Hedvig
7 °C
23 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Megkurtítják a 4-es metrót

2007.10.25. 13:37
18 milliárddal csökkentik a 4-es metró beruházásának költségeit, hogy javuljon a monstreberuházás megtérülési mutatója. A többi között repül a kelenföldi P+R parkoló és autópálya-csomópont, a Thököly út felújítása és a Fővám téri szökőkút, tudta meg az Infó rádió.

Mintegy 18 milliárd forinttal csökkentik a 4-es metró beruházási összegét, hogy a metróépítés az unió által elvárt társadalmi-gazdasági megtérülése megfelelő legyen.

A megtakarítás érinti többek között a Thököly út felújítását, vagy a Kelenföldi megálló melletti autópálya-csomópont kiépítését. A költségcsökkentés érdekében fél év tartalékidő beépítésével meghosszabbítják az építési határidőt, ami így 2011. június vége lesz, adta hírül az Infó rádió.

Az unió tanácsadó szervezete, a Jaspers nyáron visszadobta a 4-es metró megvalósíthatósági tanulmányát. A szervezet szerint a 10 százalékos beépített tartalék kevés az általuk kiszámolt 17,2 százalékos várható költségtúllépés fedezetére.

A főváros ezért újraszámolta a megtérülési adatokat, és arra jutott, hogy csökkenteni kell a beruházás összegét, lehetőleg a kapcsolódó felszíni beruházások esetében.

Mondjon le a szökőkútról!

Az új számítások szerint a költségcsökkentés érinti a Kelenföldi állomásnál a BKV felvételi épületét, a tervezett P+R parkolót, és a M1-M7 csomópont kialakítását.

A Fővám téri állomásnál várhatóan nem lesz szökőkút és park, két mozgólépcsővel kevesebb lesz, és a Corvinus Egyetem előtti területrendezési terv is változik.

A Kálvin téri állomásnál kimaradhat a Kiskörút rendezése, egy Baross utcai lépcsővel kevesebb lehet. A költségcsökkentés leginkább a Keleti pályaudvar térségét érinti, mert kimaradhat a projektből a Thököly út átépítése és a Bethlen Gábor utca sétálóutcává alakítása.

Az alapberuházás esetében a vonalalagutakon spórolna a főváros 2 milliárd, a járműtelepen pedig 1,2 milliárd forintot.

Mivel az uniós tanácsadó szervezet szerint az eredeti, 2010 december 31-i befejezési véghatáridőnek magas a kockázata, ezért fél év tartalékidő beépítésével meghosszabbodik a metróépítés határideje 2011 június végéig.

Az új számításokról október 31-ig fejeződik be az egyeztetés a Jaspers tanácsadó szervezettel. A menetrend szerint november 30-án kerül a kormány elé az uniós támogatási kérelem, amelyet december 15-ig nyújtanak be Brüsszelben. A várt 260 milliárdos uniós támogatásra a jóváhagyás 2008 júniusáig érkezhet meg.

Nem ismerték el, hogy nem térül meg

A főváros és a metrótervezők egészen 2007 nyaráig nem ismerték el, hogy a 4-es metró két szakaszának 480 milliárd forintos beruházása nem térül meg: az elköltött pénz a megtérülési idő 40 éve alatt nem jön vissza profitként.

A főváros az építkezésbe 2004-ben az 1996-os megvalósíthatósági tanulmány alapján vágott bele, holott azóta sok minden változott a budapesti közlekedésben. A metró rossz megtérülési mutatóira tavaly novemberben a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) hívta fel a figyelmet, amit később az unió szervezetei is igazoltak.