További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Március végén kerül a fővárosi közgyűlés elé a várva várt budapesti parkolási koncepció és a hozzá kapcsolódó rendelettervezet. A koncepció addig is szakmai és civil egyeztetésre kerül, de valószínű, hogy a főváros tervezetéhez képest nem lesz túl sok változás, mondta Lakos Imre, a főváros városüzemeltetési bizottságának SZDSZ-es elnöke pénteken. A parkolásért felelők "szimbolikus helyszínen", a Szent István téri mélgygarázsban tartottak sajtótájékoztatót.
Nem drágul
A hat-tíz évre tervezett koncepció egyelőre nem hoz radikális változásokat az autósok életében. Nem terjesztik ki például a fizetős övezeteket, sőt egyes kis forgalmú, főként a helyiek által használt budai utcákban le is szerelik a parkolóórákat, mivel a bevételek még az órák fenntartását sem fedezik. Megszüntetik a parkolási övezeteket a belvárosban épült mélygarázsok fölött is.
Ugyanakkor később újabb területeket vonnak be a parkolási övezetekbe, főként budai területeket, és ezek kezelőjét pályázat útján választják majd ki.
A rendelettervezetben nem szerepel díjemelési javaslat, közölte Lakos Imre. Hozzátette, nem szüntetik meg a három parkolási társaságot, mert "kőbe vésett jogaik vannak", és hosszútávú szerződésekkel szabályozták működésüket.
Türelmi idő, többszöri pótdíjazás
Az eddigi maximum kétórás parkolási időt a rendelettervezet négy órára növelné, mert a gyakorlatban sok nehézséget okozott a korábbi időtartamhatár, az emberek két óra alatt nem tudták elintézni ügyeiket. A négyórás maximummal szeretnék kiszűrni azokat is, akik fizetés nélkül órákig egy helyen parkoltak, mivel jobban megérte befizetni a pótdíjat, mint a parkolási összeget.
Ugyanebből az okból vezetnék be a többszöri pótdíjazást is. Enyhítés ugyanakkor, hogy a vitás helyzetek elkerülésére 15 perces türelmi időt vezetnek be, tehát egyórás vagy annál hosszabb ideig tartó parkolás esetén a büntetés csak 15 perccel a jegy lejárta után kezd el ketyegni.
Távlati cél a főváros felszabadítása
A parkolás, mint az a Studio Metropolitana felméréséből is kiderült, a fővárosiakat legjobban bosszantó helyi probléma. A főváros úgy oldaná meg a helyzetet, hogy hosszú távon mélygarázsokba, közterületen kívüli parkolóhelyekre szorítaná az autósokat, és a tömegközlekedési eszközök használatára bátorítaná őket.
A belváros egyszerűen nem terhelhető tovább, az Erzsébet hídon például naponta 160 ezer autó kel át. A VI. kerületben 20 százalékkal kevesebb parkolóhely van, mint ahány engedélyt kiadtak az ott lakóknak. Az új rendelet egyébként az otthonuk előtt parkolók esetében sem tervez változást az eddigi szabályozáshoz képest.
Lakos elmondta, a 4-es metró építésével párhuzamosan több mélygarázs is létesül. Az egyes állomásokhoz kapcsolódó rendezési tervekben egyelőre üres területek jelzik a mélygarázsok helyét. A garázsokban körülbelül 20 százalékkal olcsóbb lesz a parkolás, mint az utcán.