Hedvig
5 °C
23 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Hármas alát adtunk a BKV-nak az utastájékoztatásra

2007.09.11. 16:26
A Fővárosi Tanács VB. mai ülésén megtárgyalta, és az illetékes pártszervekkel való konzultációnak megfelelően kiértékelte a Budapesti Közlekedési Vállalatnál f. év aug. és szept. hónap folyamán végrehajtásra került járat átszervezések során az utastájékoztatási tevékenység keretében lebonyolított intézkedéseket. Megállapításra került, hogy a BKV jól oldotta meg úgy a központi sajtószerveken keresztül, mint az egyes új és átszervezésre került járatok által érintett utasforgalmi megállóhelyeken a fővárosi dolgozók tájékoztatását. Írhatnánk, ha a BKV az a szocialista mamutvállalat volna, amelynek egyébként sokszor látszik. De.

Ha elhisszük a BKV Zrt. új vezetésének, hogy egy hatékony és korszerű szolgáltatót kívánnak faragni a cégből, azt kell mondanunk, hogy amit az elmúlt hetekben nyújtottak az utastájékoztatás tantárgyból az átszervezett járatok környékén, nagyon kevés. Alapvetően a minimális tájékoztatásra törekedtek, azaz az információszórás területét a lehető legszűkebben értelmezték, és általában letudták a sablonhirdetmény kihelyezésével. Nem gondoltak tehát az új járatokra átszálló utasokra, vagy pláne potenciális utasokra. Sokkal jobbak a tapasztalataink az ideiglenes terelések pótlójáratainál, vagyis ha akarnak, a BKV-nál is tudnak informatívabbak lenni.

Augusztus utolsó és szeptember első napjaiban több forgalmi változás adott módot a BKV utastájékoztatásának tesztelésére. A XVI. kerületet a szomszédaival összekötő új perembuszjárat, a budai villamosok összevonása, a Szabadság híd lezárása miatt kieső villamosjáratok tartós és a Szentendrei HÉV néhány napos pótlása valamint a 4/105-ös buszcsalád újraegyesítése adott alkalmat a helyszíni tapasztalatgyűjtésre. Elsődleges célpontunk az utastájékoztatás volt, magukat az átszervezéseket nemigen fogjuk kritizálni, már csak azért sem, mert alapvetően pozitívnak (illetve a pótlások esetében logikusan kitaláltnak) tartjuk őket.

46-os busz. Osztályzat: 1/2.

Augusztus 21-én indult a XV., XVI. és XVII. kerületet összekötő igen hosszú járat. A 46-osnak volt őse, a 192-es (amely azonban naponta csak néhányszor és rövidebben járt). Az új busz déli végállomása azonos az elődével, de mivel más úton indul el, a rákoskeresztúri buszpályaudvar átellenes oldalán van az indulódroszt. A 192-es régi megállójában semmi sem utalt ottjártunkkor arra (lásd a képgalériát), hogy honnan indul a 46-os.

Nézzen meg 81 tökegyforma megállótáblát!

Az utas tehát az általános tájékoztatóból, amely itt talán némileg megtévesztő módon a XVI. kerületi buszok átszervezéséről szólt, megtudhatta, hogy a 46-ost kell keresnie, de azt nem, hogy hol. (A 46-oson kívül átszámoztak illetve kisebb mértékben meghosszabbítottak néhány járatot a XVI. kerületben.)

Ezért bizony buktatás járt volna, de egyrészt a helyi pénztáros érdeklődésünkre készségesen segített, másrészt a 46-os megállójában találtunk egy kézzel firkantott cetlit, így megenyhültünk. Meg azért, mert Kieswetter Walter, a BKV utaskapcsolati osztályának vezetője azt mondta az Indexnek, hogy voltak Keresztúron nagyméretű fém hirdetmények is, de azokat ellopták, ahogy sok más helyről is. "Ha kiláncoljuk ezeket, csak annyit ér, hogy a lánc is eltűnik" - jegyezte meg lakonikusan.

A környék járatainak megállóiban szintén nem láttunk tájékoztatást, sőt pár nappal a 21-i indulás előtt a 192-es megvizsgált megállóiban sem utalt semmi arra, hogy a járat megszűnik. Az osztályvezető esküszik, hogy szórólapok is voltak, de magunk kéthetes bolyongásunk alatt sehol sem botlottunk ilyesmibe.

Mivel információból még az átszálló járatokra se szokott jutni, alighanem a szervezetlenség és bénázás jele, hogy némely XVII. kerületi megállóban viszont az új budai villamosjáratok hirdetménye volt látható. ("Ferikém vigyétek ki a matricákat a megállókba az új járatokról!") A 46-os megállóinak többségében a második napon ott volt már az új járat menetrendje és a változásokról szóló hirdetmény. Ahol nem, onnan alighanem ellopták. Kieswetter szerint összesen 728 megállóba került tájékoztató a fővárosnak ezen a részén.

A túlsó végállomás közelében, Újpalotán hiába kerestünk információt az átszállójáratok megállóiban, pedig ha belegondolunk, a törzsutas némi káromkodás után úgyis megtanulja a változásokat, viszont akinek előnyös lehetne az új viszonylat, de nem tudja meg, hogy létezik, az elvész a járat számára.

18/56-os villamos. Osztályzat: 3.

A Szabadság híd lezárása miatt Pestről nem jöhet villamos Budafok felé. A rossz hírből előnyt kovácsolt a BKV, a Fehérvári úti villamost egészen Hűvösvölgyig vitték, másképp fogalmazva összevonták a 18-ast és az 56-ost. A BKV itt is szabványhirdetménnyel operál, amely egyébként térképes, és szerintünk érthető is. Tapasztalataink szerint az utasok már az első napokban megtanulták, hogy nem kell leszállni a korábbi végállomásokon, ha útcéljuk felé megy tovább a jármű.

Negatívum viszont, hogy több helyről letépték a hirdetményeket, és úgy tűnt, a Gellért térre eleve nem is jutott. Fukarul bántak a kapcsolódó járatok utasainak (nem) jutó információval is. Annak viszont örültünk, hogy a tesztelt járat vezetője a gépi bemondást kiegészítve részletesen elmondta Budafok felé, hogy a villamos merre megy, merre nem.

Utastájékoztatás az utasoktól és a BKV-tól. Kattintson!

Itt jegyezzük meg, hogy a BKV honlapján nem elég korán jelennek meg a hírek a változásokról, a menetrendek térképes megjelenítése pedig csak napokkal, hetekkel később követi a változásokat. Kiesswetter ezt azzal indokolta, hogy a térképeket egy alvállalkozó készíti.

233E busz. Osztályzat: 3.

A Szabadság híd lezárásához kapcsolhatjuk a Tétény busz fejlesztését is. A sűrűbben járó, Pestre is átmenő, új jelzést kapó járat újdonsága az is, hogy csúcsidőben Budatétényben betér egy lakónegyedhez, mégpedig reggel a Pest felé, délután az onnan jövő buszok. Elkél tehát a részletes felvilágosítás, amely el is készült, de pont Pesten nem találtuk nyomát.

Itt ragadjuk meg az alkalmat, hogy jelezzük, az E betű a gyorsjáratok új jele, amely egyelőre csak ott veszi át a piros, keretes megkülönböztetés helyét, ahol amúgy is változik a számozás. A BKV utaskapcsolati osztályának vezetőjétől megtudtuk, a változás oka, hogy bizonyos technikánál (fénymásolat, számítógép) néha nincs mód színek használatára, és egyes járműtípusok se tudják helyesen megjeleníteni a piros jelzéseket.

47-49V, 149V. Osztályzat: 3/4.

Úgy tűnik, a BKV sokkal jobb a pótlásokról szóló informálásban, mint a végleges változások esetében. Ez talán érthető, hiszen a kieső járatok utasait nagy hiba volna még az elégtelen tájékoztatással is bosszantani, bennünk mégis fölmerült, hogy talán érdemesebb volna az állandó forgalmi változásokra is hasonlóan intenzíven fölhívni a figyelmet az első hetekben.

Sok, sok kép

A Szabadság híd villamosainak pótlására azért nem adunk 5-öst, mert a kapcsolódó járatokra itt se jut elég figyelem. A 4-est pedig azért rontottuk le egy fél jeggyel, mert a bkv.hu-n még az indulás után három héttel sincs térkép a meglehetősen bonyolult (bár logikus) útvonalakról. (Különösen a 149V tekereg sokat.)

2-es villamos pótlása. Osztályzat: 3/4.

A 2-es villamos a metróépítés miatt kénytelen kihagyni Fővám téri megállóját, és bár ideiglenes, úgynevezett repülővágányokkal fönn lehetett volna tartani a forgalmat, a Főváros inkább azt választotta, hogy busszal pótol. Maga a pótlás rendben van, mindkét irányban átlapoló, így nem kényszerül mindenki többletátszállásra. Szép és érthető, ábrás tájékoztató készült, amelyet minden "érintett" megállóban megtaláltunk.

A nem túl jó érdemjegyet azért adtuk a tájékoztatásra, mert itt értük tetten az "érintett" megálló fogalmának BKV-s, takarékos értelmezését, amit bátran nevezhetünk kisszerűnek, szűklátókörűnek. Arról van szó, hogy a pótlással nem érintett szakaszon csak abban az irányban helyezték el a változásra figyelmet fölhívó plakátot, ahonnan a villamos az ominózus szakasz felé megy. Valóban, aki mondjuk a Vigadótól a Kossuth térre megy, azt - ezen az útján - nem érinti a módosulás. Mi mégis azt gondoljuk, hasznos lenne, ha a járat használójaként értesülne a tudnivalókról. Ugyancsak a minimálinformálás elvének számlájára írhatjuk, hogy a pótlóbusz megállójában semmi sem utal arra, hol található az ellenkező irányú megálló, pedig a Csarnoknál nincs közel.

(Ugyanez az értelemmel való túlzott takarékoskodás tapasztalható az átszállási kapcsolatokat is bemondó/kiíró járműveken. A végállomás előtt ugyanis már elspórolják a tájékoztatást ezekről, hiszen "az utas úgyis kénytelen leszállni, akár tudja, mivel utazik tovább, akár nem". Pedig ilyenkor is hasznos lehet az információ az esetleg nem ismert lehetőségekről.)

HÉV-pótlás. Osztályzat: 4.

A biztosítóberendezés cseréje miatt augusztus végén négy napig nem járt a Szentendrei HÉV a Batthyány tér és Békásmegyer között. A BKV legjobb utastájékoztatásával találkoztunk, a végállomásokon külön, nagy, egyedi ábrák is voltak. Kritikát legfeljebb maga a pótlás kaphat, mi csak itt találkoztunk zsúfolt járattal, jelentős késéssel. Keveset ért a buszsáv bátor kijelölése a Szentendrei úton, az Árpád fejedelem útjának (az egyik irányban) teljes átadása a pótlóbuszoknak, ha a Bem rakparton a "normál" buszsávot folyamatosan elfoglalják a magánautók, így a buszok ácsorgásra kényszerülnek.

Utastájékoztatás képekben

Volt módunkban megcsodálni a 86-os busz néhány megállójában elhelyezett utastájékoztató fenoméneket, amelyek kiírják, elmondják és térképen is jelzik, hogy hol, hány kilométerre tart a következő busz. Kiesswetter Walter szerint ez jelzi az új, a technika lehetőségeit is kihasználó utastájékoztatás távlatait. Mi a magunk részéről, amíg elterjednek ezek a megoldások, annak is tudunk örülni, hogy az összes megállótáblán láttuk a megálló nevét, mégpedig a jármű (elejéről) jól látható módon, egységes betűtípussal, mert ez néhány éve még egyáltalán nem volt természetes Budapesten.

105-ös busz. Osztályzat: 1.

Szeptember első hétfőjétől újra egy járat a jó pár éve 4-esre és 105-re kettévágott 4-es, amely az új, fokozatosan bevezetendő számozási elvek szerint most a 105-ös jelet tartotta meg, hogy ne lehessen összekavarni a 4-es villamossal.

Galéria sok képpel

A szokásos hibákon kívül itt is tapasztaltuk az egy szolgáltatócéghez méltatlan szűklátókörűséget. Úgy vélték, azzal ki van pipálva, le van tudva a feladat, ha a legszűkebben érintett megállókba kikerül a hirdetmény. Ezt úgy kell érteni, hogy a Deák tértől az Apor Vilmos térig található megállókba nem tettek tájékoztatót, hiszen aki itt jár, annak ugyanolyan az új 105-ös, mint a régi volt. Hogy esetleg ugyanez az utas már néhány óra múlva, amikor visszafelé utazik, használhatná az elhallgatott információt, nos ez nem számított a takarékos döntéshozóknak. Reméljük újítási jutalomban részesültek.

A bukás azonban nem ezért járt, hanem egy valóban súlyos zavarért. Az összevonásnál ugyanis azt találták ki, hogy a 105-ös a Deák téren mindkét irányban érintse korábbi végállomását, hogy kényelmes legyen az átszállás a metrókra. Ezért Buda felé még csak egy jókora vargabetűre kényszerítik a járatot az Erzsébet tér körül, a másik irányban viszont egyenesen egy hurkot iratnak le vele a tér körül. Vagyis a Bajcsy-Zsilinszky útról az Erzsébet tér déli oldalára, majd - megállás után - a Bécsi utcába kanyarodó 105-ösről nem látszik, hogy melyik irányba halad. Noha két megállót alakítottak ki egymás mellett, és mindkettőre viszonylag nagy betűkkel fölírták a végállomások nevét, ez egy ilyen szokatlan helyzetben kevés. Részletes ábrára, a buszok érkezésekor hangos bemondásra, esetleg egyenruhás segítők személyes jelenlétére lett volna szükség legalább az első napokban.

Többször is a helyszínen jártunk, és mindig voltak tanácstalan, sőt rossz buszra szálló utasok. Tapasztalataink szerint a sofőrök sem mondanak semmit a Deák téri megállóban, bár az itt járó buszoknál igen gyakori a belső kijelző és a homlokjelző meghibásodása is. A Deák téri helyzet azóta változott, egyértelműbb jelzéseket helyeztek el, mert a közlekedési cég szakemberei maguk is tapasztalták az utasok tanácstalanságát, tudtuk meg Kieswetter osztályvezetőtől.

Az utastájékoztatás tárgyból hét jegyet adtunk a BKV-nak. Ha szigorúak vagyunk, mivel kétszer sem sikerült elérni az elégséges szintet, évismétlés járna. De mivel még csak 17 éve tanulja a cég a piacgazdaságot, számoljunk egyszerű átlagot, és a 2,79-re ajánljunk egy hármas alát.

Az utasok nem olyan szigorúak, mint az Index

A cikk elkészülte után, szeptember 10-én az alábbi mailt kaptuk a cikkben is nyilatkozó illetékestől:

Kedves Imre!

Mai beszélgetésünket kiegészítve a következőket szeretném még mondani. Lekértem a XVI. kerületi és a budai villamoshálózat változásával kapcsolatos utasészrevételeket.

XVI. ker.: eddig 72 észrevétel érkezett, ebből hatan kifogásolták, hogy nincs az információ fent a neten. A többi információkérés volt. A budai változással kapcsolatban 137 észrevétel jött, ebből négyen keresték az információkat a honlapunkon hiába.

Összegezve, társaságunkhoz minimális negatív információ érkezett, fenntartva azt, hogy az utastájékoztatásban van mit tenni.

Üdvözlettel:

Kiesswetter Walter