További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A BKV-hoz tartozó DBR Metró Projektigazgatóság közleménye szerint jogfenntartással fizeti ki a DBR Metró Projekt Igazgatóság a néhány nappal korábban a munkálatait ideiglenesen felfüggesztő BAMCO konzorcium követeléseit, így újra megindul a munka a Gellért téren.
A jogfenntartás azt jelenti, hogy a döntnöki bizottsági határozatokban javasolt 13 millió euró (hozzávetőleg 3 milliárd forint) összeget a BAMCO konzorcium megkapja ugyan, ám a DBR választott bírósághoz fordul, és amennyiben a bíróság alacsonyabb összeget ítél meg, úgy a különbség visszavonható.
A felek közti megállapodás hatására a konzorcium a napokban fokozatosan felveszi a munkát, azon munkafázisok kivételével, melyekre továbbra sincs engedélye (ilyen többek között a Gellért téri átkötő alagút, amivel jóváhagyás hiányában a konzorcium nem tudott haladni, így az alagútépítési munkálatok ideiglenes felfüggesztésére kényszerült).
Az Index a DBR Metró Projektigazgatóságtól megtudta, hogy az átkötő alagút terveit még nem nyújtották be engedélyeztetésre. Az engedélyeket optimális esetben október végén, november elején fogadhatják el, a pajzsok pedig jövő év elejére érhetnek át a Duna alatt Pestre.
A Fővám téri peronalagutak - és ezáltal az egész állomás - megépítésének módosulásáról szóló engedélykérelmet a Hídépítő a napokban nyújtja be a Nemzeti Közlekedési Hatósághoz, a jóváhagyás legkésőbb decemberig megszülethet. Azaz, szintén optimális esetben, a Fővám tér jövő márciusban már fogadhatja is a pajzsokat.
A megváltozott kivitelezési mód tartalmazza a DBR által korábban támogatott úgynevezett csőernyős megoldást (védőszerkezet a Duna medre alatt és a majdani alagút fölött), illetve a peronalagút húsz méterrel eltolódik a Kálvin tér felé, aminek eredményeként negyven méter helyett csak húsz méterrel lógni be Duna alá és a részletes vízszintes vizsgálatokkal feltárt ottani talajviszonyok közepette már jövő akár év március közepére alkalmassá válhat az állomás a pajzsok fogadására.
A féléves késésen lehet faragni azzal, hogy a pesti állomások építését felgyorsítják, ám annyira nem, hogy ledolgozzák a csúszást. Ráadásul szakértők szerint a pesti talaj még számtalan nem várt lassító meglepetést tartogathat az alagútfúrók számára, ami még tovább növelheti a késlekedést. A jelenlegi állapot szerint 2011 vége felé készülhet el a 4-es metró első szakasza.