Vendel
7 °C
19 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Tizenhét kilométeres buszjáratot indítanak

2007.08.09. 14:21
A BKV a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) javaslatai alapján átszervezte a XVI. kerületi buszok közlekedését. Augusztus 21-étől új járatokat indítanak, régieket megszüntetnek vagy átneveznek, illetve útvonalukat meghosszabbítják.

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület már 2005 őszén kidolgozott egy tervet a budapesti buszjáratok racionalizálására, átszervezésére, mondta az Indexnek Vitézy Dávid, a VEKE szóvivője. Az egész Budapestet átfogó változások XVI. kerületi részleteit közös sajtótájékoztatón ismertették a VEKE-sek a BKV vezérigazgató-helyettesével, Somodi Lászlóval együtt.

A lényeg

A VEKE koncepciójának lényege, hogy a kihasználatlan útvonalakról a buszokat olyan nyomvonalra szervezik át, ahol a nyolcvanas évek óta - amikor a jelenlegi buszhálózat kialakult - jelentősen nőttek a tömegközlekedési igények.

Vitézy szerint a XVI. kerületben óriási szükség volt az átszervezésre, mert jelenleg mindössze a lakosság 40 százaléka tömegközlekedik errefelé, miközben a budapesti átlag 60 százalék körül van.

Nemcsak a XVI. kerületben lesz javulás

A BKV és a VEKE javaslata alapján azonban nemcsak a XVI. kerületieknek javulhat a helyzete. Egy új buszt is indítanak augusztus 21-étől 46-os néven, amely a XV., a XVI. és a XVII. kerületet köti össze. (Térkép és tájékoztató a változásokról a BKV honlapján itt.) A 46-os Rákoskeresztúrról, a XVII. kerület központjából (ahol például a 61E gyorsjárat végállomása van) indul majd, csúcsidőben negyed-, egyébként pedig félóránként.

Az új 46-os másik végállomása Újpalotán lesz, közben pedig a járat érinteni fogja a 73-as buszt a XV. kerületben és a HÉV-et is a XVI. kerületi Veress Péter útnál. A 46-os az egyik leghosszabb budapesti buszvonal lesz a jövőben: 17 kilométert fognak a járművek kacskaringózni a három kerületen át.

Jelentőség

A 46-os jelentősége Vitézy szerint az, hogy ha ezentúl valaki Újpalotáról a "kettővel arrébb lévő" XVII. kerületbe akar eljutni, akkor nem kell a Keleti pályaudvarig beutaznia, vagyis a külső kerületek között eddig hiányzó haránt irányú kapcsolatot alakítanak ki.

Szintén nemcsak a XVI. kerületiek közlekedési lehetőségeit javítja a 177-es busz meghosszabbítása és átnevezése. Eddig ez a járat Rákospalotáról (XV. kerület) indult Rákosszentmihályig, most viszont a meghosszabbított és 231-esre átnevezett járat már egészen az Örs vezér teréig fog közlekedni.

Még egy új járat

244-es számmal még egy új járat indul, amely a Centenáriumi lakótelepet szolgálja majd ki, a lehető legrövidebb úton eljutva az Örs vezér teréig. A 244-es 7-8 percenként jár majd, tehát valódi színvonaljavulást hozhat a kerület közlekedésében.

Az átnevezések közé tartozik, hogy az eddig 76-os gyors járatot 276E-re keresztelik át és egy pluszmegállót is beraknak a vonalra. Vitézy szerint ezzel megkezdődik az a program, amelyet a VEKE javasolt korábban. A piros, illetve gyorsjáratok színeit az elektronikus kijelzők ugyanis ma már nem képesek feltüntetni, ezért E, vagyis expressz értelmű betűvel látják el a gyorsjáratokat. Ez az átnevezési program a XVI. kerületben indul, de hamarosan egész Budapestre kiterjesztik.

Kisszentmihályt is eléri a BKV

A 131-es járat meghosszabbodik a XVI. kerületben, így egészen Kisszentmihályig megy majd el a jelenlegi rákosszentmihályi végállomás helyett. Kisszentmihály egy viszonylag új városrész pár éve, egy-két évtizede alakult ki egy 7-8 utcából álló negyed, magyarázta Vitézy. Kisszentmihályon eddig semmilyen tömegközlekedés nem volt, tehát ez ugrásszerű javulást eredményez a környéken.

Levél Demszkynek

Vitézy most levelet ír Demszky Gábornak, hogy a főpolgármester, illetve a főváros addig ne is engedélyezze ilyen új városnegyedek építését, amíg megnyugtatóan nem rendezik a tömegközlekedési infrastruktúrát.

A VEKE és a BKV javaslatai nyomán nemcsak új járatok indulnak, hanem egy-két régebbi meg is szűnik. Ilyen megszüntetendő vonal a 192-es és a 180-as, amelyet az új és hosszabb 46-os vbált majd ki, illetve a 44-es gyorsjárat. Vitézy hangsúlyozta, hogy megállót nem hagynak kiszolgálatlanul, csupán a járatok menetrendjét és nyomvonalát ésszerűsítik.

Az Ikarusba ma már nem járnak sokan

Így a ma már ritkábban használt útvonalakon csökkentik a buszok számát, hiszen például az Ikarus gyárába mostanában jóval kevesebben járnak, mint a nyolcvanas években. Így a felszabaduló kapacitást olyan nyomvonalakra helyezhetik át, ahol megnövekedtek az igények. Vitézy szerint a mostani racionalizálás után nem csökken a BKV teljesítménye a kerületben, vagyis nullszaldós a járatok átalakításának összeredménye, nem jelent többletterhet a tömegközlekedési vállalatnak.