Vendel
7 °C
19 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

A BKV megint a légkondin spórol

2008.05.27. 11:41
Hiába van már klímaberendezés 32 Combinón, ezek alig felén működött hétfőn a berendezés. A Volvo buszoknál még rosszabb a helyzet, a 146 klímás busz alig negyedében működött csak a légkondi. Ennél is rosszabb a helyzet az alvállalkozói buszoknál.

Tavalyhoz hasonlóan botrányos a klímaberendezések üzemkészsége a BKV-nál. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) emiatt nyílt levélben fordult Balogh Zsolthoz, a BKV műszaki vezérigazgató-helyetteséhez, aki egyben a cég megbízott vezérigazgatója.

Az elmúlt napokban Budapesten a hőmérséklet elérte a nyáron megszokottat, napközben tartósan meghaladja a 25 fokot, sőt ezen a héten többször a 30 fok felett lesz a napi csúcshőmérséklet. A tegnapi 28 fokos külső hőmérsékletkor a Volvo buszokon a kis ablakok miatt már jellemzően 34-35 fokos volt a belső hőmérséklet.

A klímák beszerelését a Combinókba már a járművek gyártásakor kezdeményezte a VEKE, akkor a BKV korábbi menedzsmentje egyértelműen elutasító volt javaslatukkal szemben. A teljes értékű légkondicionálásról 2007-ben született meg a döntés a folyamatos botrányok után. Így ma már a negyven villamosból 32-ben van klímaberendezés.

Hiába azonban a beszerelés, a klímás villamosoknak csak mintegy felén működött hétfőn a légkondicionáló. A járművek másik felén szintén nem volt teljes értékű a klímaberendezések működése, mert két kiegészítő elemet nem szereltek be.

A Combinók hiába alkalmasak arra, hogy az utasmozgás (fel- és leszállás) befejeztével automatikusan becsukják az ajtót, ezt a funkciót itthon nem használják, pedig a jelzőlámpák miatt amíg a megállóhelyen várakozik a villamos, teljesen átszellőzik (ez télen, a fűtési időszakban is hasonló problémát jelent).

A tavaszi és őszi időjárásnál előnyösek a nagyobb nyitható ablakfelületek, amiket a villamosokra beszereltek, azonban nyáron a légkondicionáló működésekor ezeknek az ablakoknak zárhatónak kellene lenniük, hiszen a meleg miatt kinyitott ablakok igencsak rontják a klímaberendezések hatékonyságát.

A VEKE hétfőn azt tapasztalata, hogy a klímaberendezéssel szinte teljes egészében felszerelt Volvo-flotta esetén (150 buszból 4 járműben nincs még klíma) a villamosokénál is rosszabb az üzemkészség. A csuklós autóbuszokban a vizsgált járműveknek kevesebb, mint negyedén működött a klímaberendezés, ami miatt jellemzően 34-35 fokos hőmérséklet volt az utastérben.

Szintén csak egyes járművekben működik a klíma az alvállalkozók által üzemeltetett és klímaberendezéssel felszerelt Alfa Localo típusú járművek (pl. 14-es, 30-as, 114-es, 120-as, 147-es, piros 170-es vonalak) esetében, ahol a járművezetők elmondása szerint az alvállalkozó érdekeltségének hiányából fakadhat a klímaberendezések üzemeltetésének szüneteltetése.

Ha az alvállalkozói szerződésekben ez a kérdés valóban nincsen rendezve, akkor ezt a VEKE szerint sürgősen pótolni kell. Azt kérték a BKV vezérigazgatójától, hogy a buszok és villamosok klímaberendezéseinek működőképessége, illetve járművezetők általi működtetése és a Combino villamosok klímaberendezéseinek hatékonyságjavítása érdekében intézkedjen.

Válaszol a BKV

A klímával felszerelt 32 Combino villamos mindegyikében működik a levegő hűtés és a páramentesítés, mely 25 fok felett automatikusan kapcsol be. A jövő héten már minden közlekedő Combinóban lesz hűtési-szellőzési rendszer.

A Combinók ablakai valóban nem zárhatók, de az utasok figyelmét piktogramok, illetve hangos tájékoztatás hívja fel a nyitható ablakok hőmérsékleti viszonyoknak megfelelő használatára.

A légkondicionálóval felszerelt autóbuszokon lévő berendezések bekapcsolása szabályozott, egységes eljárási rend szerint működik. Amennyiben a külső környezeti hőmérséklet elérte a 25 Celsius fokot, a fődiszpécser elrendeli a forgalomirányítókon keresztül a klímaberendezések bekapcsolását. Például kedden 11.45-kor kapcsolták be a járműveken a légkondicionálókat.