BKK: ha nincs új busz, járatritkítás jöhet
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A buszkiszervezés 1-1,5 milliárdja csak egy kis része a BKV jövő évi többletköltségeinek, az Alstom-vonatok éves üzemeltetése az M2-es vonalon több mint dupla annyiba kerül, mint a szovjet kocsiké, áll abban a levélben, amit Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója küldött a főpolgármesternek. A BKV buszvonalainak alvállalkozásba adása napok óta vitát kavar. A politikai döntés hétfőn végül megszületett: a 150 új busz zöld jelzést kapott.
A lapunkhoz kiszivárgott levél szerint nem az a kérdés, hogy megspórolhatunk-e 1-1,5 milliárd forintot a régi buszok üzemben tartásával, hanem az, hogy a BKV működőképes lesz-e 2013-ban. Számos függő tétel van még, amihez képest a buszkiszervezés többlete eltörpülhet. A 4-es metró üzemeltetésének a busztendert körülbelül ötszörösen meghaladó éves többletének pontos fedezete sem tisztázott még, az Alstom-vonatok éves üzemeltetése az M2-es vonalon több mint dupla annyiba kerül, mint a szovjet kocsiké
Az érvelés szerint a 150 busz üzembeállítása nélkül a tervbe vett villamospótlási feladatok nem hajthatók végre, ebben az esetben vagy a villamospályák felújításáról kell lemondani, vagy szembe kell nézni egy komoly járatritkítással a buszhálózaton, ami jogos elégedetlenséget szülne a fővárosiak körében. Emellett a Budapest teljes utasszállításának 40 százalékát adó autóbusz-ágazat műszaki állapota jövőre az összeomlás határára, vagy azon is túlra kerül, és tömegesen üzemképtelen buszok formájában jelenik meg.
A levél szerint a buszkiszervezés fedezetét a menetdíjbevétel és a keretmegállapodás biztosítja. Ha az derül ki, hogy nincs forrás a tervezett mértékben, a tarifák és a teljesítményszint szabályozásával - bár kétségkívül nehéz döntések útján - van a főváros kezében eszköz, áll benne.
Mint arról beszámoltunk, a fővárosi közgyűlés hétfő délelőtt kinyilvánította, hogy szükséges a 150 új busz, és a döntést az eredmény kihirdetéséről a BKK-ra hárította. Mivel a főváros és a BKK közötti szolgáltatási keretmegállapodás biztosítja, hogy a BKK az éves menetdíjbevétel (50 mrd forint) terhére vállalhat saját hatáskörben kötelezettséget, így a BKK kedden várhatóan eredményt hirdet. 10 nap múlva pedig megköti a szerződést a Videoton tulajdonában lévő VT-Transmannal.
A főpolgármester ugyanakkor nincs megelégedve a BKK-val és az azt felügyelő főpolgármester-helyettessel, György Istvánnal. Györggyel levélben közölte, hogy úgy módosítja a hatáskörét, hogy azt a jövőben két másik főpolgármester-helyettessel (Szeneczey Balázzsal és Bagdy Gáborral) közösen gyakorolja. Az úgymond manőverezésre módot adó BKK-s szolgáltatási szerződést pedig módosítani kívánja.