További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A Budapesti Közlekedési Vállalat egyáltalán nem veszi félvállról a metrófelújítással kapcsolatban megfogalmazott kritikákat, a sajtóosztály közleményben reagált a korábbi cikkeinkben felvetett kérdésekre. (Emlékeztetőül: kétszer is végigbogarásztuk a fehér-piros bádoggal burkolt állomások belső tereit, egyszer rögtön azután hogy átadták őket az utazóközönségnek, másodjára meg akkor, amikor a kivitelezőnek be kellett volna fejeznie a munkákat.)
Független mérnök vizsgál
Az Indexhez eljuttatott közleményből kiderül, hogy 2005. november 14-én megkezdődött a műszaki átadás-átvételi eljárás, ami 28 napig tart. Ha jól számolunk, ennek lejárta nagyjából Luca napjára esik, ami az év legrövidebb napja. A boszorkánylátó napról egyes források megemlítik, hogy olyan időszak, amikor a természetes tárgyak természetfölötti behatolás közvetítői, azaz "gonoszjáró időszak". A metró átadása és átvétele reméljük ennek nem esik áldozatul, mindenesetre a népi hiedelem szerint kulcslyukba dugott fokhagyma, bal ajtófélfába vágott kés és a keresztbe állított söprű elriasztja az ártó szándékot.
A "minőségteljesítési vizsgálatot" egy független mérnök végzi, ő minősíti a kivitelezést, és ő tehet javaslatot kötbérezésre is, ha úgy találja, valami nem a szerződésben vállaltaknak megfelően valósult meg. Emellett a kettes metró "felújításának projektfeladatai ütemterv szerint folynak", így az áramellátási rendszereket, gépészeti és hírközlési berendezéseket felújító kivitelezők az állomások üzemi tereiben és az alagutakban továbbra is dolgoznak, üzemidőtől függetlenül.
Kákán is csomót keres
A hivatalos közlemény mellett a közlekedési vállalat emberei pénzt és humánerőforrást nem kímélve lelkiismeretesen végigjárták ugyanazokat a helyszíneket, amiket korábbi írásainkban kipellengéreztünk, a cikkek megjelenése óta elvégzett munka eredményét nem kevés munkával dokumentálták, és az afféle "ilyen volt, ilyen lett" galériát is eljuttatták hozzánk. A fényképeket két szögből készítették, egyrészt a kákán is csomót kereső kritikus (ezek lennénk mi), másrészt a dolgára siető, pusztán tömegközlekedni vágyó utas (ezek lennének önök) szemszögéből nyomták meg az exponáló gombot.
A képek tanúsága szerint a kivitelezők kijavították a kifogásolható hibák zömét. A BKV sajtóosztályától kapott nyilatkozatban azonban a cég azt hangsúlyozza, hogy a kelet-nyugati metró "több évig tartó, átfogó felújítása során a 40-50 éve épült, meglévő szerkezet adottságaihoz kell alkalmazkodni". Ez a kijelentés úgy is érthető, hogy bármennyire is törekednek a tökéletességre, maradhatnak hibák, a "szerkezet adottságai" miatt ugyanis nem lehet máshogy megoldani.
Lassan készült
A metróvonal 2007-ig tartó felújításának erre a nyárra ütemezett munkái augusztus 20-ig tartottak, legalábbis eddig volt érvényben a forgalomkorlátozás és az állomások ideiglenes lezárása. A munkások tíz hét alatt 12 ezer négyzetméter lemezburkolatot szereltek fel, csaknem négyszáz tonna sínt fektettek le, hatszáz köbméter betont öntöttek le, és 81 kilométer kábelt cseréltek ki. Kompletten felújítottak három metróállomást: a Batthyány tér, az Astoria és a Keleti pályaudvar metróállomása új arculatot kapott, így a tavaly felújított Blaha Lujza téri és a Kossuth téri állomásokkal együtt már a vonal öt állomása néz ki egységesen ugyanúgy. Az állomásokon az augusztus 20-i átadás után rengeteg kivitelezési hibát vehetett észre a tüzetes szemlélő, Aba Botond, a BKV Rt. vezérigazgatója akkor úgy magyarázta a helyzetet, hogy csak a közönségnek adták át az állomásokat, a valóságos műszaki átadás később lesz.