Intézkedési terv a 3-as metróra
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Tarlós István a legnagyobb elképedéssel olvasta az általa megrendelt jelentést az Indexen, mivel még maga sem látta. A BKV közleményben ismerte el a vizsgálatot, a javasolt lépéseken a BKV műszaki szakemberei jelenleg is dolgoznak. A Metróért Egyesület szerint sürgős megoldás kell.
A legnagyobb elképedéssel olvastam az Indexen a 40 éves metrókocsik állapotáról szóló jelentést, amit én rendeltem meg, de a mai napig nem láttam, mondta lapunknak Tarlós István főpolgármester. Hozzátette: nagyon kockázatosnak tartja, ha valaki sakkozik ezzel a jelentéssel és hasznot akar húzni belőle. A július végén elkészült jelentést információink szerint még a BKV igazgatótanácsa sem tárgyalta, ezért nem került a főpolgármester elé.
A BKV közleménye szerint metrószerelvények korábban bekövetkezett meghibásodásai nyomán Tarlós István főpolgármester és a BKK az M3-as metróvonal biztonságos üzemeltetése érdekében a járművek elektromos rendszereire vonatkozóan átfogó vizsgálatot rendelt el 2012 májusában. A BKV Európa egyik legelismertebb műszaki szakértő intézetét, a kölni központú TÜV Rheinlandot bízta meg az elektromos berendezések átvizsgálásával, kockázatelemzésével és a szükséges ajánlások megtételével.
A jelentés ajánlásai alapján a BKV Igazgatósága intézkedési terv megvalósításáról döntött szeptemberben, melynek végrehajtása folyamatban van, az öreg szerelvények biztonságos üzemeltetése érdekében. Természetesen egyidejűleg a vonatok cseréjéről is gondoskodni kell, ennek érdekében uniós fejlesztési javaslat készült, melynek elbírálása folyamatban van.
A BKV hozzáteszi a közleményben, hogy ismeri a metrójárművek műszaki állapotát, tisztában van az üzemeltetésükkel kapcsolatos kockázatokkal, amelyek a járművek túlüzemeltetésével kapcsolatosak, illetve az 50-es, 60-as évek műszaki technológiájából adódnak. A BKV az előző városvezetésnek már 2006-ban jelezte, hogy a metrók közlekedtetése rövidtávon is üzemeltetési problémákat okoz, ezért indokolt azok felújítása, illetve cseréje. A javaslatokra érdemi intézkedések nem születtek.
A járművek és a karbantartás műszaki auditálását a Budapesti Műszaki Egyetem és a győri Széchenyi István Egyetem végezte, a vizsgálati megállapításokat a BKV megfogadta. Ezt követően készült el a TÜV-jelentés. A vizsgálat célja a járművek tűzzel és füsttel járó meghibásodásainak elemzése, a villamos berendezések, készülékek, vezetékek tűz keletkezése szempontjából értékelhető állapotának felmérése, a szigetelési, szigetelés elöregedési vagy egyéb hiba miatti villamos zárlat keletkezésének vizsgálata, valamint az esetleges konstrukciós hibák felderítése volt.
A TÜV által készített jelentés alapján tovább pontosítottuk a nagyon kis valószínűségű, de esetleges rendkívüli eseményhez vezető meghibásodások beazonosítását: a TÜV ajánlásai alapján elkészült intézkedési terv keretében a javasolt lépéseken a BKV műszaki szakemberei jelenleg is dolgoznak. A forgalomba adott járművek csak alapos átvizsgálást követően végezhetnek személyszállítási tevékenységet, amely garantálja a biztonságos üzemeltetésüket.
Metróért Egyesület: sürgős megoldás kell
A Metróért Egyesület közleménye szerint a közzétett dokumentumokból is látható, a TÜV-jelentés szakmailag megalapozott, részletes elemzésekkel alátámasztott munka, amely valamennyi olyan kritikus villamos meghibásodási lehetőséget, konstrukciós és fenntartási hiányosságot bemutat, amelyek sürgős megoldást kívánnak a járműveket üzemeltető BKV Zrt-től.
Az egyesület hangsúlyozza, hogy korábban nyilvánosságra hozott szakmai javaslatai jellemzően ugyanezen problémák megoldását elősegítő intézkedéseket vázoltak fel, amelyekhez kapcsolódóan érdemi beavatkozás, intézkedés nem történt. Az általuk többször hangoztatott szakmai párbeszéd fontossága most is előtérbe került, ezzel kapcsolatos javaslataikat a döntéshozók korábban nem vették figyelembe.
Habár a mostani időszakban szerencsére érzékelhetően ritkultak a metró járműhibából eredő üzemzavarai, füstöléssel és tűzzel járó eseményei, azonban ez nem jelenti a hiányosságok teljes megszüntetését. A helyzet végleges megoldása csak a szovjet kocsik kivonásával lehetséges, de sürgős beavatkozásra van szükség a járművek további üzembentartásához is.