Teréz
5 °C
23 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

DBR Metró: A Műegyetem már nincs veszélyben

2008.10.10. 10:52
A Műegyetem CH épületének süllyedése nem éri el az előzetes állapotfelmérések nyomán megállapított, szakértők által várt határértéket, áll a DBR Metró Projektigazgatóság közleményében. Az épület a 4-es metró építése miatt 5 centit süllyedt, a repedéskárokat a kivitelező megtéríti.

A közlemény szerint a süllyedés természetes kísérőjelensége a régi épületek közelében zajló mélyépítési tevékenységnek. A Műegyetem esetében az épületre ható munkafázisok befejeztével a süllyedés mértéke folyamatosan csökkent, mára stabilizálódott.

A metróépítés kezdete előtt végzett vizsgálatok idején is voltak repedések és süllyedésre utaló jelek, az építkezés további hatásként jelentkezett, de az épület nincs veszélyben a DBR szerint. A 4-es metróval összefüggésben keletkezett repedés- és egyéb károkat a beruházó és a kivitelező megtéríti.

A Szent Gellért téri metrómegálló a téren, a Műegyetem rakpart és a Műegyetem CH épülete alatt helyezkedik el. A DBR a metróépítés megkezdése előtt átfogó állapotfelvételeket készített a metróépítéssel érintett budapesti épületek és építmények állapotának megvizsgálására, emellett összefoglaló geotechnikai, mérnökgeológiai, valamint hidrogeológiai szakvélemények is készültek.

A tanulmányok azt a megállapítást tették, hogy a BME CH épülete a kiemelten veszélyeztetett épületkategóriába sorolandó, ennek megfelelően külön statikai elemzés is készült az ajánlatadást megelőző időszakban. Mind az előzetes, mind pedig a kivitelezést megelőző állapotfelvételek megállapították, hogy az épületen repedések találhatók, a falak több helyen erősen vizesednek, a vakolat több helyen omladozik, a csempeburkolatok állapota számos helyen rossz, valamint azt is megállapították a jelentések, hogy az épület Dunával párhuzamos folyosóján süllyedésre utaló repedések vannak.

Az előzetes vizsgálatok szerint a CH épület alatt várható átlagos süllyedés 4,5 cm, a maximális süllyedésérték pedig 7-8 cm volt, amely süllyedés hatására 2-3 mm tágasságú repedések voltak várhatók az épületen. Mára az állomásépítés teherhordó szerkezeteinek építése befejeződött.

A 2008. szeptember közepén tartott legutóbbi közös (DBR, BME, kivitelező, független szakértők) szemle időpontjában a bekövetkezett mért maximális süllyedés 5 cm körüli, a talált legnagyobb repedés 1,5 mm volt. A süllyedést lecsengőnek találták, ami mára megközelítette a stabilizáció szintjét. A bekövetkezett repedéskár is kisebb, mint az előirányzott, és kisebb, mint a szerződésben kikötött repedési határérték.

A szemle során nem lehetett találni semmi olyan károsodást, amely az épület statikai teherhordó szerkezetein bármi teherbírást csökkentő hatásra utalt volna. Emellett azonban sajnos a mellékfalakon repedések vannak, a vakolat állapota is romlott, a csempék pedig több helyen leváltak, ezért DBR elrendelte további mérési pontok telepítését, illetve a metróépítés okozta károkról, a költségek megosztásáról a beruházás okozta károsodás mértékében, valamint a rezgésre érzékeny műszerek kérdéséről további egyeztetéseket kezdeményez.