Körülbelül ötezer taxi fut Budapesten nagyjából annyi, mint Bécsben. A válság előtt a számuk a nyolcezret is elérhette.
Budapesten még nem lépnek fel nyelvi problémák, de Moszkvában már előfordul, hogy az orosz mellett nem árt tadzsik vagy azeri nyelven beszélni, ha taxizunk. A 11 milliós városban ők vannak a legtöbben a volán mögött, különösen, mióta a gps-nek hála a várost sem kell ismerni a fuvarozáshoz.
A taxi ugyan görög szó, a kocsi viszont állítólag magyar, merthogy eredeileg a Kocsban készült járműveket jelentette, a 15. századtól. A Komárom-Esztergom megyei település nevéből eredő szónál aligha futott be nagyobb karriert magyar szó. A nyugati szláv nyelvektől az újlatinig és a germán nyelvekig mindenütt ott van. De miből származik a Kocs elnevezés?
„Ha sietek, mindig taxival megyek" – mondta spontánul Delhusa Gjon már negyven éve, a Főtaxit bemutató filmben.
Reggel az első utasunk Tarlós István volt. Így zajlott le a fuvar:
Meg kell fontolni, hogy milyen társasággal utazik az ember – mondja Zoltán. Egy ismerőse a repülőtéri fuvar után érezte úgy, hogy rosszul választott, többet fizetett, mint kellett volna.
Zoltánt nem ijeszti meg az áremelés. "Ez még elfogadható, lehet olyan helyzet, hogy az embernek úgy is megéri" – véli. Sőt, az új, szigorúbb szabályozással többen fognak utazni. "Nekem sosem volt problémám a taxikkal, csak pozítív élményeim vannak" – mondja.
Zoltán szerint többen fogják használni az taxikat azután, hogy utcán leintve sem lesz drágább a fuvar. Évente 2-3 alkalommal utazik taxival, de talán később gyakrabban venné igénybe. Az Index ingyenfuvarjával természetesen elégedett volt.
Egy olvasónk írta: „Még egyetemista koromban történt, hogy egy bulizás után a barátnőim jobbnak látták, ha beraknak egy taxiba, és hazaküldenek. Mielőtt kiszálltam volna a kollégiumnál, a sofőr rákérdezett, biztosan megvan-e mindenem. Fent a szobában vettem csak észre, hogy nincs nálam a mobilom. Megcsörgettem, a sofőr fel is vette, és közölte, hogy ha még egyszer kifizetem a fuvardíjat, visszahozza. Rábólintottam, de akkor hallottam utoljára a hangját, mert a következő hívásnál már ki volt kapcsolva a telefon..."
Pesterzsébet felé halad az Index üres autója. Most érdemes leinteni!
„Jó napot Takács úr, szabad a kocsi?" „Ennél szabadabb már nem is lehet. Ugyanis nem indul. Nyugodtan beülhet művész úr, ebben nem érheti baleset." – mondta Taki bácsi, azaz Zenthe Ferenc, a Szomszédokban. Taki bácsit kennyérre lehetett kenni, de tudott keményen is beszélni.
Pesterzsébertről senki sem akar ingyen utazni. Az idősebbek nem hiszik, hogy ingyenes, a fiatalok meg szégyenlősen visszautasítják.
János mégis bemerészkedett az Index autójába.
János családjában van olyan, aki autókat ad ki taxisoknak. Lehúzásokkal sosem találozott. Mi viszont kutattunk utánuk a nagy hiénateszt során.
Konditeremből utazik a mamája felé, rizses csirkén él egy hónapja. Olvasott az Index akciójáról, de nem gondolta, hogy tényleg pont szembejön az autónk. A taxikat sem figyeli, életében talán kétszer taxizott.
János rokonának vállalkozására most nagy költségek várnak. A taxisoknak kiadott autók átfestése, felszerelése, az újabb kötelező elemekkel nem lesz olcsó mulatság.
A csepeli Szent Imre téren várjuk az újabb lelkes utasokat, akik a belváros felé mennének.
A sztrájk ott sem ismeretlen a taxisok előtt.
Egyszer, egy esti taxizás után vettem észre, hogy nincs meg a lakáskulcsom. Egy db kulcs volt, nyilván kiesett a hátsó ülésen - gondoltam én. Másnap reggel (barátnőmnél aludtam) hívtam az esti társaság számát. Megadták a taxis kolléga számát. Szegény aludt, de megadta a lánya számát, mert ő dolgozott épp. Eljött értem, a kulcsot már megtalálta, nem tudta mire vélni. Haza vitt, természetesen busás borravalót hagytam ott. Nagyon jól esett az emberség – írta Kristóf nevű olvasónk.
Megálltunk egy hurkaszünetre Csepelen, addig pihen az Index Ingyen Viszi autója.
„Nem vagyok sintér, csak másodállásban." – mondta Simon József, azaz Cserhalmi György, a Dögkeselyűben.
Nem szoktam taxizni, drága mulatság. Eddig életemben kb. 3-4 alkalommal fordult elő. Ami viszont február óta nálam mindennapos, az a stoppolás. Reggelente befele a Deák tér irányába Nagykovácsi felől. Van hogy csak Hűvösvölgyig visznek, van, hogy akár a Ferenciek teréig. Nekem a kiegészítő bérlet plusz 5 ezer forint lenne, amit így megspórolok, és nagy mázli, hogy zsákfaluban lakom, így oda-vissza biztonságosabb – írta Erika.
Sárga autónk mindjárt a csepeli Szent Imre térre ér, ott lehet leinteni.
Az Index videója 2010-ből.
A Totalcar tavaly újraforgatta Cserhalmi filmjét.
Ha ön taxisofőr és kikívánkozik az utasokkal kapcsolatos élménye, ha ön utas és megosztaná taxis kalandjait, írjon a tema@mail.index.hu címre.