További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Budapest főpolgármesteréről köztudott, hogy szenvedélyes fotós. Demszky Gábor a nyolcvanas években elsősorban szociográfiai fotókat készített, megörökítette a szamizdatos időket és több kisebb kiállítása is volt, főleg roma témájú képekkel.
A fotós főpolgármester érdeklődése az utóbbi időben a közélet felé fordult. Demszky Gábort számtalanszor lehetett látni, amint a részvételével tartott hivatalos eseményeken kattintgatja fényképezőgépét. Legutóbb például egy fővárosi bejáráson sárga védősisakban örökítette meg a Pollack Mihály téri mélygarázs építését.
Gödrök, repedések
Demszky Gábor újabban kátyúkat fényképez. Ha útjai során úthibákat észlel, saját kezűleg fényképezi le azokat. Ezt követően személyesen hívja fel telefonon a Fővárosi Közterület-fenntartó Rt-t és jelzi a hibákat, sőt a képeket el is küldi az illetékeseknek. Az önkormányzat sajtóirodája szerint számos ilyen eset történt az elmúlt hónapokban. Az Index meg is kapott két eredeti, Demszky Gábor által készített kátyú-fotót.
Az FKF Rt-nél már találkoztak Demszky Gábor e témába vágó képeivel. Mint az Indexnek elmondták: a fotókón nem mindig gödrök láthatók, van amelyiken repedéseket vagy útsüllyedéseket örökített meg a fényképész. Utóbbiakat az FKF csak potenciális úthibának tekinti.
A kátyúk számát nehéz összesíteni Budapesten. Az FKF Rt. ugyanis Budapest 4300 kilométernyi úthálózatának csak egynegyedét, 1040 kilométernyi útszakaszt kezel. A többi a kerületi önkormányzatokhoz tartozik. „A kezelésünkben lévő területen jelenleg 287 kijavítatlan kátyút tartunk nyilván” – mondta az Index kérdésére Csanádi Csaba az FKF Rt. közterület-fenntartási igazgatója.
A főpolgármester által szeptemberben megrendelt független ellenőrző vizsgálat azonban ennél jóval több kisebb úthibát is feltárt. Eszerint ősz elején összesen 1761 kátyú, repedés és megsüllyedésből eredő úthiba volt Budapest útjain. Emlékezetes, hogy tavaly télen mintegy 100 ezer gödör és úthiba keletkezett a fővárosban. A Főpolgármesteri Hivatal akkor azt ígérte, hogy idén május végéig kétszáz alá szorítják a kátyúk számát. Ezt ugyan csak június közepére sikerült elérni, de azóta is folyamatosan újabbak keletkeznek.
Nem győzik a munkát
Miért nem lehet minden kátyút kijavítani? – kérdeztük Csanádi Csabát. Az igazgató szerint bár folyamatosan dolgoznak, munkatársaik mindig újabb hibákat észlelnek, amikor hetente kétszer bejárják az ezer kilométernyi főutat és tömegközlekedési útvonalat. A nagy forgalom és az időjárás miatt mindig újabbb gödrök keletkeznek az utakon. Télen sok kátyút csak ideiglenesen tudtak kijavítani, így azokat is ismét megfelelő burkolattal kell ellátni.
Tavaly egy egyesület próbapert fontolgatott a kátyúk miatt, mivel a közúti törvény szerint a tulajdonos állam, az üzemeltető önkormányzatok vagy a közútkezelő társaságok kötelessége az utakat közlekedésre alkalmas állapotban tartani. Felmerült, hogy a magyar utak rossz állapota miatt lassan de biztosan károsodó autók után az állam, illetve a közutak fenntartói kártérítésért is perelhetők lennének. A perből azonban nem lett semmi.
„Hamar világossá vált, hogy általános értelemben lehetetlen meghatározni egy ilyen kereset alperesét” – mondta az Index kérdésére Kovács Kázmér ügyvéd, a Magyar Autóklub Jogi és Érdekvédelmi Bizottságának elnöke (a próbapert nem az Autóklub akarta indítani). Egy magyar autós akár egy városon belül is többféle utat használ, amelynek más a kezelője.
Kártérítés az autósoknak
Egész más a helyzet, ha konkrét esetről van szó, például amikor egy autó gumija kiszakad vagy tengelytörést szenved a kátyú miatt. Ha ez bizonyítható, akkor az út fenntartója kártérítést köteles fizetni. Előfordulhat úgynevezett közrehatásos károkozás is, amikor egy gödör miatt az autó összeütközik egy másikkal, a fának megy vagy elüt valakit. Egy tönkrement gumi vagy felni pár tízezer forintos összeget jelent, de a kátyúk okozhatnak több százezres sőt milliós károkat is autókban.
Az FKF-hez az év első három negyedévében 3604 kárigény érkezett a kátyúkban meghibásodott autók miatt, ezek közül 2431-et találtak jogosnak. A társaság összesen 113 millió forint kártérítést fizetett az autósoknak.
Feltehetően jóval több ilyen eset történik, mint amennyi eljut a közút fenntartójához – mondta Kovács Kázmér. Az autósok egyrészt nem érzékelik azonnal, hogy egy kátyún áthaladva kár érte az autót, másrészt nem ismerik jogi lehetőségeiket.
Az FKF közterületfenntartási igazgatója szerint a most következő télen kevesebb úthibára kell számítani. Idén ugyanis összességében nagyobb útfelületeken tudtak végleges javításokat végezni a kátyúkon, mindemellett 80 kilométernyi útszakaszt teljesen felújított a Fővárosi Önkormányzat. Az idei télen hatékonyabban tudják végezni a javításokat is, a Fővárosi Önkormányzat ugyanis az elkövetkező 3 évre több, mint 3 milliárd forintot szán külső vállalkozók bevonására a kátyúzási munkálatokba - mondta Csanádi Csaba.
1. Hajts jól bele egy kátyúba, törjön a felni, szakadjon a gumi, deformálódjon el a tengely!
2. Azonnal állj meg és nézd meg, hogy a kesztyűtartódban ott van-e az ilyen esetekre rendszeresített kátyú-fényképezőgéped. Ha megvan, csinálj képeket arról az átkozott gödörről, a szakadt gumiról, a törött felniről vagy az eldeformálódott tengelyről!
3. Kényszerítsd a járókelőket, hogy tanúskodjanak, mindenképpen hívj rendőrt vagy közlekedési szakértőt, akikkel jegyzőkönyvet készíttetsz!
4. Ne felejts el utánanézni annak, hogy van-e tábla, ami esetleg figyelmeztetett az úthibára. Ha szerencséd van, nincs. Ha nem mentél túl gyorsan és nem ittál, már van egy kis esélyed!
5. Most jön a neheze: nyomozd ki, ki az út kezelője. Vigyázz, ez nem lesz könnyű mutatvány: lehet az állam, a helyi vagy megyei önkormányzat, Budapesten a fővárosi vagy kerületi helyhatóság esetleg más közútkezelő társaság. Ez ügyben érdeklődhetsz az Állami Közúti Műszaki és Információs Közhasznú Társaságnál.
6. Ha nem működőképes az autód, szerezz egy másikat, hívj taxit vagy végy buszjegyet, mert személyesen kell öt napon belül bejelentést tenned a kárról a közút kezelőjénél.