További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Demszky Gábor a napokban arról számolt be az InfoRádióban, hogy a 4-es metró Fővám téri állomását az eredeti tervekhe6z képest más módszerrel kell megépíteni. „A legkritikusabb a Fővám tér helyzete, ugyanis a megálló benyúlik a Duna alá, és ez rendkívüli műszaki és technikai problémákat vet fel. Ezt a helyzetet francia mérnökök ismertették, és arra jutottak, hogy más megoldást alkalmaznak, mint ahogy korábban tervezték, vagyis építenek egy mesterséges szigetet, és felülről építik meg az állomást, nem pedig bányászati technikával a Duna alatt” - mondta a főpolgármester.
Demszky Gábor arról nem szólt, hogy a mesterséges sziget mennyivel kerülene többe és mennyi idővel tartana tovább az építése, mint az eredeti tervben szereplő bányászati megoldás. Az InfoRádió megkérdezte a DBR Metró Projektigazgatóságot az ügyben, ahol elmondták, hogy erről a verzióról még nincs hivatalos döntés, vizsgálják a szóba jöhető lehetőségeket.
Alagútépítő szakemberek - köztük olyanok is, akik a metróépítésben is részt vesznek külső tanácsadóként -, megvizsgálták a szigetépítéses verzió szükségességét. Szerintük nem indokolja semmi a többmilliárdos különmegoldást. A legutóbbi talajfúrásos vizsgálatok ugyanis nem hoztak olyan rossz eredményt, amire számítottak.
A mesterséges sziget építése ellen szól, hogy a pesti rakpartról félszigetként kinyúló olajfúró-toronyszerű fémszerkezet 2,5-3 milliárd forinttal megnövelné az építési költségeket, a nemrég 17 milliárd forinttal megkurtított költségvetést érzékenyen érintené egy ilyen új tétel.
A szigetépítés emellett – bár a kivitelező dokumentáció szerint megoldható határidőn belül -, valószínűleg mégis tovább tartana, mint az eredeti bányászati módszer. A francia mérnökök által feltételezett veszély szakértők szerint nem nagyobb, mint más állomásoknál, bár az igaz, hogy egy, a Tétényi úti megállónál történt omláshoz hasonló baleset a Duna alatt beláthatatlan következményekkel járna.
Egyes feltételezések szerint a szigetépítés ötlete tulajdonképpen csak egy költségnövelő javaslat a francia mérnökök részéről, sőt egy emiatt bekövetkező időbeli csúszás kötbér nélküli lenne és ki lehetne vele egyensúlyozni vele egy esetleges olyan késést, ami az eredeti menetrendben következne be. Felvetődött az is, hogy ha az állítólagos veszélyről korábban tudott a DBR Metró Projektigazgatóság, akkor miért nem kalkulálták be előre, vagy miért nem hagyták ki a Fővám téri megállót, hiszen mind a Kálvin téri, mind a Gellért téri megálló nagyon közel esik hozzá.