További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Egy korábbi vizsgálat bebizonyította, hogy ezeknél a 412-eseknél konstrukciós hiba okozza a tüzeket. A kipufogó csövet ugyanis túl közel vezették az éghető anyagokból készült részekhez. A gyártó cég több külső szakértői vélemény ellenére sem ismerte el eddig a felelősséget, szerintük a BKV karbantartási mulasztásaira vezethetők vissza a tűzesetek és meghibásodások, amit meg a közlekedési vállalat utasít el. A BKV folyamatosan végzi a hibás járművek átalakítását, amire már több tízmillió forintot költöttek, és közben kártérítésért perli a gyártót.
A budai oldal rémei
A BKV-nak jelenleg összesen száztizenkét IK-412-es Ikarusza van, ebből hatvanhárom a budai, negyvenkilenc a pesti autóbuszüzemi igazgatóság zászlaja alatt közlekedik. A két oldalt azért nem érdemes összekeverni, mert a budai járműveket 1999-ben gyártották még Budapesten, míg a pesti buszok később gurultak ki a székesfehérvári Ikarusbus Rt. műhelyeiből, és a típushiba csak az előbbieknél fordul elő - tudtuk meg Takács Istvántól, a budai autóbuszüzemi igazgatóság műszaki osztályának vezetőjétől.
Takács Istvánék IK-412-es flottája eredetileg hatvanöt buszból állt, de kettő ezekből teljesen kiégett, huszonöt esetében a cég karbantartói elhárították a hibát, amire az első margitszigeti tűzeset hívta fel a figyelmet. A szükséges változtatást egyszerre csak három buszon lehet elvégezni, ennél többet nem tud a BKV a forgalomból kivonni anélkül, hogy az ne okozna komolyabb fennakadást az utasok szállításában. A BKV-nak ezernégyszáz busza közlekedik teljes üzemben. A most szerelés alatt lévő három busz hamarosan újra közlekedik, rajtuk kívül azonban még harmincöt busz szorul hibamentesítésre. A mostani javítási tempóval 2005-elejére fejeződne be a buszok biztonságossá tétele.
Hogy addig mi a megoldás? A sofőrök emlékezetfrissitő tűzbiztonsági és mentési oktatáson vettek részt, a gyúlékony buszokat ráadás tűzoltókészülékkel látták el, és a forgalomban lavírozó buszosok fokozottabban figyelnek a motortérből jelt adó tűzjelzőre - mondta el az Indexnek Takács István.
A Volvo megbízhatóbb
"A pesti oldalon nincs ilyen gond, a mi buszainkat két évvel később, Fehérváron gyártották" - közölte az Index érdeklődésére Kálóczi László, a pesti buszok műszaki állapotáért felelős osztályvezető. A pesti IK-412-esek gyakorlatilag más felépítésűek, ezek motorterében két ventilátor elvezeti a keletkező hőt, ilyen megoldás a budai példányokban nincs. A kérdésre, mi lehet az oka annak, hogy típushibás buszok kerültek ki a gyárból, a szakember szerint a válasz az, hogy a "haldokló Ikarusz korában gyártották őket". "Ha egymás mellé állítanánk ezeket a buszokat, nem lenne köztük két egyforma. Az hogy mit építettek beléjük, attól függött, hogy épp milyen nyersanyagból tudtak dolgozni a szerelők".
A Volvók beszerzési tárgyalásain a 412-esek példájából kiindulva egyébként felmerült, hogy motortérbe szerelt automatikus oltóberendezést kérnek a magyarok a svédektől. A cég felvetésére, hogy az kilencvenes évek vége óta legyártott ezerötszáz Volvo busz egyikénél sem fordult elő hasonló tűzeset, azonban letett erről az pluszköltséget jelentő extráról a BKV - mondta el a tűzesetekkel kapcsolatban Kálóczi László.
A BKV más járatait érintő tűzesetek - IK-435-ösből kettő gyulladt ki az elmúlt két évben, az IK-415-ös jelzésű buszból egy - a típushibás esetekkel nincsenek semmilyen összefüggésben, ezekből az előbbiek kivételével az üzembeállítás óta eltelt húsz évben egy sem égett le. Esetükben egyszerű műszaki hibáról van szó, ami bármilyen robbanómotoros járműnél bekövetkezhet - tette hozzá a pesti autóbuszüzemi igazgatóság műszaki osztályának vezetője.
|