Két tűzoltókészülékkel a típushiba ellen

2004.09.13. 17:17
A Budapesti Közlekedési Vállalat budai autóbuszüzemi igazgatóságának zászlaja alatt közlekednek azok az Ikarusz IK-412-es autóbuszok, amik konstrukciós hiba miatt gyulladnak ki időről-időre a fővárosban. A Duna jobb partján hatvanöt ilyen busz van, ebből kettő teljesen kiégett, huszonöt esetében megszüntették a veszélyforrást, három épp szervizben van. Harmincöt bármikor lángra lobbanó busz járatonként egy ráadás tűzoltókészülékkel járja a várost.
Vasárnap délelőtt újabb autóbusz gyulladt ki Budapesten, két év alatt már a hetedik budai IK-412-es. Az alacsony padlós BKV-busz a Krisztina körút és a Csaba utca kereszteződésénél kezdett füstöt eregetni. A busz füstölgő motorterére a jármű mögött közlekedő Volán-busz sofőrje lett figyelmes, és azonnal jelezte kollégájának a bajt, aki egy poroltóval eloltotta a motortérben keletkezett tüzet. A 156-os busz garázsjáratban volt úton Kelenföldre, ezért a buszon nem tartózkodott utas, és a sofőr sem sérült meg.

Egy korábbi vizsgálat bebizonyította, hogy ezeknél a 412-eseknél konstrukciós hiba okozza a tüzeket. A kipufogó csövet ugyanis túl közel vezették az éghető anyagokból készült részekhez. A gyártó cég több külső szakértői vélemény ellenére sem ismerte el eddig a felelősséget, szerintük a BKV karbantartási mulasztásaira vezethetők vissza a tűzesetek és meghibásodások, amit meg a közlekedési vállalat utasít el. A BKV folyamatosan végzi a hibás járművek átalakítását, amire már több tízmillió forintot költöttek, és közben kártérítésért perli a gyártót.

A budai oldal rémei

A BKV-nak jelenleg összesen száztizenkét IK-412-es Ikarusza van, ebből hatvanhárom a budai, negyvenkilenc a pesti autóbuszüzemi igazgatóság zászlaja alatt közlekedik. A két oldalt azért nem érdemes összekeverni, mert a budai járműveket 1999-ben gyártották még Budapesten, míg a pesti buszok később gurultak ki a székesfehérvári Ikarusbus Rt. műhelyeiből, és a típushiba csak az előbbieknél fordul elő - tudtuk meg Takács Istvántól, a budai autóbuszüzemi igazgatóság műszaki osztályának vezetőjétől.

Takács Istvánék IK-412-es flottája eredetileg hatvanöt buszból állt, de kettő ezekből teljesen kiégett, huszonöt esetében a cég karbantartói elhárították a hibát, amire az első margitszigeti tűzeset hívta fel a figyelmet. A szükséges változtatást egyszerre csak három buszon lehet elvégezni, ennél többet nem tud a BKV a forgalomból kivonni anélkül, hogy az ne okozna komolyabb fennakadást az utasok szállításában. A BKV-nak ezernégyszáz busza közlekedik teljes üzemben. A most szerelés alatt lévő három busz hamarosan újra közlekedik, rajtuk kívül azonban még harmincöt busz szorul hibamentesítésre. A mostani javítási tempóval 2005-elejére fejeződne be a buszok biztonságossá tétele.

Hogy addig mi a megoldás? A sofőrök emlékezetfrissitő tűzbiztonsági és mentési oktatáson vettek részt, a gyúlékony buszokat ráadás tűzoltókészülékkel látták el, és a forgalomban lavírozó buszosok fokozottabban figyelnek a motortérből jelt adó tűzjelzőre - mondta el az Indexnek Takács István.

A Volvo megbízhatóbb

"A pesti oldalon nincs ilyen gond, a mi buszainkat két évvel később, Fehérváron gyártották" - közölte az Index érdeklődésére Kálóczi László, a pesti buszok műszaki állapotáért felelős osztályvezető. A pesti IK-412-esek gyakorlatilag más felépítésűek, ezek motorterében két ventilátor elvezeti a keletkező hőt, ilyen megoldás a budai példányokban nincs. A kérdésre, mi lehet az oka annak, hogy típushibás buszok kerültek ki a gyárból, a szakember szerint a válasz az, hogy a "haldokló Ikarusz korában gyártották őket". "Ha egymás mellé állítanánk ezeket a buszokat, nem lenne köztük két egyforma. Az hogy mit építettek beléjük, attól függött, hogy épp milyen nyersanyagból tudtak dolgozni a szerelők".

A Volvók beszerzési tárgyalásain a 412-esek példájából kiindulva egyébként felmerült, hogy motortérbe szerelt automatikus oltóberendezést kérnek a magyarok a svédektől. A cég felvetésére, hogy az kilencvenes évek vége óta legyártott ezerötszáz Volvo busz egyikénél sem fordult elő hasonló tűzeset, azonban letett erről az pluszköltséget jelentő extráról a BKV - mondta el a tűzesetekkel kapcsolatban Kálóczi László.

A BKV más járatait érintő tűzesetek - IK-435-ösből kettő gyulladt ki az elmúlt két évben, az IK-415-ös jelzésű buszból egy - a típushibás esetekkel nincsenek semmilyen összefüggésben, ezekből az előbbiek kivételével az üzembeállítás óta eltelt húsz évben egy sem égett le. Esetükben egyszerű műszaki hibáról van szó, ami bármilyen robbanómotoros járműnél bekövetkezhet - tette hozzá a pesti autóbuszüzemi igazgatóság műszaki osztályának vezetője.

IK-412-esek Budapesten
A fővárosban több útvonalon közlekednek IK-412-es típusú, alacsonypadlós autóbuszok:

Budán:
4: Deák Ferenc tér - Gyöngyösi utca
5: Március 15. tér - Pasaréti tér
12: Boráros tér - Alkotás utca
15: Boráros tér - Lehel tér
16: Deák Ferenc tér - Dísz tér
26: Nyugati pályaudvar - Árpád híd, metróállomás
40: Móricz Zsigmond körtér - Budaörsi lakótelep
153 gyors: Móricz Zsigmond körtér - Gazdagréti lakótelep
156: Moszkva tér - Dániel út

Pesten:
59: Szentlőrinci úti lakótelep - Csepel, Csillagtelep
59A: Csepel, Csillagtelep - Csepel, Szent Imre tér
67: Örs vezér tér - Rákoskeresztúr, Aranylúd utca
78: Naphegy tér - Baross tér, Keleti pályaudvar
81: Aszódi utca vá. - József Attila lakótelep, Lobogó utca
194: Kispest, Határ út - Gloriett lakótelep
Palota-busz: Rákospalota, Fő utca (körforgalom)
Újhegy-busz: Kőbánya, városközpont - Újhegyi út, Sportliget

A gyár először 1993-ban mutatta be ezt a konstrukciót 11 méter hosszú kivitelben, azóta folyamatosan fejlesztették. Egy évvel később megjelent 7 centiméterrel alacsonyabb kocsiszekrénnyel a 417-es csuklós változat, majd ennek háromajtós, fekvőmotoros verziója német piacra. Később európai szabványnak megfelelően az állómotoros kocsikba is került hátsó ablak. A többi buszhoz képest kisebb befogadóképesség és a szűk folyosó sokszor okoz gondot, de a mozgássérültek, különösen a kerekes székkel közlekedők sokkal könnyebben tudnak rá felszállni.

IK-412-es, fotó: bkv.hu