További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Átalakítja az éjszakai járatait a BKV, erősítette meg Menyhért László vezérigazgató-helyettes kedden a közlekedési vállalt székházában tartott sajtótájékoztatón. A jelenlegi ejszakai menetrend nem felel meg az igényeknek, ezért vált szükségessé a változtatás. Az új rendszert szeptember 1-től vezeti be a vállalat.
Az eddigi 220 kilométeren közlekedő éjszakai járatok ezentúl 444 kilométeren róják majd az utakat. Az érintett megállóhelyek száma 752-ről 1585-re növekszik, mondta Menyhért.
Menetrend szerint
Az új rendszer lényege, hogy ezentúl egy csatlakozási rendszert vezet be a BKV, ami azt jelenti, hogy a városban több csomópontot alakítanak ki, ahol egy pontos menetrend szerint közlekednek majd a buszok, és bevárják egymást, így az utasok át tudnak szállni. Ezeken a csomópontokon két, vagy akár három irányból érkező autóbusz fog egymás mögött állni, és rövid várakozással indulnak majd tovább.
Az éjszakai hálózat bevezetése több útvonalon az eddigi járatsűrűség növekedését jelenti. Egyes vonalakon az eddigi 60 perces helyett 30 perces követési időt alkalmaz a BKV. A szakemberek véleménye szerint így egy-másfél kilométeres gyaloglással a város bármely pontjára el lehet jutni. A járatok jelzése háromjegyű, 9-essel kezdődő szám lesz, az eddig használt "É" betű megszűnik.
Az új rendszerhez új munkakultúra is szükséges lesz, hangzott el. A dolgozóknak ezért megtanítják, mit is jelent az, hogy menetrend. Személyi változások nem lesznek a BKV-nál, a jelenlegi buszvezetőkkel meg tudják oldani a megnövekedet forgalmat.
Az átalakítás 100 millió forint pluszterhet jelent a BKV-nak évente, amit a cég saját tartalékaiból fedez. Költségcsökkentésként az eddigi szolgálati járatokat megszüntetik, és beállítják az éjszakai forgalomba. "A rendszert már öt évvel ezelőtt is megcsinálhattuk volna, de csak most valósult meg" - mondta Menyhért László.
Civil katalizátor
A most megvalósúlt elképzelések már idén januárban felvetődtek. Akkor a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) dolgozott ki egy javaslatot a város éjszakai járatainak megváltoztatására. Demszky Gábor főpolgármester utasítást adott a BKV-nak, hogy a VEKE javaslatai alapján dolgozzák ki az új rendszert. Menyhért László most elismerte, hogy katalizátorként hatott rájuk a civil szervezet tervezete.
A járatok útvonalát, és menetidejét egy térkép kiadásával segíti a BKV, amit szeptembertől lehet megvenni a pénztáraknál 200 forintért. Az már nem fog működni, hogy valaki csak odaáll a megállóba, és vár. A menetrendhez kell igazodni, tette hozzá az igazgatóhelyettes.