"Majmolás" a taxi kötelező besárgásítása utasunk szerint a fehér és a fekete, esetleg a vajszínű jobb volna. "A sárga villamos sokkal jobb."
Kálmán sem egy taxizós típus. Nem mintha tartana tőle, hiszen szerinte biztonságos, de sajnálja rá a pénzt. "Legfeljebb, ha többen megyünk, vagy sok a csomag, akkor veszem igénybe" – adta meg az okokat. Az Ingyen Viszi most jól jön, úgyis késésben van.
Kálmán megnyugodott, hogy nem megy le a felvétel a tévében, "csak az interneten". Pedig talán ott is láthatják annyian, mint amennyien esténként végigizgulták a Marslakók egy-egy epizódját az m1-en.
Kálmán szerint talán jó, hogy kötelező lesz sárga színre festeni a taxikat. "Amerikából jött az ötlet" – mondja. Szerinte viszont így majd mindenki messziről látja, hogy az autó valójában taxi. Az egységes tarifadíj is tetszik neki, bár drágább lesz, mint eddig.
„Van, aki megjegyzéseket tesz, van, aki csak pénzt akar keresni, de az átlag teljesen normális." Nem lelkesedik a túl beszédes taxisokért, de az Index folyamatos faggatózását jól viseli Kálmán, aki nagyon örült, hogy ingyen utazhatott, de legalább ennyire annak, hogy végre megérkezett.
A főváros legdélebbi pontjáról, Soroksár irányából haladunk a Grassalkovich és a Soroksári úton a Boráros tér felé. Leinthető a sárga autó Ingyen Viszi felirattal!
A Bazilikától a Zsinagógáig ötezerért vitt egy taxis egy utast 2010-es videónkon. Mi viszont ingyen viszünk el ma bárkit Budapesten.
András szokott taxizni „Nem szereti a tömött buszokat" – vallotta meg. „Ez céges reklám?" – érdeklődött András az akciónkról.
Nehéz a taxisok sorsa, tényleg túl olcsó volt a kilométerenkénti 150 forintos díj, legalábbis abból nehéz fenntartani a vállalkozást. „Dáridózáshoz drága, de ha a beteg lányomat kell bevinni kórházba, akkor semmi sem drága" – mondja a havonta kétszer dáridózó András.
"Szomorú, hogy a taxisokra is támadnak" – mondta a szakácsként dolgozó András. Szerinte nincs is náluk sok készpénz. Lehet, hogy néha ők is trükköznek, "de én is adtam már ki pulykahúst bécsinek" – avatott be egy konyhai ravaszságba András.
Egyezzenek ki egymással a taxisok. "Ha már mindent összevonunk, minden cigi ezer forint, akkor legyen a taxistarifa is egységes" – helyezte szélesebb nemzetpolitikai kontextusba a kérdést András. "Elvégre az unióban vagyunk nem?"
"Remélem úgy leszek benne a tévében, mint egy hős" – mondta reménykedve búcsúzóul András.
A Soroksári úton a Boráros érintésével a körúton a Blaha felé közelítünk. Tessék leinteni a sárga autót!
Taxis körökben úgy gondolják, hogy a tarifák egységesítése jót tesz a szakmának. Az alacsony színvonalon szolgáltatók kiesnek. „Persze ez a munkaerőpiacon okozhat gondot" – ismerte el egyikük, aki szerint az alacsony tarifa eddig is csak trükk volt, a gyakorlatban többe kerültek az utak kilométerenkénti 150 forintnál.
Bizony, más legendás sofőrjeink is vannak. Itt van mindjárt a Taxis Gyuszi. Kulcsár Attila sofőrje sok mindent látott, azt is, amikor „Hasszánnál az asztalon fél méter magasan állt a pénz."
Dorner Lajos a VEKE elnöke ült be az Index autójába. A Bosnyák térig visszük.
A VEKE elnöke szerint az eddigi tarifacsökkenés egy egészséges árverseny eredménye volt. A durva állami beavatkozás áremelést hoz, az utasok először csek ezt fogják érzékelni.
Dorner szerint nem modntak el mindent a főpolgármesternek a taxis piac működéséről. A változó szabályozás nem feltétlenül előnyös. Bár 240 forint a maximális tarifa jelenleg, mégis sokan vannak jóval alatta. Akik az egységesítés híveinek csak a pénzes külföldi utas kell, a budapestiek nem számítanak – véli a VEKE elnöke, aki szerint a politikusok segítségével egyes cégek ki akarják szorítani a konkurenciát.
A VEKE szerint csökkenni fog a forgalom, a budapestiek kevésbé fognak taxizn, mint eddig.
"Komáromi Endre, aki a taxis rendezés feladatával van megbízva, korábban azt mondta a kérdésemre, hogy az utas majd beül az első autóba." A külső egységesítése is versenyellenes Dorner Szerint. Ha ez közszolgáltatás, akkor jogos a hatósági ár, de akkor sok mást is át kellett volna venni, és most a BKK-nak kellene üzemeltetnie a rendszert. "Ha ez nem közszolgáltatás, akkor az áregységesítés indokolatlan hatósági bevatkozás csupán" – mondta a VEKE elnöke.
Nem változtat a rendelet azon, hogy egyes taxisok "pörgetik az órát", erre ezután is módjuk lesz. Az ellenőrzés fokozása persze segíthet a dolgon, de a VEKE szerint ennek nagy költségei is lesznek – 200 ellenőr munkába állítása van tervben –, és őket is az utasok lesznek kénytelenek megfizetni.
Dorner szerint a zéró emissziós autókat előnybe kellene hozni, különösen, ha a hibrid autók taxizással foglalkoznak. Az elütő színnel jobban fel lehetne hívni a figyelmet a környezetvédő autókra. "Erre azonban a jelenlegi rendelet nem ad módot, bízunk benne, hogy Tarlós úr szavainak megfelelően valóban mód lesz a rendelet megváltoztatására" – mondta Dorner Lajos.
Dorner Lajos kiszállt, leinthető az autónk a Bsonyák térről az Észak-Pest felé tartó útvonalon.
Nem annyira hátborzongató, de azért egy lehúzós sztori röviden: A Bécsi út 36-44. alatt található szórakozóhelyig utaztunk az egyik hivatalos taxi társasággal a Jászaitól. Kívül-belül tiszta Opel Zafira, igényes sofőr, igaz kerülővel mentünk oda, de még így vállalható áron. Kiszállás után hallottuk, hogy három közepesen ittas fiatal srác kérdezi a sofőrünket, mennyi lenne a Hajógyári bejáratához a fuvar. A válasz 6500-7000 forint volt. Nekik tetszett ár, mert beültek és elmentek – írta olvasónk.
Egy középkorú hölgyet vásárolni vittünk az "Állami Áruházba", Újpest-Központból indulunk a Flórián tér felé. Garázsmenetben vagyunk, de ha leint, most még elvisszük.
Továbbra is várjuk a beszámolókat taxisoktól, utasoktól, véleményeket a tarifák és a taxik külsejének egységesítéséről. A cím: tema@mail.index.hu.
Egyszer Szegeden intettem le egy taxit. Beszálltam, láttam a sofőrön, hogy nagyon röhög. Kiderült, hogy valójában nem is dolgozik, és nem is szegedi, hanem egy zalaegerszegi taxis, szabadságon van, a lányát jött meglátogatni Szegedre, csak kint felejtette a taxis jelzést. Elvitt ahova szerettem volna menni, pénzt pedig nem fogadott el – írta olvasónk, Éva.