További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Nyolcmilliárd forintból, többségében EU-s támogatásból hozná létre Európa legkorszerűbb információs- és jegyrendszerét a BKV. A beruházás első szakaszában a rendszer utastájékoztató és járműdiagnosztikai részét valósítanák meg.
Jegyek helyett chipek
A BKV már évek óta tervezi, hogy az eddigi jegykezelős gyakorlatot felváltja a kapus rendszer a metróvonalakon és a HÉV-en, de az erre kiírt közbeszerzési pályázata 2005-ben sikertelen volt. Kiricsi Karola, a BKV szóvivője az Indexnek elmondta, hogy az új pályázatot 2008 elején bírálják el, így 2009 végétől jelenhetnek meg a metróállomásokon és a nagyobb HÉV-csomópontokon a peronzárak.
"A chiprendszert azért tartjuk fontosnak, mert míg ma csak megbecsülni tudjuk a forgalmat, akkor pontos számokkal fogunk rendelkezni arról, hogy az adott vonalon mennyien utaztak, mikor és melyik megállóig. Ez alapján pedig a mostaninál sokkal igazságosabb jegyrendszert tudunk majd kialakítani, amelyben az utasok többféle árú jegy közül választhatnak, aszerint, hogy mennyit utaznak." - magyarázta Kiricsi Karola.
Az előzetes elképzelések szerint a chipkártyák a mobiltelefonok feltöltőkártyáihoz lennének hasonlóak. Az utasok annyi pénzt töltenének fel rá, amennyit szeretnének, és ebből vonná le az automata a jegy árát. Emellett megmaradna havi és a harmincnapos bérlet is.
Az ellenőrök maradnak
A BKV szóvivője kiemelte, hogy a 2009-től kezdődő tesztidőszak tanulságai alapján döntik el, meg lehet-e valósítani hasonló rendszert a felszíni közlekedésben is. "Az biztos, hogy a jövőben is foglalkoztatni fogunk ellenőröket, hiszen biztosan lesz olyan járat, amelyen nem valósulhat meg az újítás."
Hol van a 86-os?
Két év múlva az utasok már sms-ben, wapon és interneten is információt kaphatnak arról, az általuk gyakran igénybe vett járat mikor érkezik, illetve mennyit fog késni. Az sms-értesítés rendszerét még nem találták ki, de ígérik, hogy telefonra is küldenek majd információkat a járatokról. "Már több hónapja teszteljük az új GPS-es műholdas rendszert, amely az eddigi rádiós megoldást váltja fel. Így most méterre pontosan meg tudjuk állapítani, merre tart az adott járat, és ezt az információt közzé is tesszük a várakozók számára" - emelte ki Kiricsi Karola.
A 86-os buszokon egy éve van fedélzeti számítógép, amellyel pontosan követhető az útja. Idén nyáron pedig négy intelligens megállóhelyet is elhelyeztek a vonalon, amelyeken a várakozók megtudhatják, hogy pontosan mikor érkezik a következő járat. Sőt, azt is láthatják egy térképen, hol jár a busz. Hasonló rendszer már működik Debrecenben, ott a villamosmegállókban helyeztek el ilyen funkciójú kivetítőket. A tervek szerint 2009-től az összes budapesti megálló ilyen lesz.