Tízéves program kellene a kátyúk ellen

2004.05.12. 16:51
A városháza illetékese és a Fővárosi Közgyűlés városüzemeltetési bizottsági elnöke is hosszútávú útfelújítási programot tart szükségesnek, ezzel szerintük hosszútávon kezelhető volna a kátyúprobléma is. Idén a soktízezer úthiba mindössze néhány százalékát van mód eltüntetni.
Az elmúlt tél komoly károkat okozott ugyan a budapesti utakon, a várható nagy forgalmi zavarok miatt azonban csak az utak 5-6 százalékát lehet évente felújítani - derült ki a Fővárosi Közgyűlés városüzemeltetési és környezetvédelmi bizottságának szerdai együttes ülésén.

Lakos Imre (SZDSZ) a városüzemeltetési bizottság elnöke szorgalmazta, hogy a Városháza apparátusa készítsen egy olyan 6-10 éves programot, amellyel előmozdíthatják az utak állapotának javítását. Leszögezte, hogy a ma széleskörűen alkalmazott kátyúzási eljárás csupán tüneti kezelés, a gondokat nem oldja meg.

Konyáry Zsófia, a főpolgármesteri hivatal alosztályvezetője elmondta, hogy idén már 20 százalékkal több kátyú van a fővárosi fenntartású utakon mint tavaly, s ugyancsak nőtt betömésük költsége is. Közölte, hogy az útfelújítások idején értelmetlen lenne terelő utakat kijelölniük, ehelyett az autósok tájékoztatására törekszenek. Az alosztályvezető szólt arról is, hogy a rövidesen a közgyűlés elé kerülő közútkezelői szabályzat 5 évre megtiltja majd azt, hogy felújítás után újból megbontsák valamilyen munka miatt az utat.

Csanádi Csaba, a Fővárosi Közterület-fenntartó Rt. igazgatója elmondta, hogy az ezer kilométeres fővárosi önkormányzati tulajdonú út javítási munkálataira idén mintegy 600 millió forint biztosított. A városházi apparátus ígérete szerint ezt az előirányzatot 450 millió forinttal megemelik. Reálértéken így a tavalyihoz hasonló lesz a kátyúzásra költhető pénz, a szükségesnél azonban kevesebb ez az összeg.

Emlékeztetve arra, hogy sok 20-30 éves út található a fővárosban, megerősítette, hogy szükség volna egy felújítási programra. Elmondta azt is, folyamatosan dolgoznak a kátyúk betömésén. Az idén észlelt 70 ezer kátyúból jelenleg 1.500 vár betömésre - tette hozzá.

Kollár György (SZDSZ) szigorúbb fellépést sürgetett az útburkolatok megbontóival, valamint az útfelújítások kivitelezőivel szemben. Negatív példaként említette, hogy már három éve kátyúzzák a Lágymányosi híd kopórétegét annak ellenére, hogy még tíz év sem telt el a híd építése óta. Abszurdnak tartotta azt is, hogy alig egy évvel a Bartók Béla úti felújítás után a Gellért tér és a Budafoki út találkozásánál hónapok óta széttöredezett a díszburkolat.

Dávid Klára (MSZP) ugyancsak a minőségellenőrzés hiányosságaként említette, hogy az alig két éve felújított Attila utat már szintén kátyúzni kell. Katona Kálmán (MDF) szerint e problémákat jórészt az okozza, hogy nincs valódi felelőse a városüzemeltetési ügyeknek az önkormányzatnál. Kifogásolta azt, hogy az önkormányzat még csak nem is pályázik külső forrásokra, például kerékpárutak építéséhez, miközben vidéki városok EU-pénzből építenek ilyen utakat.