További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Áprilisban vagy májusban fogadhatja el a fővárosi közgyűlés azt a rendeletet, amely fix tarifát szabna a budapesti taxisoknak. A rendelettervezet szerint 300 forint lenne az alapdíj, 240 forint a kilométerdíj, 60 forint a várakozási percdíj, ezen kívül a telefonon hívott taxiknál bevezetik a 300 forintos, úgynevezett kiállási díjat. A ház elé rendelt taxik esetében tehát 600 forintról indulna az utazás. Mielőtt a javaslat a közgyűlés elé kerülne, a főváros szakbizottsága egyeztet a szakmával és az érdekvédőkkel.
Ha ez a rendelet ebben a formájában hatályba lépne, "a 7200 budapesti taxis háromnegyede meghalna", mondta az Indexnek Horváth Pál, a Fuvarozók Országos Demokratikus Szövetségének elnöke, a Rádió Taxi vezetője. Egyrészről ugyan üdvösnek tartja az intézkedést, hiszen a mostani tarifákból igen nehéz fenntartani a vállalkozást, másfelől viszont a fizetőképes kereslet 60-70 százalékkal visszaesne a kiállási díj bevezetésével, mivel az emberek nem engedhetik meg maguknak, hogy ilyen tarifákkal utazgassanak.
Droszt a háttérben
Horváth szerint a főváros célja ezzel a tervezettel az lehet, hogy minél több taxist és utast csábítson a drosztokra, a tények azonban arra utalnak, hogy ez kilátástalan. Budapesten ugyanis 7200 taxis van, a drosztokon pedig 1400 autó fér el, és nincs lehetőség újabb taxiállomások kialakítására.
Horváth szerint az eszményi megoldás az lenne, ha az alapdíjat emelnék 500 forintra, a kilométerdíjat pedig 200 forintra, kiállási díj nélkül. Ez ugyanis nem tántorítaná el az utasokat a taxizástól, és hosszabb fuvarokra ösztönözné őket. Az új rendelet Horváth Pál szerint "a taxicégek ellen készült".
A 6x6 Taxi marketingvezetője szerint a mostani javaslaton forrong a szakma, mert a főváros ezzel az intézkedéssel nem javít, inkább ront a kialakult helyzeten. Lengyel Sándor is úgy látja, hogy az intézkedéssel a főváros arra akarja ösztönözni az utazóközönséget, hogy inkább droszton üljenek be a taxikba. Ugyanakkor semmi garancia nincs arra, hogy az eddigi ellenőrizetlenség mellett az utasoknak ez a megoldás valóban olcsóbb utazást is jelenthet.
Romlani fog a minőség
Lengyel Sándor szerint ha az a cél, hogy a jelenleg normálisnak mondható színvonalat nyújtó taxicégeket tönkretegyék, annak eredményeképpen még több visszaélésre lehet a jövőben számítani. A várakozásokkal ellentétben nemhogy javulni, hanem jelentősen romlani fog a szolgáltatás minősége. A szabott áraknak Lengyel Sándor szerint van értelme, de nem úgy, hogy közben a főváros képtelen ellenőrizni és kiszűrni azt a két-háromezer fuvarozót, akik nem fizetnek adót, és akik nem képesek elfogadható minőségű taxiztatást vállalni.
|
A hiénáknak kedvez a rendelet?
A mostani javaslat jelenlegi formájában a marketingvezető szerint a feketén taxizóknak kedvez, miközben ellehetetleníti azokat a társaságokat, amelyek jogkövető magatartást folytatnak. Lengyel Sándor szerint a dolognak olyan szaga van, mintha a fővárosnak direkt érdekében állna valamely lobbicsoport nyomására tönkretenni a jelenleg még működőképes taxitársaságokat. Lengyel elszomorítónak tartja, hogy a főváros illetékesei "rendteremtés" címszó alatt hatvan százalékos tarifaemelésben látják az évtizedes taxisproblémák megoldását.
A bejelentés előtt értetlenül áll a szakma, mondta a Budapest Taxi kereskedelmi és marketingigazgatója. Tihanyi Sándor elmondta, egy országgyűlési törvénymódosítás határozta meg, hogy a Fővárosi Önkormányzat és a Taxis Kamara közösen dolgozzák ki a szabályozás részleteit. Ehhez képest most a fővárosi közgyűlés kereskedelmi és turisztikai bizottságának elnöke mindenféle egyeztetés nélkül tette közzé javaslatát. Tihanyi szerint a tarifák ügyét nem lehet rendezni a létszám és a taxiállomások ügyének rendezése nélkül, "addig illúzió a 240 forintos viteldíj". Bár az egységesített tarifa jó ötlet, annak mértékét közgazdászok bevonásával kellene meghatározni; Tihanyi Sándor szintén kétszáz forint körüli árat tartana reálisnak.
"Kérdezze meg a taxist!"
A parlament a múlt évben elfogadta azt a törvényt, amely lehetővé teszi a települési önkormányzatoknak, hogy fix tarifát állapítsanak meg a taxik esetében, míg korábban csak az ármaximumot szabhatták meg, ami eddig 240 forint volt kilométerenként. A törvényjavaslat egyéként a Fővárosi Önkormányzat kezdeményezésére született, mondta az Indexnek Rusznák Imre, a fővárosi közgyűlés kereskedelmi és turisztikai bizottságának elnöke.
A márciusban közgyűlés elé kerülő tervezet fő célja, hogy rendet teremtsen a fővárosban érvényes "százötvenféle tarifa" között. Rusznák elmondta, igyekeznek minél több szempontot figyelembe venni, de nem lesz olyan megoldás, amely mindenkinek jó. Kérdésünkre, hogy ez végül is kinek jó, úgy felelt, a taxisoknak, mert eddig azért a szolgáltatásért kaptak kevesebb pénzt, amely valójában többe került nekik, és az utasoknak, akik átlátható tarifákkal utazhatnak. Rusznák szerint a fuvarszervezők érdekeivel valóban ellentétes az intézkedés, mert eddig ők szabhatták meg a díjat, és ők is kellettek, hogy a taxis mint céglogó alatt autózó magánvállalkozó elég fuvart vállalhasson. "Az egy dolog, hogy mit mondanak a fuvarszervezők, kérdezze meg a taxisokat" - fogalmazott.
Rusznák nem aggódik, hogy a kereslet csökkenni fog, és a drosztférőhelyek, illetve a taxisok számát is másképp tudja, mint a korábban megszólított fuvarszervezők. Mint mondta, Budapesten a Fővárosi Közlekedési Felügyelet adatai szerint 1500 drosztos férőhely jut 5000-5800 taxisra, és további taxiállásokat lehet létrehozni a városban. "Egyébként - tette hozzá - hiába hozunk létre több drosztot kevésbé frekventált területeken, ha úgyis a belvárosi dorsztoknál állnak majd sorba a taxisok."
A telefonon rendelt taxi nem igazán népszerű, mivel általában fél órát kell várni rá, és jóval drágább is a feketézőknél. A városvezetés természetesen szeretné felszámolni a mindenki által használt, de illegális szolgáltatást; ezért gyakran rajtaütésszerűen ellenőrzik az autósokat: ha fizetős stoppost vesznek fel, lebuknak.
Bécsben egy euró a tarifa
Bécsben már régóta olcsóbb az utcán leinteni a taxit, mint telefonon rendelni. A szabott tarifa kilométerenként egy euró. Három taxitársaság működik, de a város négyezer taxisának a fele "mezítlábas", tehát nem szerződött egyik taxicéggel sem.
Megkérdeztük a taxist
"Ez egy baromság, a taxizásnak az arculcsapása" - reagált a kiállási díj hírére egy fuvarszervező céggel szerződött, budapesti taxisofőr, aki szerint a kevés mezítlábason kívül minden taxisnak ártani fog a rendelet. A mezítlábasokra ugyanis eddig semmilyen szabályt nem tudtak rákényszeríteni. Mint mondta, a cégek telefonszámai évek óta benne élnek a köztudatban, minden utasnak megvan a kedvence, épp ezért elvétve fordul elő ma Budapesten, hogy csak úgy az utcán leintenének egy autót.
A megkérdezett taxisofőr is úgy látja, a főváros egyértelműen a drosztokra akarja kényszeríteni az utasokat és a taxisokat, ami szerinte nem fog sikerülni. A Rózsadombon például az Ady Endre utca-Bimbó út találkozásánál van az egyik droszt, a legközelebbi pedig a Pasaréti téren. "Hát ki fog rávenni valakit a Felső-Törökvészi úton, hogy lesétáljon odáig egy taxiért?" - kérdezte.
Áprilisban vagy májusban jön
Rusznák Imre néhány telefonhíváson kívül még nem kapott visszajelzést a taxis érdekképviseletektől, de az anyagot még pénteken átküldte a szervezeteknek. A Fuvarozók Országos Demokratikus Szövetségének elnöke által az Indexnek vázolt 500 forintos koncepcióra a szakbizottság elnöke azt mondta, ő nyilván a fővárosi tervezettel ért egyet, de mielőtt a közgyűlés elé kerül a dolog, még egyeztetnek az érdekvédőkkel. Ha minden jól megy, a márciusban közgyűlés elé kerülő tervezet áprilisban, de legkésőbb májusban életbe léphet.
Nem jogi, hanem politikai felelősség
Az önkormányzatokat az ártörvény módosításával felhatalmazta a parlament, hogy rögzítsék illetékességi területükön a taxitarifákat, így a főváros tervezett lépése jogilag nem kifogásolható, mondta az Indexnek Vörös Péter, a Martonyi és Kajtár Baker &McKenzie ügyvédi iroda versenyjogi szakértője.
Az Index felvetésére, miszerint elképzelhető-e az ártörvény Alkotmánybíróság előtti megtámadása azon az alapon, hogy a versenyt és ezáltal a fogyasztók érdekeit sérti a hatósági ár megállapítása egy egyértelműen kínálati piacon, a szakértő hangsúlyozta: a lehetőség ugyan adott, de az AB korábban leszögezte, a verseny eszköze, de nem önmagában védendő értéke a piacgazdaságnak. A testület ugyanakkor többször rámutatott arra is, hogy a versenyt korlátozó gazdaságpolitikai döntésekért a jogalkotó jellemzően nem jogi, hanem politikai felelősséggel tartozik.