Széthullik a fővárosi parkolás
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A fővárosi önkormányzat elvesztette a parkolási pénzekért folytatott csatát, 2013. január 1-től törvényesen is a kerületek kezébe kerül a parkoltatás. Több kerület bővíti a fizetős zónákat, az eddig ellenálló Óbuda is beszáll, és óriási területet tesz fizetőssé. A korábban hőn áhított egységesítés egy közös elszámolási és ügyfélszolgálati rendszerben kezd alakot ölteni, de számos két- vagy háromoldalú megállapodás is várható.
A Centrum Kft. és a fővárosi Parking Kft. romjain egyre több kerületi parkolási társaság virágzik fel. Erre minden lehetőségük megvan, a tavaly módosított önkormányzati törvény ugyanis teljesen a kerületek kezébe adta a parkoltatást, a kerületek pedig – egyrészt a múltbéli rossz tapasztalatok miatt, másrészt mert rájöttek, hogy ez jó üzlet –, nem külsős cégre bízzák az üzemeltetést, hanem a maguk kezébe veszik.
A fizetős parkolás terjedésének eddig következetesen ellenálló Óbudán például várhatóan a hónap végén tárgyalják azt az előterjesztést, ami szerint 2013. január 1-jétől fizetős lenne a parkolás a Szépvölgyi úttól észak felé egészen a Bogdáni útig, beleértve a nagy lakótelepi parkolókat is.
Puskás Péter alpolgármester lapunknak elmondta, hogy korábban nem akartak fizetős parkolási zónákat, de azóta érezhetően megváltozott a lakosság hozzáállása. Rengeteg panasz érkezik az önkormányzathoz a lakosságtól, hogy nem tudnak parkolni, mert az agglomerációból bejárók elfoglalják a parkolóhelyeket, P+R parkolónak használva azokat.
Puskás szerint két zóna lesz: egy drágább övezet Belső-Óbudán a Kolosy tér környékén, valamint egy olcsóbb az attól észak felé eső részen, egészen a Bogdáni útig. A rendszer várhatóan 2013. január 1-től áll fel, addig közbeszerzési pályázatot kell kiírni a parkolóórákra, amelyek legalább 800 millió forintba kerülnek majd. Hozzátette, hogy a fővárosi parkolási keretrendelet eddig is lehetőséget adott a kerületnek a fizetős parkolásra, és a zónahatárokat a jogszabályban már rég megrajzolták.
Nem Óbuda az egyetlen, további kerületek bővítik a fizetős területeket. A Budapesti Közlekedési Központ és a fővárosi Parking Kft. ugyanis szépen előkészítette számukra a jogi hátteret, amikor még azt hitték, hogy a fizetős parkoltatás – legalább a főútvonalakon – a főváros kezében maradt.
Mint beszámoltunk róla, kilenc kerületben mintegy 5000 fizetős parkolót kívánt kialakítani a BKK, főleg azokon a fővárosi tulajdonban álló főútvonalakon, ahol a korábbi jogi helyzet miatt ez elmaradt. A pontos lista korábbi cikkünkben megtalálható, néhány példa belőle: Bem rakpart, Fő utca, Krisztina körút, Dózsa György út, Fiumei út, Bartók Béla út, Alkotás utca, stb). Mint a BKK-nál elmondták, most, hogy a törvény a kerületek kezébe adta a parkoltatást, nincs értelme erre a pár hónapra beruházni.
Annál inkább van kedvük a beruházásra a kerületeknek. A II. kerület már korábban gondolkozott azon is, hogyan lehetne egységesíteni a megváltozott helyzetben a fizetős parkolást.
Láng Zsolt, II. kerületi polgármester elmondta, hogy a fővárosi parkolás nem attól lesz egységes, hogy az üzemeltetését egy cég végzi, hanem attól, hogy összehangolt ügyfélszolgálati rendszert működtetnek minden érintett kerületben. Azaz a VIII. kerületi büntetést például be lehet fizetni Angyalföldön, vagy fordítva, és a kerületek pedig elszámolnak egymással. Ilyen egységes rendszerű ügyfélszolgálatot fognak kialakítani a jövő évben a fizető parkolást működtető kerületek. Az elszámolási rendszer az egységes (parkolási) mobilfizetési platform mintáján alapulhat.
Láng Zsolt közölte, hogy a végleges rendszer felállításának meg kell várnia az új önkormányzati törvény és a hozzá kapcsolódó egyéb jogszabályok hatályba lépését, amelyek között lesz az is, amelyik tételesen felsorolja, milyen kiemelt főutak (sugár- és gyűrűirányú közutak, kiemelt közlekedési csomópontok) és közterek maradnak a fővárosi önkormányzat kezelésében. Ezeken a területeken ugyanis a fizetős parkolásból származó bevételek a fővárosi önkormányzatot illetik, függetlenül attól, hogy az adott kerület üzemelteti rajta a fizetős parkolást.
Láng Zsolt szerint a másik lényeges előrelépés, hogy a szomszédos kerületek kétoldalú megállapodásban rögzítik, hogy a határukon fekvő közös utcákban elfogadják a másik önkormányzati cég parkolási céduláját. Ilyen együttműködés van már jelenleg is az I. és a II. kerület határát jelentő Csalogány utcában.
A II. kerület polgármestere szerint az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy a saját működtetésbe átvett fizetős parkolókat a kerületek szabályosabban, hatékonyabban és nagyobb bevétellel tudják üzemeltetni, mivel helyben, gyakran a helyi közterület-felügyeletekkel együtt irányítva, jobban oda tudnak figyelni rá.
A II. kerület a jövőben tervezi a fizetős parkolást kiterjeszteni azokon a területeken is(például Fő utca, Bem rakpart, stb), amelyeket bár eddig is fizető övezetbe sorolt a fővárosi rendelet, de nem üzemeltették. Láng Zsolt szerint erre azért lesz szükség, mert a parkolási rendszer, amely elsődlegesen forgalomszabályozási eszköz, csak összefüggésében kezelhető. Biztosítani kell például, hogy az autósok ne a fizetős utcák melletti ingyenes területeken zsúfolódjanak össze.
Körkérdésünk nyomán kiderült, hogy a bővítés szándéka erős a XI. kerületben és a BKK által előkészített fizetős zónákat tartalmazó többi kerületben is. Jelenleg a legtöbb helyen tárgyalások folynak az ügyről.
Mint arról beszámoltunk, jelenleg 11 cég szedi a parkolási díjakat Budapesten. A korábban hét kerületben is működő Centrum Parkoló Kft. folyamatosan szorul vissza, legutóbb, 2011 végén a budavári önkormányzat döntött úgy, hogy a szerződés novemberi lejárta után nem kér belőle.
Nagy Gábor Tamás I. kerületi polgármester akkori álláspontja szerint is lesz egységesítés a fővárosi parkolásban, de máshogy, mint korábban elképzelték. Véleménye szerint egy parkolási franchise alakul ki, ahol több, de önálló üzemeltető van. Ami közös, az a parkolási szolgáltatás, és az ahhoz kapcsolódó háttér, esetleg az infrastruktúra.
Kérdés persze, hogy a 11 kerület, illetve 2013-tól Óbuda valóban képes lesz-e megegyezni a közös ügyfélszolgálatról, az elszámolási rendszerről, a határutcák problémájáról. Továbbra is kérdéses, hogy a különböző automaták elfogadják-e majd a másik rendszer kártyáit – bár a mobilfizetés terjedésével ez a kérdés egyre inkább háttérbe szorul. (Már 2-3 éve is meghatározó volt a mobilfizetés aránya: az autósok közel fele használta ezt a módot.)
Információink szerint évente 6,5 milliárd forint bevétel keletkezik Budapesten a fizetős parkolásból, amit a legszerényebb számítás szerint is legalább egymilliárd forinttal növelnek az újonnan bevont területek 2013-tól.