Árpád
-2 °C
4 °C

Két tűzoltókészülékkel a típushiba ellen

2004.09.13. 17:17
A Budapesti Közlekedési Vállalat budai autóbuszüzemi igazgatóságának zászlaja alatt közlekednek azok az Ikarusz IK-412-es autóbuszok, amik konstrukciós hiba miatt gyulladnak ki időről-időre a fővárosban. A Duna jobb partján hatvanöt ilyen busz van, ebből kettő teljesen kiégett, huszonöt esetében megszüntették a veszélyforrást, három épp szervizben van. Harmincöt bármikor lángra lobbanó busz járatonként egy ráadás tűzoltókészülékkel járja a várost.
Vasárnap délelőtt újabb autóbusz gyulladt ki Budapesten, két év alatt már a hetedik budai IK-412-es. Az alacsony padlós BKV-busz a Krisztina körút és a Csaba utca kereszteződésénél kezdett füstöt eregetni. A busz füstölgő motorterére a jármű mögött közlekedő Volán-busz sofőrje lett figyelmes, és azonnal jelezte kollégájának a bajt, aki egy poroltóval eloltotta a motortérben keletkezett tüzet. A 156-os busz garázsjáratban volt úton Kelenföldre, ezért a buszon nem tartózkodott utas, és a sofőr sem sérült meg.

Egy korábbi vizsgálat bebizonyította, hogy ezeknél a 412-eseknél konstrukciós hiba okozza a tüzeket. A kipufogó csövet ugyanis túl közel vezették az éghető anyagokból készült részekhez. A gyártó cég több külső szakértői vélemény ellenére sem ismerte el eddig a felelősséget, szerintük a BKV karbantartási mulasztásaira vezethetők vissza a tűzesetek és meghibásodások, amit meg a közlekedési vállalat utasít el. A BKV folyamatosan végzi a hibás járművek átalakítását, amire már több tízmillió forintot költöttek, és közben kártérítésért perli a gyártót.

A budai oldal rémei

A BKV-nak jelenleg összesen száztizenkét IK-412-es Ikarusza van, ebből hatvanhárom a budai, negyvenkilenc a pesti autóbuszüzemi igazgatóság zászlaja alatt közlekedik. A két oldalt azért nem érdemes összekeverni, mert a budai járműveket 1999-ben gyártották még Budapesten, míg a pesti buszok később gurultak ki a székesfehérvári Ikarusbus Rt. műhelyeiből, és a típushiba csak az előbbieknél fordul elő - tudtuk meg Takács Istvántól, a budai autóbuszüzemi igazgatóság műszaki osztályának vezetőjétől.

Takács Istvánék IK-412-es flottája eredetileg hatvanöt buszból állt, de kettő ezekből teljesen kiégett, huszonöt esetében a cég karbantartói elhárították a hibát, amire az első margitszigeti tűzeset hívta fel a figyelmet. A szükséges változtatást egyszerre csak három buszon lehet elvégezni, ennél többet nem tud a BKV a forgalomból kivonni anélkül, hogy az ne okozna komolyabb fennakadást az utasok szállításában. A BKV-nak ezernégyszáz busza közlekedik teljes üzemben. A most szerelés alatt lévő három busz hamarosan újra közlekedik, rajtuk kívül azonban még harmincöt busz szorul hibamentesítésre. A mostani javítási tempóval 2005-elejére fejeződne be a buszok biztonságossá tétele.

Hogy addig mi a megoldás? A sofőrök emlékezetfrissitő tűzbiztonsági és mentési oktatáson vettek részt, a gyúlékony buszokat ráadás tűzoltókészülékkel látták el, és a forgalomban lavírozó buszosok fokozottabban figyelnek a motortérből jelt adó tűzjelzőre - mondta el az Indexnek Takács István.

A Volvo megbízhatóbb

"A pesti oldalon nincs ilyen gond, a mi buszainkat két évvel később, Fehérváron gyártották" - közölte az Index érdeklődésére Kálóczi László, a pesti buszok műszaki állapotáért felelős osztályvezető. A pesti IK-412-esek gyakorlatilag más felépítésűek, ezek motorterében két ventilátor elvezeti a keletkező hőt, ilyen megoldás a budai példányokban nincs. A kérdésre, mi lehet az oka annak, hogy típushibás buszok kerültek ki a gyárból, a szakember szerint a válasz az, hogy a "haldokló Ikarusz korában gyártották őket". "Ha egymás mellé állítanánk ezeket a buszokat, nem lenne köztük két egyforma. Az hogy mit építettek beléjük, attól függött, hogy épp milyen nyersanyagból tudtak dolgozni a szerelők".

A Volvók beszerzési tárgyalásain a 412-esek példájából kiindulva egyébként felmerült, hogy motortérbe szerelt automatikus oltóberendezést kérnek a magyarok a svédektől. A cég felvetésére, hogy az kilencvenes évek vége óta legyártott ezerötszáz Volvo busz egyikénél sem fordult elő hasonló tűzeset, azonban letett erről az pluszköltséget jelentő extráról a BKV - mondta el a tűzesetekkel kapcsolatban Kálóczi László.

A BKV más járatait érintő tűzesetek - IK-435-ösből kettő gyulladt ki az elmúlt két évben, az IK-415-ös jelzésű buszból egy - a típushibás esetekkel nincsenek semmilyen összefüggésben, ezekből az előbbiek kivételével az üzembeállítás óta eltelt húsz évben egy sem égett le. Esetükben egyszerű műszaki hibáról van szó, ami bármilyen robbanómotoros járműnél bekövetkezhet - tette hozzá a pesti autóbuszüzemi igazgatóság műszaki osztályának vezetője.

IK-412-esek Budapesten
A fővárosban több útvonalon közlekednek IK-412-es típusú, alacsonypadlós autóbuszok:

Budán:
4: Deák Ferenc tér - Gyöngyösi utca
5: Március 15. tér - Pasaréti tér
12: Boráros tér - Alkotás utca
15: Boráros tér - Lehel tér
16: Deák Ferenc tér - Dísz tér
26: Nyugati pályaudvar - Árpád híd, metróállomás
40: Móricz Zsigmond körtér - Budaörsi lakótelep
153 gyors: Móricz Zsigmond körtér - Gazdagréti lakótelep
156: Moszkva tér - Dániel út

Pesten:
59: Szentlőrinci úti lakótelep - Csepel, Csillagtelep
59A: Csepel, Csillagtelep - Csepel, Szent Imre tér
67: Örs vezér tér - Rákoskeresztúr, Aranylúd utca
78: Naphegy tér - Baross tér, Keleti pályaudvar
81: Aszódi utca vá. - József Attila lakótelep, Lobogó utca
194: Kispest, Határ út - Gloriett lakótelep
Palota-busz: Rákospalota, Fő utca (körforgalom)
Újhegy-busz: Kőbánya, városközpont - Újhegyi út, Sportliget

A gyár először 1993-ban mutatta be ezt a konstrukciót 11 méter hosszú kivitelben, azóta folyamatosan fejlesztették. Egy évvel később megjelent 7 centiméterrel alacsonyabb kocsiszekrénnyel a 417-es csuklós változat, majd ennek háromajtós, fekvőmotoros verziója német piacra. Később európai szabványnak megfelelően az állómotoros kocsikba is került hátsó ablak. A többi buszhoz képest kisebb befogadóképesség és a szűk folyosó sokszor okoz gondot, de a mozgássérültek, különösen a kerekes székkel közlekedők sokkal könnyebben tudnak rá felszállni.

IK-412-es, fotó: bkv.hu

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?