Orsolya
7 °C
15 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Ismét gond volt a Combinókkal

2006.11.23. 16:25
Szerdán este újabb Combino vagy Combinók álltak le a Nagykörúton. Bár a Városháza szerint eredetileg egy Ganz ipari csuklós villamos (ICS) robbant le, azaz nem a Siemens gyártmányaival volt probléma, a VEKE azt állítja viszont, hogy legalább egyórás kiesést okoztak a Combinók. A Városháza nem küldi vissza a szerelvényeket a Siemensnek, pedig korábban Demszky Gábor ezzel fenyegetõzött.

Ha még egyszer öt percnél tovább állnak le a Combinók, visszaküldjük azokat a gyártónak - ez volt a lényege Demszky Gábor nyilatkozatának, amelyet a Combinók ajtóhibái miatt adott a fõpolgármester néhány hónapja.

Nem küldik vissza a Combinókat

Most szerdán megint leállt két - a Siemens szerint csak egy - Combino, és összesen 95 perces kiesést okoztak a Városi és Elõvárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) információi szerint. A BKV mintegy egyórás leállásról tud, bár elismeri, hogy több hiba is történt, de nem mindegyik okozott forgalomkiesést. (A késõbbiekben kiderül majd, hogy akárcsak a korábbi problémák esetében, a VEKE, a BKV, a Fõpolgármesteri Hivatal és a Siemens nyilatkozatai nem mindenben esnek egybe.)

A fõpolgármester a történtek dacára úgy nyilatkozott csütörtökön, hogy nem küldik vissza a Combinókat a Siemensnek, mert eredetileg egy Ganz ipari csuklós villamos romlott el, és csak ezek után hibásodott meg a Combino, errõl Czuk Dorottya városházi sajtófõnök tájékoztatta az Indexet. Czuk elõször egy Combinóról beszélt, aztán kérdésünkre szóba került egy másik is, a Siemens viszont kifejezetten csak egy villamos meghibásodásáról tud, a VEKE viszont kettõrõl.

A Combinók visszaküldését csak óriási pénzügyi veszteség árán tehetné meg a BKV, ez már korábban kiderült, amikor az újságírók betekinthettek a Siemens és a tömegközlekedési vállalat szerzõdésébe.

Tárgyalni fog, ha tárgyalni kell

Czuk szerint Demszky azt is hangsúlyozta, hogy a BKV-nak és a Siemensnek együtt kell kivizsgálniuk a történteket, és ha mégis az derül ki, hogy a Combinókkal van probléma, akkor le kell ülni tárgyalni a Siemensszel. Czuk Dorottya hozzátette mindehhez: a Combinókkal az elmúlt két-két és fél hónapban nem volt probléma.

A VEKE szóvivõje, Vitézy Dávid arról tájékoztatta az Indexet, hogy szerda este 19 óra 55 perckor egy régi körúti villamos, vagyis egy Ganz csuklós áramszedõje tört el. Ez abba a tipikus hibakategóriába tartozik Vitézy szerint, amelyhez hasonlók idén tavasszal és nyár elején fordultak elõ a nagykörúti felsõvezeték-építések idején.

Korábban már hússzor volt probléma a felsõvezetékek miatt

Ekkor húsz esetben törtek a régi Ganzok áramszedõi, elsõsorban azért, mert nehezebb az új felsõvezeték, mint amennyit ezek a villamosok elbírnak, illetve idõnként túlzottan belógtak, nem voltak eléggé kifeszítve. Így az áramszedõket rendszeresen ütések érik, aminek következtében törnek ezek az alkatrészek.

A Combinók áramszedõi jobban bírják a "belógó" felsõvezetékek ütéseit. Most szerdán viszont az derült ki, hogy amikor a lerobbant ICS után érkezõ 2001-es pályaszámú Siemens-villamos be akarta húzni az áramszedõjét, lefagyott a vezérlése. Az ezután érkezett 2019-es pályaszámú, tehát a legújabb Combinók közé tartozó villamos is lehúzta volna az áramszedõjét, de ekkor is felmondott az informatikai rendszer, állítja a VEKE.

A VEKE szerint mindkét villamos állt összesen egy óráig a Mechwart ligetnél, majd a Siemens szakemberei a helyszínre érkeztek, és újraindították a villamosok számítógépes vezérlését. Az egyórás leállás idején pótlóbuszok szállították az utasokat. Ezután a két Combino a Blaha Lujza térig ment, hogy ott a Népszínház utca felé elhagyják a körutat, ám itt is leállt a vezérlésük, újabb 25 perces kiesést okozva a körúti forgalomban.

A BKV szerint csak egy forgalmi fennakadás volt

Az Index a BKV-tól úgy értesült, hogy egy Combino este nyolc óra elõtt pár perccel állt le, illetve az ICS is ekkor hibásodott meg. A pótlóbuszok este nyolctól kilenc óra öt percig közlekedtek. A Combino a Blahánál tényleg lerobbant, de ez már este tízkor volt, és ekkor elvontatták a villamosokat. Ekkor nem volt forgalmi fennakadás a BKV szerint.

A BKV szerdai tájékoztatása szerint egyébként állt a forgalom a Blahánál is szerda éjjel.

Siemens: a leállást nem újabb mûszaki hiba okozta

A Blaha Lujza térrõl szerda késõ este elvontatott Combino villamos épp a kocsiszínbe készült bemenni, amikor a vezetõállás váltás után nem indult újra, közölte az Indexszel a Siemens.

Ez az a Combino volt, amelynek egyik áramszedõje nem sokkal elõtte megsérült a Mechwart ligetnél, miután egy Ganz villamos eltört áramszedõje megrongálta a felsõ vezetéket, folytatódik a német tulajdonú cég közleménye.

A rendkívüli helyzetben átmenetileg egy áramszedõs üzemmódban mûködött a Combino (elment még a Moszkva térig, aztán onnan visszafelé a Blaháig). A Blaha Lujza téren az ilyen eset kezeléséhez szükséges rutin hiánya miatt nem sikerült újra elindítani. Az adott körülmények között a jelen lévõ szakemberek a sérült jármû mielõbbi elvontatása mellett döntöttek. A Combino csütörtökön már újra a BKV-é volt, közölte a Siemens.