Hármas alát adtunk a BKV-nak az utastájékoztatásra

2007.09.11. 16:26
A Fővárosi Tanács VB. mai ülésén megtárgyalta, és az illetékes pártszervekkel való konzultációnak megfelelően kiértékelte a Budapesti Közlekedési Vállalatnál f. év aug. és szept. hónap folyamán végrehajtásra került járat átszervezések során az utastájékoztatási tevékenység keretében lebonyolított intézkedéseket. Megállapításra került, hogy a BKV jól oldotta meg úgy a központi sajtószerveken keresztül, mint az egyes új és átszervezésre került járatok által érintett utasforgalmi megállóhelyeken a fővárosi dolgozók tájékoztatását. Írhatnánk, ha a BKV az a szocialista mamutvállalat volna, amelynek egyébként sokszor látszik. De.

Ha elhisszük a BKV Zrt. új vezetésének, hogy egy hatékony és korszerű szolgáltatót kívánnak faragni a cégből, azt kell mondanunk, hogy amit az elmúlt hetekben nyújtottak az utastájékoztatás tantárgyból az átszervezett járatok környékén, nagyon kevés. Alapvetően a minimális tájékoztatásra törekedtek, azaz az információszórás területét a lehető legszűkebben értelmezték, és általában letudták a sablonhirdetmény kihelyezésével. Nem gondoltak tehát az új járatokra átszálló utasokra, vagy pláne potenciális utasokra. Sokkal jobbak a tapasztalataink az ideiglenes terelések pótlójáratainál, vagyis ha akarnak, a BKV-nál is tudnak informatívabbak lenni.

Augusztus utolsó és szeptember első napjaiban több forgalmi változás adott módot a BKV utastájékoztatásának tesztelésére. A XVI. kerületet a szomszédaival összekötő új perembuszjárat, a budai villamosok összevonása, a Szabadság híd lezárása miatt kieső villamosjáratok tartós és a Szentendrei HÉV néhány napos pótlása valamint a 4/105-ös buszcsalád újraegyesítése adott alkalmat a helyszíni tapasztalatgyűjtésre. Elsődleges célpontunk az utastájékoztatás volt, magukat az átszervezéseket nemigen fogjuk kritizálni, már csak azért sem, mert alapvetően pozitívnak (illetve a pótlások esetében logikusan kitaláltnak) tartjuk őket.

46-os busz. Osztályzat: 1/2.

Augusztus 21-én indult a XV., XVI. és XVII. kerületet összekötő igen hosszú járat. A 46-osnak volt őse, a 192-es (amely azonban naponta csak néhányszor és rövidebben járt). Az új busz déli végállomása azonos az elődével, de mivel más úton indul el, a rákoskeresztúri buszpályaudvar átellenes oldalán van az indulódroszt. A 192-es régi megállójában semmi sem utalt ottjártunkkor arra (lásd a képgalériát), hogy honnan indul a 46-os.

Nézzen meg 81 tökegyforma megállótáblát!

Az utas tehát az általános tájékoztatóból, amely itt talán némileg megtévesztő módon a XVI. kerületi buszok átszervezéséről szólt, megtudhatta, hogy a 46-ost kell keresnie, de azt nem, hogy hol. (A 46-oson kívül átszámoztak illetve kisebb mértékben meghosszabbítottak néhány járatot a XVI. kerületben.)

Ezért bizony buktatás járt volna, de egyrészt a helyi pénztáros érdeklődésünkre készségesen segített, másrészt a 46-os megállójában találtunk egy kézzel firkantott cetlit, így megenyhültünk. Meg azért, mert Kieswetter Walter, a BKV utaskapcsolati osztályának vezetője azt mondta az Indexnek, hogy voltak Keresztúron nagyméretű fém hirdetmények is, de azokat ellopták, ahogy sok más helyről is. "Ha kiláncoljuk ezeket, csak annyit ér, hogy a lánc is eltűnik" - jegyezte meg lakonikusan.

A környék járatainak megállóiban szintén nem láttunk tájékoztatást, sőt pár nappal a 21-i indulás előtt a 192-es megvizsgált megállóiban sem utalt semmi arra, hogy a járat megszűnik. Az osztályvezető esküszik, hogy szórólapok is voltak, de magunk kéthetes bolyongásunk alatt sehol sem botlottunk ilyesmibe.

Mivel információból még az átszálló járatokra se szokott jutni, alighanem a szervezetlenség és bénázás jele, hogy némely XVII. kerületi megállóban viszont az új budai villamosjáratok hirdetménye volt látható. ("Ferikém vigyétek ki a matricákat a megállókba az új járatokról!") A 46-os megállóinak többségében a második napon ott volt már az új járat menetrendje és a változásokról szóló hirdetmény. Ahol nem, onnan alighanem ellopták. Kieswetter szerint összesen 728 megállóba került tájékoztató a fővárosnak ezen a részén.

A túlsó végállomás közelében, Újpalotán hiába kerestünk információt az átszállójáratok megállóiban, pedig ha belegondolunk, a törzsutas némi káromkodás után úgyis megtanulja a változásokat, viszont akinek előnyös lehetne az új viszonylat, de nem tudja meg, hogy létezik, az elvész a járat számára.

18/56-os villamos. Osztályzat: 3.

A Szabadság híd lezárása miatt Pestről nem jöhet villamos Budafok felé. A rossz hírből előnyt kovácsolt a BKV, a Fehérvári úti villamost egészen Hűvösvölgyig vitték, másképp fogalmazva összevonták a 18-ast és az 56-ost. A BKV itt is szabványhirdetménnyel operál, amely egyébként térképes, és szerintünk érthető is. Tapasztalataink szerint az utasok már az első napokban megtanulták, hogy nem kell leszállni a korábbi végállomásokon, ha útcéljuk felé megy tovább a jármű.

Negatívum viszont, hogy több helyről letépték a hirdetményeket, és úgy tűnt, a Gellért térre eleve nem is jutott. Fukarul bántak a kapcsolódó járatok utasainak (nem) jutó információval is. Annak viszont örültünk, hogy a tesztelt járat vezetője a gépi bemondást kiegészítve részletesen elmondta Budafok felé, hogy a villamos merre megy, merre nem.

Utastájékoztatás az utasoktól és a BKV-tól. Kattintson!

Itt jegyezzük meg, hogy a BKV honlapján nem elég korán jelennek meg a hírek a változásokról, a menetrendek térképes megjelenítése pedig csak napokkal, hetekkel később követi a változásokat. Kiesswetter ezt azzal indokolta, hogy a térképeket egy alvállalkozó készíti.

233E busz. Osztályzat: 3.

A Szabadság híd lezárásához kapcsolhatjuk a Tétény busz fejlesztését is. A sűrűbben járó, Pestre is átmenő, új jelzést kapó járat újdonsága az is, hogy csúcsidőben Budatétényben betér egy lakónegyedhez, mégpedig reggel a Pest felé, délután az onnan jövő buszok. Elkél tehát a részletes felvilágosítás, amely el is készült, de pont Pesten nem találtuk nyomát.

Itt ragadjuk meg az alkalmat, hogy jelezzük, az E betű a gyorsjáratok új jele, amely egyelőre csak ott veszi át a piros, keretes megkülönböztetés helyét, ahol amúgy is változik a számozás. A BKV utaskapcsolati osztályának vezetőjétől megtudtuk, a változás oka, hogy bizonyos technikánál (fénymásolat, számítógép) néha nincs mód színek használatára, és egyes járműtípusok se tudják helyesen megjeleníteni a piros jelzéseket.

47-49V, 149V. Osztályzat: 3/4.

Úgy tűnik, a BKV sokkal jobb a pótlásokról szóló informálásban, mint a végleges változások esetében. Ez talán érthető, hiszen a kieső járatok utasait nagy hiba volna még az elégtelen tájékoztatással is bosszantani, bennünk mégis fölmerült, hogy talán érdemesebb volna az állandó forgalmi változásokra is hasonlóan intenzíven fölhívni a figyelmet az első hetekben.

Sok, sok kép

A Szabadság híd villamosainak pótlására azért nem adunk 5-öst, mert a kapcsolódó járatokra itt se jut elég figyelem. A 4-est pedig azért rontottuk le egy fél jeggyel, mert a bkv.hu-n még az indulás után három héttel sincs térkép a meglehetősen bonyolult (bár logikus) útvonalakról. (Különösen a 149V tekereg sokat.)

2-es villamos pótlása. Osztályzat: 3/4.

A 2-es villamos a metróépítés miatt kénytelen kihagyni Fővám téri megállóját, és bár ideiglenes, úgynevezett repülővágányokkal fönn lehetett volna tartani a forgalmat, a Főváros inkább azt választotta, hogy busszal pótol. Maga a pótlás rendben van, mindkét irányban átlapoló, így nem kényszerül mindenki többletátszállásra. Szép és érthető, ábrás tájékoztató készült, amelyet minden "érintett" megállóban megtaláltunk.

A nem túl jó érdemjegyet azért adtuk a tájékoztatásra, mert itt értük tetten az "érintett" megálló fogalmának BKV-s, takarékos értelmezését, amit bátran nevezhetünk kisszerűnek, szűklátókörűnek. Arról van szó, hogy a pótlással nem érintett szakaszon csak abban az irányban helyezték el a változásra figyelmet fölhívó plakátot, ahonnan a villamos az ominózus szakasz felé megy. Valóban, aki mondjuk a Vigadótól a Kossuth térre megy, azt - ezen az útján - nem érinti a módosulás. Mi mégis azt gondoljuk, hasznos lenne, ha a járat használójaként értesülne a tudnivalókról. Ugyancsak a minimálinformálás elvének számlájára írhatjuk, hogy a pótlóbusz megállójában semmi sem utal arra, hol található az ellenkező irányú megálló, pedig a Csarnoknál nincs közel.

(Ugyanez az értelemmel való túlzott takarékoskodás tapasztalható az átszállási kapcsolatokat is bemondó/kiíró járműveken. A végállomás előtt ugyanis már elspórolják a tájékoztatást ezekről, hiszen "az utas úgyis kénytelen leszállni, akár tudja, mivel utazik tovább, akár nem". Pedig ilyenkor is hasznos lehet az információ az esetleg nem ismert lehetőségekről.)

HÉV-pótlás. Osztályzat: 4.

A biztosítóberendezés cseréje miatt augusztus végén négy napig nem járt a Szentendrei HÉV a Batthyány tér és Békásmegyer között. A BKV legjobb utastájékoztatásával találkoztunk, a végállomásokon külön, nagy, egyedi ábrák is voltak. Kritikát legfeljebb maga a pótlás kaphat, mi csak itt találkoztunk zsúfolt járattal, jelentős késéssel. Keveset ért a buszsáv bátor kijelölése a Szentendrei úton, az Árpád fejedelem útjának (az egyik irányban) teljes átadása a pótlóbuszoknak, ha a Bem rakparton a "normál" buszsávot folyamatosan elfoglalják a magánautók, így a buszok ácsorgásra kényszerülnek.

Utastájékoztatás képekben

Volt módunkban megcsodálni a 86-os busz néhány megállójában elhelyezett utastájékoztató fenoméneket, amelyek kiírják, elmondják és térképen is jelzik, hogy hol, hány kilométerre tart a következő busz. Kiesswetter Walter szerint ez jelzi az új, a technika lehetőségeit is kihasználó utastájékoztatás távlatait. Mi a magunk részéről, amíg elterjednek ezek a megoldások, annak is tudunk örülni, hogy az összes megállótáblán láttuk a megálló nevét, mégpedig a jármű (elejéről) jól látható módon, egységes betűtípussal, mert ez néhány éve még egyáltalán nem volt természetes Budapesten.

105-ös busz. Osztályzat: 1.

Szeptember első hétfőjétől újra egy járat a jó pár éve 4-esre és 105-re kettévágott 4-es, amely az új, fokozatosan bevezetendő számozási elvek szerint most a 105-ös jelet tartotta meg, hogy ne lehessen összekavarni a 4-es villamossal.

Galéria sok képpel

A szokásos hibákon kívül itt is tapasztaltuk az egy szolgáltatócéghez méltatlan szűklátókörűséget. Úgy vélték, azzal ki van pipálva, le van tudva a feladat, ha a legszűkebben érintett megállókba kikerül a hirdetmény. Ezt úgy kell érteni, hogy a Deák tértől az Apor Vilmos térig található megállókba nem tettek tájékoztatót, hiszen aki itt jár, annak ugyanolyan az új 105-ös, mint a régi volt. Hogy esetleg ugyanez az utas már néhány óra múlva, amikor visszafelé utazik, használhatná az elhallgatott információt, nos ez nem számított a takarékos döntéshozóknak. Reméljük újítási jutalomban részesültek.

A bukás azonban nem ezért járt, hanem egy valóban súlyos zavarért. Az összevonásnál ugyanis azt találták ki, hogy a 105-ös a Deák téren mindkét irányban érintse korábbi végállomását, hogy kényelmes legyen az átszállás a metrókra. Ezért Buda felé még csak egy jókora vargabetűre kényszerítik a járatot az Erzsébet tér körül, a másik irányban viszont egyenesen egy hurkot iratnak le vele a tér körül. Vagyis a Bajcsy-Zsilinszky útról az Erzsébet tér déli oldalára, majd - megállás után - a Bécsi utcába kanyarodó 105-ösről nem látszik, hogy melyik irányba halad. Noha két megállót alakítottak ki egymás mellett, és mindkettőre viszonylag nagy betűkkel fölírták a végállomások nevét, ez egy ilyen szokatlan helyzetben kevés. Részletes ábrára, a buszok érkezésekor hangos bemondásra, esetleg egyenruhás segítők személyes jelenlétére lett volna szükség legalább az első napokban.

Többször is a helyszínen jártunk, és mindig voltak tanácstalan, sőt rossz buszra szálló utasok. Tapasztalataink szerint a sofőrök sem mondanak semmit a Deák téri megállóban, bár az itt járó buszoknál igen gyakori a belső kijelző és a homlokjelző meghibásodása is. A Deák téri helyzet azóta változott, egyértelműbb jelzéseket helyeztek el, mert a közlekedési cég szakemberei maguk is tapasztalták az utasok tanácstalanságát, tudtuk meg Kieswetter osztályvezetőtől.

Az utastájékoztatás tárgyból hét jegyet adtunk a BKV-nak. Ha szigorúak vagyunk, mivel kétszer sem sikerült elérni az elégséges szintet, évismétlés járna. De mivel még csak 17 éve tanulja a cég a piacgazdaságot, számoljunk egyszerű átlagot, és a 2,79-re ajánljunk egy hármas alát.

Az utasok nem olyan szigorúak, mint az Index

A cikk elkészülte után, szeptember 10-én az alábbi mailt kaptuk a cikkben is nyilatkozó illetékestől:

Kedves Imre!

Mai beszélgetésünket kiegészítve a következőket szeretném még mondani. Lekértem a XVI. kerületi és a budai villamoshálózat változásával kapcsolatos utasészrevételeket.

XVI. ker.: eddig 72 észrevétel érkezett, ebből hatan kifogásolták, hogy nincs az információ fent a neten. A többi információkérés volt. A budai változással kapcsolatban 137 észrevétel jött, ebből négyen keresték az információkat a honlapunkon hiába.

Összegezve, társaságunkhoz minimális negatív információ érkezett, fenntartva azt, hogy az utastájékoztatásban van mit tenni.

Üdvözlettel:

Kiesswetter Walter