További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Vasárnap 11 órától életbe lépett a szmogriadó Budapesten, az intézkedés visszavonásig érvényes - közölte a főpolgármester kora délelőtt.
Demszky Gábor elrendelte a gépjárműforgalom korlátozását Budapest egész területére. E szerint a naptár szerinti páratlan napokon csak a páratlan rendszámú járművek, míg a naptár szerinti páros napokon csak a páros és a 0-ára végződő rendszámú járművek közlekedhetnek a főváros közigazgatási határán belül. Ez alól kivétel az M0-ás fővárosi szakasza. Tehát vasárnap 11 órától a páratlan rendszámú, hétfőn a páros rendszámú autók közlekedhetnek Budapesten. A rendszámellenőrzést a rendőrség és a közterület-felügyelet végzi a riasztás alatt, és közlekedési szabálysértésnek számít, ha valaki nem veszi figyelembe a tiltást. Információink szerint azonban a tiltás ellenére is autót használók nem számíthatnak semmilyen szankcióra: mivel végrehajtási rendelet nem készült a szabályozás mellé, nem lehet büntetéseket kiosztani. (Részletesen a legális szabályszegésről itt >>>)
Pekingben hasonló helyzetben például leszerelték az Olimpia ideje alatt az engedély nélkül közlekedő járművek rendszámát.
Tafferner Éva, a BRFK kommunikációs osztályának a vezetője az Indexnek elmondta, hogy kollégái a riasztás alatt megállítják a járműveket és figyelmeztetik a sofőröket, büntetni azonban nem fogják őket.
Mentesülnek
A kialakult gázhelyzet miatt a főváros még a riasztási fokozatban sem kérheti az ipari fogyasztóktól az olajtüzelésű fűtőberendezések használatának korlátozását, így elsősorban a gépkocsi használat korlátozásával javítható a levegő minősége - írta a közleményben a Főpolgármesteri Hivatal sajtóirodája. Ugyanakkor az elrendelt korlátozáson túlmenően a főpolgármester arra kéri a lakosságot, hogy a helyzet további romlását megelőzendő, lehetőleg szüneteltessék az egyéni gépkocsi használatot, különös tekintettel a kétütemű benzinmotorral és a dízelmotorral hajtott gépjárművek használatára. A saját gépjármű használata helyett a közösségi közlekedést részesítsék előnyben. Lehetőség szerint mérsékeljék a gépjárművek indokolatlan - álló helyzetben történő - alapjárati üzemeltetését.
A forgalomkorlátozások alól számos jármű mentesül, egyebek között a tömegközlekedési és a megkülönböztető jelzést használó járművek, továbbá azok, amelyek teljesítik a legszigorúbb környezetvédelmi követelményeket.
A helyi, helyközi és távolsági közösségi közlekedés (BKV, MÁV, Volán) járművei zavartalanul közlekedhetnek a főváros útjain. Nem érinti a korlátozás a megkülönböztető fény-és hangjelzéssel felszerelt, valamint a betegszállító, a beutalt betegeket, valamint az orvosi ügyeletet ellátó járműveket, továbbá a mozgáskorlátozott személyt szállító járműveket (amennyiben eredeti és érvényes parkolási igazolvánnyal rendelkezik és ez a szélvédőn keresztül jól látható).
Közlekedhetnek a tiszta gázüzemű és a hibrid hajtású autók, az OBD (fedélzeti diagnosztikai) rendszerrel ellátott EURO-5-ös vagy EEV, vagyis kiemelten környezetkímélő motorral szerelt dízel-hajtású autók. Ezeknek a gépjárműveknek a zöldkártyájában a 12-es vagy 13-as szám szerepel a környezetvédelmi osztály-kategóriában.
A kivételek közé tartoznak a DT betűjelű rendszámmal közlekedő diplomata járművek is.
Mentesülnek a korlátozás alól a szemétszállító, utak tisztítására szolgáló, víz-, gáz-, villamosenergia-, távhő- és távközlési szolgáltatást ellátó, a karbantartást és ellátást biztosító járművek, a köztisztasági és közegészségügyi feladatot ellátó járművek, továbbá a közszükségleti áruszállítás, polgári védelem, honvédség, rendőrség, katasztrófa elhárítás, az önkormányzatok és az ÁNTSZ járművei.
A taxisok nem tudják
A 6x6 taxitársaság diszpécsere az Indexnek elmondta, egyelőre nem tudja, hogy a társaság autóit is korlátozza-e a szmogriadó, vagy sem. Egyelőre a társaság vezetőségétől nem kaptak korlátozó utasítást, így minden olyan autó közlekedik, amely vasárnap szokott, függetlenül attól, hogy páros vagy páratlan-e a rendszáma. A City Taxinál ugyanez a helyzet. A diszpécser elmondta, a City Taxi vezetői tájékoztatást kérnek az Fővárosi Önkormányzattól, hogy a taxitársaságok autóira is vonatkozik-e a korlátozás. Egyelőre nem kaptak választ.
A korlátozás érdekes kérdéseket vet fel az autókölcsönzés esetében is. Ha valaki például négy napra kölcsönözne egy autót, a korlátozás értelmében minden második nap nem közlekedhetne. Ilyenkor kisebb díjat kell fizetnie?, kérdeztük az Auto United Magyarország autókölcsönző munkatársát. „Az árainkat nem változtatjuk, de ahol tudunk, segítünk az ügyfeleinknek. Ha meg tudjuk oldani, akkor naponként kicseréljük neki a kocsit. Ugyanakkor ez a megoldás sem az ügyfélnek, sem a kölcsönzőnek nem szerencsés. Megnöveli a papírmunkát, és rabolja az ügyfél idejét. Feltehetően nem azért bérel kocsit, hogy naponta visszajárjon a kölcsönzőbe” – fogalmazott.
A BKV gondolkodik, hogy miként reagáljon
Nem valószínű, hogy ingyenes tömegközlekedés segíti majd az autómentes közlekedést, mivel annak bevezetéséről a BKV saját hatáskörében nem dönthet. A fővárosi közgyűlésnek kellene egy ilyen döntést meghoznia, de mint a városháza sajtófőnökétől, Czuk Dórától megtudtuk, ez a kérdés nem került eddig napirendre.
A BKV ugyanakkor fontolgatja, hosszabb csúcsidejű menetrenddel készül fel a megnövekedett forgalomra, tájékoztatta az indexet a közlekedési vállalat szóvivője, Szilágyi Károly.
A BKV és a főváros reggel ült tárgyalóasztalhoz, hogy kidolgozzák a közlekedési vállalat szmogriadós lépéseit. Részletesen a témáról >>>
A szálló por
A korlátozás oka, hogy a szálló por napi átlagkoncentrációja a budapesti légszennyezettségi mérőhálózat monitorállomásain 2009. január 7-9. között elérte a tájékoztatási (75 mikrogramm/köbméter), majd a riasztási (100 mikrogramm/köbméter) fokozatot. Ez azt jelenti, hogy a hatóságok ilyenkor először figyelmeztetik a lakosságot a füstköd veszélyére és önkorlátozásra kérnek mindenkit. Ha ez eredményre vezet, a riasztás elmarad, vasárnap reggelre azonban a por átlagkoncentrációja Budapest legtöbb pontján meghaladta a 150 mikrogramm/köbméteres értéket. A helyzet súlyosbodása miatt vezették be a korlátozás.
Fodor Zoltán, az Országos Meteorológiai Szolgálat veszélyjelző meteorológusa az Indexnek elmondta, hogy a jelenlegi időjárási körülmények nem kedvezők, így jelentős javulásra a következő 24-48 órában nem lehet számítani. A szakértő tájékoztatása szerint jelenleg egy anticiklon van a Kárpát-medence fölött, ami miatt a magasabb légrétegekben meleg levegő található. Ez megakadályozza, hogy a földközeli levegő felemelkedjen és keveredjen a tisztább rétegekkel, ezért a poros, hideg levegő a földközelben marad.
Fodor Zoltán szerint vasárnap még biztosan érvényben marad a riasztás, hétfőn és kedden kismértékű javulás várható, ami esélyt ad arra, hogy riasztásról tájékoztatás fokozatra mérséklődjön a szmogriadó, de komoly javulásra csak a hét közepétől lehet számítani.
A főpolgármester már szombaton arra kérte a lakosságot és a közintézményeket, hogy elsősorban a sok légszennyező anyagot kibocsátó dízelautók és kétütemű járművek fővárosi használatát szüneteltessék.
Hatások
A levegőben szálló por izgatja a szem kötőhártyáját, a felső légutak nyálkahártyáját, köhögést és nehézlégzést vált ki, majd a tüdőben felszívódva gyulladásos folyamatot indíthat el.
A por belégzése a légzőszervi betegek állapotát súlyosbítja, különösen asztma, hörghurut esetében, csökkenti a tüdő ellenálló képességét a fertőzésekkel, toxikus anyagokkal szemben. Veszélyeztetettek a légúti és keringési betegségben szenvedők, csecsemők, gyermekek és időskorúak, aktív és passzív dohányosok, akiknek célszerű elkerülniük a nagy forgalmú útszakaszokat.
Egészségügyi szakemberek régóta sürgették, hogy a levegőminőségre és a szmogriadóra vonatkozó mérések körét terjesszék ki levegőben szálló porszemcsék mennyiségére is. A legkisebb, mikroszkopikus porszemcsékre tapadva rengeteg káros anyag jut a tüdőbe, és ragad meg ott tartósan. A helyzeten sokat rontott a dízelautók rohamos elterjedése is.
A környezetvédelmi, az egészségügyi valamint a földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter közös rendelete, amely a mostani intézkedést lehetővé tette, és amely új, a korábbiaknál szigorúbb határértékeket állapított meg a szálló porra vonatkozóan. 2008. október 25-től lépett életbe. Ezzel az Európai Unió tagállamai közül Magyarországon vannak érvényben a legszigorúbb levegőtisztasági határértékek, a többi tagállamban ugyanis a szálló por koncentrációja önmagában még nem okozhat korlátozást.
A szabályozás szigorúságát mutatja, hogy az elmúlt öt évben többször is el kellett volna rendelni a szmogriadót, ha a szállópor határérték is benne lett volna a rendeletben. Volt olyan év, amikor ötször, volt amikor hétszer. A környezetvédelmi ügyosztály tájékoztatása szerint, ha a mostani határértékek lettek volna, akkor lett volna olyan év, amikor két-három hétig is élt volna a riasztási fokozat. A rendelet októberi elfogadásakor a szakértők már figyelmeztettek rá, hogy várhatóan már télen elrendelik az első szmogriadót.
Országszerte magas a légszennyezettség
A levegő szennyezettsége az elmúlt napokban az ország egész területén jelentősen megemelkedett. A szálló por koncentrációja még a helyi szennyezéstől távolabbi háttér-mérőállomásokon is meghaladja az egészségügyi határértéket,több mérőállomás környezetében pedig elérte vagy meghaladta a tájékoztatási küszöbértéket is.
Növeli a problémát, hogy az ukrajnai gázellátási zavarokról szóló hírek óta sokkal többen fűtenek a nagyobb szennyezést okozó szénnel vagy olajjal. A Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium ezért (KVM) arra kér mindenkit, hogy ne tartózkodjon hosszú ideig a településeken belül a szabadban, és aki teheti, hagyja otthon az autóját, használja a tömegközlekedést.