Árpád
-2 °C
3 °C

Drágul a parkolás Budapesten

2009.01.14. 15:49
Díjzónánként eltérően, a BKV-jegyek árát alapul véve emelkednek a parkolási díjak április vagy május elejétől, ha a fővárosi önkormányzat március végi ülésén elfogadja az erről szóló javaslatot. A most elkészült parkolási stratégia emellett számos változtatást tartalmaz.
Jelenlegi zónarendszer

Átlagosan 27 százalékkal emelkedhetnek tavasztól a parkolási díjak Budapesten, új, egységes zónahatárokat alakítanak ki, újabb területeket vonnak be a fizetős övezetekbe, csökkentik az ingyenes lakossági engedélyek számát, szigorítják a mozgássérült-engedélyek kiadását, új P+R parkolókat építenek. Nagyjából ez a lényege az új pakolási stratégiának, amelyet szerdán mutatott be a Parking Kft.

Első lépésben várhatóan április 1-től vagy május 1-től átalakítják az eddigi széttagolt díjfizetési zónarendszert, és megemelik a díjakat. Az eddigi "4 zóna, és 9 övezet" rendszer helyett hat "két kiemelt és 4 normál zóna" rendszert vezetnek be. A 2-es zóna az alap, itt egy BKV-jegynek felel meg egy óra parkolás, a többi zónában ennek szorzóival alakítják ki a díjakat, amelyek követik majd a BKV-emeléseket.

Új zónarendszer

Az emelés mértéke az eddigi 2-es zóna 2. övezetében a legnagyobb (47 százalékos, 150 forintról 220 forintra), a legkisebb pedig a jelenlegi 1-es zóna első övezetében (9 százalékos, 265 forintról 290 forintra). A várt 3-5 milliárd forintos többletbevételt elkülönítik és parkolás-fejlesztési célra fordítják.

Az emelés magyarázata szerint 2002-től nem változott a parkolási díj, ami reálértéken 22 százalékos csökkenést jelent. Ezzel szemben a BKV-jegy ára ugyanennyi idő alatt 72 százalékkal nőtt és ennek "forgalompolitikai szempontból rossz üzenete van".

A stratégia szerint csökkenteni kell az ingyenes lakossági engedélyek számát is, mert mára például az V. kerületben az a helyzet állt elő, hogy a városrész 7000 darab fizetős férőhelyére 7200 ingyenes engedélyt adtak ki. Ezért a jövőben egy háztartás csak egy autóra kap ingyenességet, a második autóra jelentős, 97 százalékos kedvezménnyel ugyan, de fizetni kell.

Az ingyenes mozgássérült-engedélyekkel való visszaéléseket is csökkentenék, úgy hogy az engedélyt nem a háziorvos, hanem az Országos Rehabilitációs Intézet adná ki, valamint luxusautóra egyáltalán nem lenne ingyenes engedély. 2008 júniusában ugyanis a mozgáskorlátozott-engedéllyel várakozók férőhelyhez viszonyított aránya 17 százalék volt. Ez azt jelenti, hogy nagyjából minden ötödik autós ilyen engedélyt használt, holott a mozgáskorlátozottak aránya Budapesten mindössze 3-4 százalék.

A stratégiában nem szerepel a korrupt parkolási ellenőrök elleni fellépés, és az, hogy mennyi pénz folyhat ki ezen az úton a kasszából. Gyarmati Zoltán a Parking Kft. igazgatója az Index kérdésére elmondta, hogy vannak elképzeléseik erre a területre is, de még egyeztetés alatt állnak. Ilyen például, hogy a parkolóőr csak megadott intézményekbe mehetne be a szükségleteit intézni, nehogy mutyizni tudjon, valamint a figyelőrendszer kialakítása is.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?