Hedvig
7 °C
23 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Hűvösvölgyből Budafokra átszállás nélkül

2007.08.15. 13:01
Egymásba hosszabbítja a BKV a 18-as és 56-os villamost. Augusztus 21-től mindkét járat szinte azonos útvonalon, Hűvösvölgyből Dél-Budáig jár. A 18-as a Savoya Parkba, az 56-os Budafok centrumáig.

Jövő kedden lezárják a Szabadság hidat. A Bartók Béla útról érkező villamosok vagy 13 hónapig nem tudnak átmenni Pestre. (A pótlásról lásd külön.) A kényszerből erényt kovácsolva a BKV feljavítja a budai villamoshálózatot. A legfontosabb változás, hogy összevonják az 56-os és a 18 járatokat, vagyis Hűvösvölgytől Albertfalváig lehet majd utazni. Pontosabban két járat lesz, amelyek csak a déli végükön ágaznak el. A XI. és XXII. Kerület határától (Forgalmi utca) a 18-as, miként most is, még egy megállót halad a Savoya Parkig, az 56-os viszont még négy megállót tesz meg a budafoki Városház térig, vagyis a jelenlegi, Pestről (eredetileg a Deák térről, most csak a Lónyay utcától) jövő 47-es vonalát járja be ezen a szakaszon.

Híd járművek nélkül

A tervek szerint 13 hónapra teljesen kitiltják a gépjárműveket a Szabadság hídról. Augusztus 21-től csak a gyalogosok (hol az egyik, hol a másik járdán) mehetnek át rajta. A május eleje óta tartó felújítás összesen ötmilliárd forintba kerül, hangzott el egy szerdai sajtótájékoztatón.

Apáthy Endre, a Hídépítő Zrt. elnök-vezérigazgatója kérdésre elmondta, hogy az eredeti ütemtervük szerint szeptember 18-án indulhat meg ismét a járműforgalom a pesti alsó rakparton, írja az MTI.

A meghosszabbított villamosok javítják a II. és a XII. kerületből Buda középső és déli részébe utazók közlekedését, hiszen átszállást takarítanak meg nekik.

[ Szakmai kitérő 1.

Egyben jelzik egy korszerűbb közlekedési szemlélet lassú, de érzékelhető terjedését Budapesten. A metróépítés előtt a főváros villamosviszonylatai a mainál általában sokkal hosszabbak voltak, sokszor az 1950 előtti Budapest egyik végéből a másikba vezettek. A 70-es, 80-as években a villamosokat egyrészt ott vágták el, szedték föl, ahol megépült a metró (a villamosok elsődleges szerepe is a ráhordás lett a metróra), másrészt az esetleg villamossal érkező és azzal továbbutazó utasokat is átszállásra kényszerítették például az Örs Vezér terén és a Moszkva téren.

Nem végállomás, tovább megy!

Csakhogy a saját autója és a tömegközlekedés között választó utast a kényszerátszállással gyakran már nem átszállásra, hanem autóba, így dugóba kényszerítik, mert az átszállásra (pláne a kényelmetlen, sok gyaloglást igénylő átszállásra) már nem hajlandó. Néhány kisebb fővárosi fejlesztésnél már győzött ez a logika, 2001-ben két korábbi járat összekötésével az Örsön létrejött egy (ugyan mindkét végén csonka) külső pesti villamosgyűrű 3-as néven. Ugyancsak hosszú, úgynevezett átmérős járatokra épül a város új éjszakai buszhálózata. Most pedig a Moszkván, vagy a János kórháznál nem kell majd átszállnia az utasok egy részének.

]

Eddig ugyanis a 18-as a Moszkva tér után megtett még három megállót a kórházig. Az itt felszabaduló végállomás viszont nem marad üresen, ugyanis az eddig a Moszkvára járó, a farkasréti temetőtől induló 59-es jön majd el ideáig. E változásnak részint helyi jelentősége van, hiszen a XII. kerület különböző részeinek lesz jobb az összeköttetése olyan kerületi intézményekkel, mint az Önkormányzat és a János kórház.

Villamospótlók

A Szabadság hídról leszoruló villamosokat alapvetően a 47-49V jelű busz pótolja 3-8 percenként. A Deák tértől az Erzsébet hídon át megy az Etele térre. Vagyis lényegében a 49-es helyett jár, a számozásában azért szerepel mégis a 47-es, mert ezzel jelzik az utasoknak, hogy aki 47-es villamossal menne, az is szálljon föl. Nekik át kell szállniuk a Fehérvári úton járó valamelyik villamosra (56, 18, 41, 41A).

A főpótló által kihagyott kiskörúti részen jár majd 6-15 percenként a 149V busz, amely Budára körjáratban megy át a Petőfi hídon, majd a Kosztolányi Dezső teret és a körteret érintve jön vissza az Erzsébet hídon.

A két megszűnő végállomás (56, 59) némileg enyhít a Moszkva térre nehezedő nyomáson, hiszen valamivel kevesebb átszálló utasra lehet számítani, és a végállomáson forduló, manőverező villamosoktól is részben megszabadulunk.

[Szakmai kitérő 2.

Egy további, bár inkább csak a villamos buzgó rajongóit érdeklő kuriózum is megemlíthető. az 59-essel ismét létrejön egy olyan villamosvonal, amelynek mindkét vége hurokvégállomás, ahol a jármú körbefordul, nem pedig irányt vált, ahogy az egyszerűen csonka vágányokat jelentő fejvégállomáson teszi. Utóbbira viszont csak az a szerelvény képes, amely mindkét irányba haladhat tartósan, mert mindkét végén van vezetőállás. Vagyis az új 59-esen akár egyvégű villamosok is járhatnának, mondjuk hétvégén, amikor kisebb a forgalom Tátrák szólóban, de ez csak elméleti lehetőség, ilyet nem tervez a BKV. (Ha már sínbuzulunk, a teljesség kedvéért említsük meg, hogy egy egyirányú vasúti jármű három módon fordulhat meg. A hurokforduláson kívül a gőzmozdonykorszakból ismert fordítókorongon, végül deltavágányon. Ez utóbbi az az eset, amikor három vágány találkozik egy háromszögben, a fordulás meg pont ugyanaz, amit autóval ipszilonnak nevezünk, csak itt vigyázni kell, hogy legyen alattunk sín.)

]

Felhagyják az 56-os hurkát

A változással megszűnik a 118-as, amely a 18-ast hosszabbítja jelenleg csúcsidőben a Budagyöngyéig, de fölösleges lesz, hiszen alapjárat is tovább megy majd. A 18-as, 56-os, 59-es járaton továbbra is Tátrák járnak majd. Az 59-es járatsűrűsége marad a mostani, a 18/56-os ikerpár mindig azonos sűrűséggel jár majd, csúcsidőben 7-8 (tanítási időben reggel 6), napközben 10, hétvégén pedig 10-15 percenként. Az adatok külön-külön és összehangolva értendők, a 10-10 perc tehát azt jelenti, hogy a Hűvösvölgyi úton 5 percenként jön majd villamos. Késő este néhány 18-as a Savoyától csak a Döbrentei térig jár majd. A Fehérvári úton továbbra is jár majd a Batthyány tér és Kamaraerdő között negyedóránként közlekedő 41-es. Sőt, ez kap egy új betétjáratot is, a 41A a reggeli és a délutáni csúcsban jár majd, ugyancsak negyedóránként Albertfalva Forgalmi utcáig. Így a Fehérvári úton a reggeli csúcsban óránként elméletileg 28 jármű halad majd el egy-egy irányban, vagyis átlagosan alig lesz több 2 percnél a követési idő. A változatlan útvonalú (Batthyány tér-Etele tér) 19-es járattal teljes a Gellérthegy alatt elhaladó járatok lajstroma.

A változásokról nézze meg a BKV ábráját, és olvassa el a VEKE cikkét!

Fotók: Barakonyi Szabolcs

A budai villamosok ezen rendje feltehetően a Szabadság híd lezárásáig marad. Ha a hídra visszakerül a Fehérvári úton jövő 47-es, bizonyára újra át kell alakítani a 18/56-os rendszert, sőt érdemes azon is elgondolkodni, hogy a Hűvösvölgy felől jövő egyik járat a Moszkva tér után ne a Krisztina körúton, hanem az Alkotás út, Villányi út irányából közelítse meg a Móricz Zsigmond körteret, magyarán a vonalak nagy budai összekötése ne kerülje el a 61-est se. A metróépítkezés befejeztével pedig a körtéren is túl lehet vinni ezt a járatot.

Budatétényből Pestre

Tekinthetjük villamospótlónak vagy egy új buszjáratnak, de leginkább a Tétény-busz továbbfejlesztése a 233E. (Az új, fokozatosan bevezetendő számozási rendszerben az E jelenti a gyorsjáratokat.) A Camponától indul, a Budafoki utat érintve jut el a Gellért térre, mint elődje, de utána az Erzsébet hídon át túljut az Astorián, és - a 239-eshez hasonlóan - a Kazinczy utcánál végállomásozik. A járat további érdekessége, hogy napszaktól függően más-más útvonalon jár. 9 és 14 óra között a fent ismertetet útvonalat járja be, 5-től 9-ig viszont az északra induló járművek indulás után betérnek a Rózsakert utcai lakótelepre, hogy onnan közvetlen eljutást biztosítsanak a belvárosba. 14 és 21 óra között éppen fordítva, a Pestről jövő buszok tesznek egy kört a lakótelepen, mielőtt a Camponához érnek.