További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Teherautó gázolt halálra egy információink szerint szabályosan közlekedő, a kerékpárútról a kereszteződésbe hajtó biciklistát október 19-én. A tragikus balesetre emlékeznek vasárnap. A csendes menet tíz órakor indul az Erzsébet téri Gödörtől a gázolás helyszínére, a Thököly út-Stefánia út kereszteződéséhez. Itt 11 órakor László János, a Magyar Kerékpárosklub elnöke rövid beszéddel, a biciklisták pedig egy fehérre festett szellembicikli felállításával emlékeznek meg mindazokról, akik a nem megfelelő kerékpáros infrastruktúra és közlekedési kultúra miatt vesztették életüket.
A Critical Mass demonstrációt szervező csapat a Magyar Kerékpárosklubbal és a többi kerékpáros civil szervezettel együtt azt szeretné elérni, hogy a nyugat-európai országokhoz hasonlóan Magyarországon is megteremtődjenek a biztonságos kerékpáros közlekedés feltételei. Bár az utóbbi tizenöt évben épültek kerékpárutak és egyéb létesítmények, ezek többsége nem megfelelő sem a biciklisták, sem a közlekedés többi szereplője számára.
Ki a hibás?
A múlt heti balesetért valószínűleg nem csak a teherautó sofőrje tehető felelőssé, hanem maga a kerékpárút is, amelyet a nyugat-európai szakértők a biztonságos városi közlekedésre alkalmatlan megoldásnak tartanak. Az autósok ebben a rendszerben ugyanis nem számítanak arra, hogy kanyarodásnál a gyalogosoknál gyorsabban haladó kerékpárosok is érkezhetnek a járdásról. Még akkor sem, ha amúgy a KRESZ szerint is elsőbbséget kell adniuk, amire sok helyen villogó lámpa is figyelmeztet.
A szakértők az úttesten kialakított kerékpárutat ajánlják, mivel az autósok és biciklisek látják egymást, így a sávok kereszteződésénél számítanak is a másikra. A járművek sebessége közti különbség pedig kisebb, mint a gyalogosok és a biciklisek közt, ezért a gyalogosok szempontjából is biztonságosabb ez a megoldás. Magyarországon azért részesítik mégis előnyben a veszélyesebb rendszert, mert a járdára sárga csíkot festeni olcsóbb.
Az elhibázott kerékpáros létesítmények mellett veszélyt jelent, hogy a kerékpáros közlekedés arányának rohamos növekedését lassabban követi a közlekedés szereplőinek szemléletváltása. Az érintettek (köztük maguk a kerékpárosok) figyelmetlensége és a biciklistákkal szemben tanúsított türelmetlenség annak a következménye, írják a szervezők, hogy a gyalogosok és a gépjárművek vezetői még nem számolnak a kerékpárosokkal, hiszen nem volt elég idejük hozzászokni a biciklin közlekedőkhöz.