Rákosrendező, Budapest legzöldebb rozsdazónája
Az állomásépület mögött elsétálva üres, gazos pampára érünk ki. A kiszélesedő vasúti területen tucatnyi vágány maradt meg a bal oldalon, ebből kettőn közlekednek a személyvonatok, a többin elszórva egy-két tehervonat áll. A többi régi rakodóvágányt, legalább húszat, mind felszedték. A keskeny földút mellett felhalmozott öreg talpfákból olajszag terjeng, a pályák felszedett betonelemeiből szabályos fal épült, a sínszálak kötegekben rozsdásodnak. A hatalmas, vágánytalanított, sík területen nemrég buldózerek simíthatták el a zúzalékkővel vegyes földet, előkészítve valami nem ismert célra a terepet. Bardóczi szerint álmodtak már ide új vidámparkot, Lego-parkot, P+R parkolóházakat (a pár száz méterre húzódó M3-ashoz), de egyikből se lett semmi. Drága a száz évig szennyezett talaj kármentesítése, azon túl pedig valószínűleg ezen a területen maradt a legtöbb hatástalanítatlan háborús bomba.
(Fotó: Ajpek Orsi / Index) )A Rákospatak utcai gyalogos-kerékpáros felüljáróhoz közeledve határozottan erdősül az egykori pályaudvari terület: a fák és bokrok szépen megélnek az acélsínek és vasoszlopok mellett. Egy néhány évvel ezelőtti zuglói tanulmány szerint a Rákosrendezőt spontánul benőtt erdősülés oxigénkibocsátása megközelíti a Városligetét. Bardóczi szerint egyaránt van benne őshonos faj, így homoki fehér nyárfa vagy borókás, de özönnövény is, akác, bálványfa, zöld juhar, sőt foltokban kivadult gyümölcsös. A tájépítész úgy véli, hogy a fő struktúra azonban adott egy ligetes zöld területhez.
(Fotó: Ajpek Orsi / Index)A felüljáró környékén voltak a 90-es években felszámolt gurítódombok, amik nagy szerepet játszottak a tehervonatok rendezésében. A két gurítómozdony húzta fel a teherkocsikat a dombokra, ahonnan azok már a saját lendületüket használva gördültek rá a megfelelő vágányra. A váltók ide-oda állítása folyamatos, kemény, fizikai munkát jelentett a vasutasoknak. Feljebb, az állomás Szegedi úti oldalán volt az úgynevezett „duzzogó”, amit az Iho.hu szakblogja szerint azért hívtak így, mert ha egy mozdonynak sokat kellett várakoznia, erre a vágányra állították, miközben a mozdony személyzete duzzogott a hosszú, kényszerű ácsorgás miatt.
(Fotó: Ajpek Orsi / Index)Az erdő tényleg olyan sűrű, hogy szinte a Pilis erdeit juttatja eszembe. Egyetlen nagy különbség van: itt nagy kiterjedésű szemétbokrok nőnek ki a földből. Ez határozottan gyűjtögető életmódot folytató közösségek jelenlétére utal, ami megmagyarázza az ösvény kitaposottságát is. Néhány, földig rombolt vasúti épület után meglátjuk az első kalyibát. Kis kéményéből füst száll, környéke aránylag tiszta. Lakója talán épp beszerző körúton járhat, de az is lehet, hogy az egyik résen figyel minket. Odébb még három-négy hajléktalankunyhó, egész kis falu. Nem messze tőlük egy kopott fekete mackónadrágban egy férfi telefonál, közben bizalmatlanul méreget minket.
(Fotó: Ajpek Orsi / Index)Ha kint furcsa volt, hogy a gyep beborítja a síneket, az erdőben még furcsább. A fák gyökerei körbefonják a vágányt, a talpfán moha nő, az ott maradt vasúti kőkerítés lyukain-résein átbújtak az ágak, és megvastagodva feszítik szét azokat. A rozsdás vas és a vegetáció együttélésére legutóbb a dunaújvárosi erdőben láttam hasonló példát, ahová kipakolták a hengermű gépeit. A földút egy elhanyagolt kerttel körülvett téglaházhoz vezet. Az udvarból morgás hallatszik, ahogy közelebb érünk, három kutya tör elő. Látszik, hogy nem érdemes tovább menni, ezért nyugodtan megfordulok, és elindulok visszafelé. Szinte érzem a dühös kutyák leheletét, ahogy az Achilles-inam környékén csattogtatják az állkapcsukat, de tudom, hogy már nagy valószínűséggel nem fognak harapni. A bozótból kékesszürke munkásruhába bújt ember kerül elő a csaholás hangjára. „Ez MÁV-terület!” mondja szigorúan. Kiderül, ő lakik a szolgálati házban, karbantartóként dolgozik. Beszédbe elegyedünk, elmondja, hogy Szajolból jött, nem bírta ott a nyomást. Ez egy nyugodt hely, teszi hozzá. Csak a hajléktalanokkal szokott gond lenni. Gyakran jön ki hozzájuk a rendőrség, lopják az élő fát tüzelőnek.
(Fotó: Ajpek Orsi / Index)Kis kerülővel érünk el Rákosrendező északi végéhez, a Marcheggi hídhoz (felüljáróhoz), ahol kettéválik Esztergom és Vác irányába a vasúti pálya. Az esztergomi bal kanyar ívében helyezkedik el a Vasúttörténeti Park, amit simára dózerolt nagy terület övez. Itt is készülhet valami. A MÁV-tól annyit tudok meg, hogy Rákosrendezőhöz addig nem akarnak hozzányúlni, amíg a Nyugat pályaudvar százéves, rozoga bevezető vágányait és biztosítóberendezéseit nem újították fel, ez lenne a Nyugati 1/a és 1/b projekt. Az erre betervezett uniós forrást viszont elvitte a 3-as metró. Az ezt követő tervek képlékenyek: lesz egy új vonatállomás az 1-es villamos mellett Lőportárdűlő néven; közúti felüljáróval (és azon a jövőben áthaladó 3-as villamossal) tervezik kiváltani a nevezetes Szegedi úti sorompóerdőt; meghosszabbítanák erre a kisföldalattit is. Az egészet megkavarhatja a Nyugati–Déli vasúti alagút építése. Mint Bardóczi mondja, az ingatlanfejlesztői nyomás viszont nagy és egyre nagyobb. A főtájépítész szerint ez a terület túl értékes ahhoz, hogy ne kezdjék el rabolni. Az valószínű, hogy egybefüggő, zöld területként nem lehet megtartani, inkább abban van felelőssége a döntéshozóknak, hogy legalább egy minőségi zöldfelületekkel ellátott, korszerű, autómentes, skandináv jellegű városközpont épüljön ide.
(Fotó: Ajpek Orsi / Index)