További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Elkészült a 2-es metró új, Keleti pályaudvari kijárata, az utasok szombat reggeltől már használhatják a Kerepesi út felé vezető mozgólépcsőket, közölte a főpolgármester pénteken, amikor bemutatta a beruházást.
Demszky Gábor elmondta, hogy a régi és az új kijáratot július 10-éig egyaránt használhatják az utasok, de a régit akkor lezárják a "zöld", 4-es metró állomásának építése miatt. A piros és a zöld metró között 2010 után közvetlen összeköttetés lesz a föld alatt; az előzetes számítások szerint a kijáratokat naponta félmillióan használják majd.
Négymilliárd
Az új kijárat a Deák téri állomáshoz hasonlóan kétszintű, így két mozgólépcsőn érhetők el a 2-es metró szerelvényei. A "fordulónál" található az irányítóközpont, valamint itt van a jegypénztár is. A viszonylag tágas belső tereket a korábbi felújításoknál már ismert fehérre festett fémlemezekkel borították be.
Az új kijárat építése négymilliárd forintba került. Az 50 méteres gödörben zajló munkálatokhoz 36 ezer tonna vasbetont használtak fel. Az új metrókijárathoz itt sem készült a mozgáskorlátozottak számára lift. Demszky Gábor kérdésre válaszolva azt mondta, azt majd a régi kijáratnál építik fel. A főpolgármester bejelentette azt is, hogy a metróberuházáshoz kapcsolódóan egy pályázatot írnak ki mélygarázs építésére. Az új, ötszáz férőhelyes mélygarázs a pályaudvar melletti jelenlegi felszíni parkoló helyén állna. Ez a beruházás várhatólag magántőkéből épül meg.
Ősztől gyökeresen megváltozik a Baross tér közlekedése a környező utcákban zajló közműkiváltások, valamint a résfalépítések idejére. Demszky Gábor közölte, nem tud mást ígérni itt sem, ahogy a másutt folyó építkezéseknél sem, minthogy dugókra, piszokra és zajra számíthatnak az erre utazók. Demszky Gábor kitért arra is, hogy az újbudai Etele térnél elindított fúrópajzsok közül az egyik 90, míg a másik 12 méter alagutat fúrt eddig. Az első, a Tétényi úti állomást várhatólag szeptember végére érik el a fúrópajzsok.
Átszállás
Hogy pontosan miképp kapcsolódik majd egymáshoz a kettes és a négyes metró, arról Németh Tibor, a négyes metró szerkezetépítési főmérnöke adott fölvilágosítást. A szakember az Index kérdésére elmondta, hogy a átszálláskor az utasoknak fel kell majd jönniük a mélyből a kettes vonal jelenlegi kijáratainak valamelyikén, majd rövid felszíni (azaz a mostani aluljáró szintjén történő) gyaloglás után a négyes metróhoz vezető mozgólépcsőn jutnak le az új - a felszínhez amúgy közelebb eső - állomáshoz. A kérdésre, hogy nem lehetett-e a terveket úgy alakítani, hogy a két vonal ennél közvetlenebbül, az átszállási időt lerövidítve keresztezze egymást, Németh Tibor kifejtette, hogy erre a kettes metró meglévő állomásának adottságai és költségvetési okok miatt nem volt mód.
Egyrészt a meglévő kijáratot nem lehet teljesen elbontani, többek között a polgári védelmi funkciói miatt sem, másrészt jóval többe kerülne egy olyan megoldás, ami a régi és az új állomás közti átszállást a felszín kihagyásával valósítaná meg. A szakember szerint ráadásul ez utóbbi megoldásban a két állomás közt többet kellene gyalogolni az átszálló utasoknak, így bizonyos szempontból a felszíni kitérő a szerencsésebb változat. A főmérnök ezeken kívül rámutatott arra, hogy a Keleti pályaudvarnál meglehetősen kedvezőtlenek a talajviszonyok, a tervek készítőinek ezt is tekintetbe kellett venni.