sem vállalta a felelősséget, hogy a zombik esetleg valami kárt tesznek az állomásban. Bruce Willis új akciófilmjében azonban már lehet, hogy a színész az új állomás mozgólépcsőjén ereszkedik le az alvilágba. De mi megelőztük.
95 százalékos készültségi fokon áll a 4-es metró Tétényi úti állomása, tájékoztatott a DBR Metró Projektigazgatóság. Az állomás két hónap múlva készül el teljesen, a kivitelező Swietelsky márciusban levonul, mindössze egy ember marad, aki figyeli az átmenő forgalmat. A Gellért térig jár egy kiszolgáló szerelvény, a Siemens pedig telepíti a rendszereket és áramellátó berendezéseket az egész vonalon.
Az állomás befejezéséhez még fel kell szerelni a lámpák egy részét, ki kell festeni az összekötő alagutat, és fel kell tenni az utastájékoztató táblákat a peron fölé. A majdani utasok feje fölé lógó üvegfal mosását már megkezdték.
Az állomás már felkeltette a nemzetközi filmesek figyelmét is. Brad Pitt zombifilmje helyszínének is kinézték, de a forgatás elmaradt, mert sem a beruházó, sem a kivitelező nem vállalta a kockázatot. A hírek szerint Bruce Willis is idehozná filmjét, de az ő esetében elképzelhető, hogy engedélyt kapnak a forgatásra. Ebben az esetben ő lesz az állomás mozgólépcsőjének első híres civil utasa.
Az állomást egyelőre még vastagon lepő por ellenére is látszanak a belsőépítészeti megoldások és a majdani részletek. A falakra és az üvegfelületre pitypangszerű motívumokat homokszóróztak, az állomás falát pedig átlátszó halványzölddel festett látszóbeton uralja. A tervezők féltik is a drága megoldást a mindent lefitymáló laikusoktól. Attól tartanak, lesznek, akik azt mondják: ez a koszos-foltos fal miért került ilyen sok milliárdba?
Az állomáson kétfelől lehet feljutni a felszínre: a mozgólépcsők tágas, világos térben futnak fel a Duna-parti CET-et idéző üvegkupola alá, az állomás végében pedig lift közlekedik a mozgássérülteknek. A munkások szerint a környékbeliek egy része gyakran morgolódik az üvegkupola miatt, és luxusnak nevezi az építményt. Lehet, hogy a rosszallás fejeződik ki abban is, hogy a nemrég átadott felszíni parkban az új padokat már összegrafitizték, a betonpadkák éle pedig már most le van töredezve a rendszeres gördeszkás használattól.
Budán jobban állnak, mint Pesten
A DBR tájékoztatása szerint a 4-es metró első szakaszán mind a tíz állomás szerkezetépítése befejeződött 2011 végére, és így valamennyi helyszínen megkezdődhettek a belső beépítési, valamint a rendszerépítési munkák. A belső beépítés szempontjából a budai oldali állomások készültsége mára 50 és 95 százalék közötti, a pesti oldalon – ahol az alagútépítő pajzsok később haladtak el, így itt a belső beépítő csak később kaphatott munkaterület – a kivitelező 2012 elejére 20 és 50 százalék közötti készültségi fokot ért el.
A pesti állomások közül a Rákóczi térit szemléltük meg közelebbről. Ennek a megállónak a belső beépítése 50 százalék körül áll. Az első, ami a mélybe ereszkedve feltűnik: a majdnem 20 méter magasságú, nagy doboz alakú belső tér emeleti korlátjai alatt körben helységneveket véstek a betonba. Mint megtudtuk, a feliratokon Rákóczi Ferenc birtokait sorolták fel. A plafonra márványkorongokat erősítettek, amitől a terem némileg a hetvenes évek presszóinak hangulatát idézi.
A szerkezetkész állomás belső burkolásához itt még nem kezdtek hozzá, nincs még a helyén a mozgólépcső, sőt a síneket sem rakták le. A belső tér vonalaiból azonban már ki lehet sakkozni a mozgólépcső helyét. Ez az állomás abban számít különlegesnek, hogy egyik fele egy nagy terem, nyugat (a Nagykörút) felé viszont nem a terem folytatódik, hanem húsz méter mélyen három alagutat bányásztak ki. Ebből kettő a metróé, egy pedig a központi peroné. A felemás építési módszernek az a oka, hogy nem akarták bántani a felszínen található öreg fák gyökereit.
A három alagút egyébként külön színnel lesz megvilágítva: Rákóczi hazafias érzéseire tekintettel az egyik piros, a másik fehér, a harmadik pedig zöld árnyalatban fog pompázni. Szintén érdekes világítási megoldás a felszínről a mélybe nyúló két vastag fénycső, ami nappal a felszíni fényt viszi le tükrök segítségével, este pedig saját fényével világít.
A Rákóczi téren is két irányba lehet távozni majd az állomásból: a mozgólépcsővel a körút felé a főbejáraton, valamint lifttel hátul, a vásárcsarnok kapui felé. Az állomás a tervek szerint jövő év elejére készül el. A felszíni park már idén folyamatosan épül, sétálóövezet, nyílt medence, és mélygarázs lesz itt legkésőbb jövő tavaszra.
A vágányok a Dunáig érnek
A DBR tájékoztatása szerint az alagútépítés 2010-ben, a hozzá kapcsolódó munkák pedig 2011 tavaszán fejeződtek be. A kelenföldi járműtelep építése mostanra szintén véget ért, jelenleg a műszaki átadás-átvételhez kapcsolódó hatósági eljárások zajlanak. A vágányépítés jelenleg a Duna alatti alagútszakaszon zajlik, a rendszerek és áramellátó berendezések építésének készültsége hozzávetőleg 30-35 százalékos a teljes vonalra vetítve.
Az állomások fölötti leadónyílások tavalyi lefedésével szinte valamennyi helyszínen folytatódhattak a felszínrendezési munkák, munkahelyszíntől függően ezek valamikor 2012 második felében, illetve 2013-ban fejeződhetnek be. A 2014 első felében elkészülő 4-es metró műszaki készültsége ma 70 százalékos.