További Budapest cikkek
-
A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Ha elhisszük a BKV Zrt. új vezetésének, hogy egy hatékony és korszerű szolgáltatót kívánnak faragni a cégből, azt kell mondanunk, hogy amit az elmúlt hetekben nyújtottak az utastájékoztatás tantárgyból az átszervezett járatok környékén, nagyon kevés. Alapvetően a minimális tájékoztatásra törekedtek, azaz az információszórás területét a lehető legszűkebben értelmezték, és általában letudták a sablonhirdetmény kihelyezésével. Nem gondoltak tehát az új járatokra átszálló utasokra, vagy pláne potenciális utasokra. Sokkal jobbak a tapasztalataink az ideiglenes terelések pótlójáratainál, vagyis ha akarnak, a BKV-nál is tudnak informatívabbak lenni.
Augusztus utolsó és szeptember első napjaiban több forgalmi változás adott módot a BKV utastájékoztatásának tesztelésére. A XVI. kerületet a szomszédaival összekötő új perembuszjárat, a budai villamosok összevonása, a Szabadság híd lezárása miatt kieső villamosjáratok tartós és a Szentendrei HÉV néhány napos pótlása valamint a 4/105-ös buszcsalád újraegyesítése adott alkalmat a helyszíni tapasztalatgyűjtésre. Elsődleges célpontunk az utastájékoztatás volt, magukat az átszervezéseket nemigen fogjuk kritizálni, már csak azért sem, mert alapvetően pozitívnak (illetve a pótlások esetében logikusan kitaláltnak) tartjuk őket.
46-os busz. Osztályzat: 1/2.
Augusztus 21-én indult a XV., XVI. és XVII. kerületet összekötő igen hosszú járat. A 46-osnak volt őse, a 192-es (amely azonban naponta csak néhányszor és rövidebben járt). Az új busz déli végállomása azonos az elődével, de mivel más úton indul el, a rákoskeresztúri buszpályaudvar átellenes oldalán van az indulódroszt. A 192-es régi megállójában semmi sem utalt ottjártunkkor arra (lásd a képgalériát), hogy honnan indul a 46-os.
Az utas tehát az általános tájékoztatóból, amely itt talán némileg megtévesztő módon a XVI. kerületi buszok átszervezéséről szólt, megtudhatta, hogy a 46-ost kell keresnie, de azt nem, hogy hol. (A 46-oson kívül átszámoztak illetve kisebb mértékben meghosszabbítottak néhány járatot a XVI. kerületben.)
Ezért bizony buktatás járt volna, de egyrészt a helyi pénztáros érdeklődésünkre készségesen segített, másrészt a 46-os megállójában találtunk egy kézzel firkantott cetlit, így megenyhültünk. Meg azért, mert Kieswetter Walter, a BKV utaskapcsolati osztályának vezetője azt mondta az Indexnek, hogy voltak Keresztúron nagyméretű fém hirdetmények is, de azokat ellopták, ahogy sok más helyről is. "Ha kiláncoljuk ezeket, csak annyit ér, hogy a lánc is eltűnik" - jegyezte meg lakonikusan.
A környék járatainak megállóiban szintén nem láttunk tájékoztatást, sőt pár nappal a 21-i indulás előtt a 192-es megvizsgált megállóiban sem utalt semmi arra, hogy a járat megszűnik. Az osztályvezető esküszik, hogy szórólapok is voltak, de magunk kéthetes bolyongásunk alatt sehol sem botlottunk ilyesmibe.
Mivel információból még az átszálló járatokra se szokott jutni, alighanem a szervezetlenség és bénázás jele, hogy némely XVII. kerületi megállóban viszont az új budai villamosjáratok hirdetménye volt látható. ("Ferikém vigyétek ki a matricákat a megállókba az új járatokról!") A 46-os megállóinak többségében a második napon ott volt már az új járat menetrendje és a változásokról szóló hirdetmény. Ahol nem, onnan alighanem ellopták. Kieswetter szerint összesen 728 megállóba került tájékoztató a fővárosnak ezen a részén.
A túlsó végállomás közelében, Újpalotán hiába kerestünk információt az átszállójáratok megállóiban, pedig ha belegondolunk, a törzsutas némi káromkodás után úgyis megtanulja a változásokat, viszont akinek előnyös lehetne az új viszonylat, de nem tudja meg, hogy létezik, az elvész a járat számára.
18/56-os villamos. Osztályzat: 3.
A Szabadság híd lezárása miatt Pestről nem jöhet villamos Budafok felé. A rossz hírből előnyt kovácsolt a BKV, a Fehérvári úti villamost egészen Hűvösvölgyig vitték, másképp fogalmazva összevonták a 18-ast és az 56-ost. A BKV itt is szabványhirdetménnyel operál, amely egyébként térképes, és szerintünk érthető is. Tapasztalataink szerint az utasok már az első napokban megtanulták, hogy nem kell leszállni a korábbi végállomásokon, ha útcéljuk felé megy tovább a jármű.
Negatívum viszont, hogy több helyről letépték a hirdetményeket, és úgy tűnt, a Gellért térre eleve nem is jutott. Fukarul bántak a kapcsolódó járatok utasainak (nem) jutó információval is. Annak viszont örültünk, hogy a tesztelt járat vezetője a gépi bemondást kiegészítve részletesen elmondta Budafok felé, hogy a villamos merre megy, merre nem.
Itt jegyezzük meg, hogy a BKV honlapján nem elég korán jelennek meg a hírek a változásokról, a menetrendek térképes megjelenítése pedig csak napokkal, hetekkel később követi a változásokat. Kiesswetter ezt azzal indokolta, hogy a térképeket egy alvállalkozó készíti.
233E busz. Osztályzat: 3.
A Szabadság híd lezárásához kapcsolhatjuk a Tétény busz fejlesztését is. A sűrűbben járó, Pestre is átmenő, új jelzést kapó járat újdonsága az is, hogy csúcsidőben Budatétényben betér egy lakónegyedhez, mégpedig reggel a Pest felé, délután az onnan jövő buszok. Elkél tehát a részletes felvilágosítás, amely el is készült, de pont Pesten nem találtuk nyomát.
Itt ragadjuk meg az alkalmat, hogy jelezzük, az E betű a gyorsjáratok új jele, amely egyelőre csak ott veszi át a piros, keretes megkülönböztetés helyét, ahol amúgy is változik a számozás. A BKV utaskapcsolati osztályának vezetőjétől megtudtuk, a változás oka, hogy bizonyos technikánál (fénymásolat, számítógép) néha nincs mód színek használatára, és egyes járműtípusok se tudják helyesen megjeleníteni a piros jelzéseket.
47-49V, 149V. Osztályzat: 3/4.
Úgy tűnik, a BKV sokkal jobb a pótlásokról szóló informálásban, mint a végleges változások esetében. Ez talán érthető, hiszen a kieső járatok utasait nagy hiba volna még az elégtelen tájékoztatással is bosszantani, bennünk mégis fölmerült, hogy talán érdemesebb volna az állandó forgalmi változásokra is hasonlóan intenzíven fölhívni a figyelmet az első hetekben.
A Szabadság híd villamosainak pótlására azért nem adunk 5-öst, mert a kapcsolódó járatokra itt se jut elég figyelem. A 4-est pedig azért rontottuk le egy fél jeggyel, mert a bkv.hu-n még az indulás után három héttel sincs térkép a meglehetősen bonyolult (bár logikus) útvonalakról. (Különösen a 149V tekereg sokat.)
2-es villamos pótlása. Osztályzat: 3/4.
A 2-es villamos a metróépítés miatt kénytelen kihagyni Fővám téri megállóját, és bár ideiglenes, úgynevezett repülővágányokkal fönn lehetett volna tartani a forgalmat, a Főváros inkább azt választotta, hogy busszal pótol. Maga a pótlás rendben van, mindkét irányban átlapoló, így nem kényszerül mindenki többletátszállásra. Szép és érthető, ábrás tájékoztató készült, amelyet minden "érintett" megállóban megtaláltunk.
A nem túl jó érdemjegyet azért adtuk a tájékoztatásra, mert itt értük tetten az "érintett" megálló fogalmának BKV-s, takarékos értelmezését, amit bátran nevezhetünk kisszerűnek, szűklátókörűnek. Arról van szó, hogy a pótlással nem érintett szakaszon csak abban az irányban helyezték el a változásra figyelmet fölhívó plakátot, ahonnan a villamos az ominózus szakasz felé megy. Valóban, aki mondjuk a Vigadótól a Kossuth térre megy, azt - ezen az útján - nem érinti a módosulás. Mi mégis azt gondoljuk, hasznos lenne, ha a járat használójaként értesülne a tudnivalókról. Ugyancsak a minimálinformálás elvének számlájára írhatjuk, hogy a pótlóbusz megállójában semmi sem utal arra, hol található az ellenkező irányú megálló, pedig a Csarnoknál nincs közel.
(Ugyanez az értelemmel való túlzott takarékoskodás tapasztalható az átszállási kapcsolatokat is bemondó/kiíró járműveken. A végállomás előtt ugyanis már elspórolják a tájékoztatást ezekről, hiszen "az utas úgyis kénytelen leszállni, akár tudja, mivel utazik tovább, akár nem". Pedig ilyenkor is hasznos lehet az információ az esetleg nem ismert lehetőségekről.)
HÉV-pótlás. Osztályzat: 4.
A biztosítóberendezés cseréje miatt augusztus végén négy napig nem járt a Szentendrei HÉV a Batthyány tér és Békásmegyer között. A BKV legjobb utastájékoztatásával találkoztunk, a végállomásokon külön, nagy, egyedi ábrák is voltak. Kritikát legfeljebb maga a pótlás kaphat, mi csak itt találkoztunk zsúfolt járattal, jelentős késéssel. Keveset ért a buszsáv bátor kijelölése a Szentendrei úton, az Árpád fejedelem útjának (az egyik irányban) teljes átadása a pótlóbuszoknak, ha a Bem rakparton a "normál" buszsávot folyamatosan elfoglalják a magánautók, így a buszok ácsorgásra kényszerülnek.
Volt módunkban megcsodálni a 86-os busz néhány megállójában elhelyezett utastájékoztató fenoméneket, amelyek kiírják, elmondják és térképen is jelzik, hogy hol, hány kilométerre tart a következő busz. Kiesswetter Walter szerint ez jelzi az új, a technika lehetőségeit is kihasználó utastájékoztatás távlatait. Mi a magunk részéről, amíg elterjednek ezek a megoldások, annak is tudunk örülni, hogy az összes megállótáblán láttuk a megálló nevét, mégpedig a jármű (elejéről) jól látható módon, egységes betűtípussal, mert ez néhány éve még egyáltalán nem volt természetes Budapesten.
105-ös busz. Osztályzat: 1.
Szeptember első hétfőjétől újra egy járat a jó pár éve 4-esre és 105-re kettévágott 4-es, amely az új, fokozatosan bevezetendő számozási elvek szerint most a 105-ös jelet tartotta meg, hogy ne lehessen összekavarni a 4-es villamossal.
A szokásos hibákon kívül itt is tapasztaltuk az egy szolgáltatócéghez méltatlan szűklátókörűséget. Úgy vélték, azzal ki van pipálva, le van tudva a feladat, ha a legszűkebben érintett megállókba kikerül a hirdetmény. Ezt úgy kell érteni, hogy a Deák tértől az Apor Vilmos térig található megállókba nem tettek tájékoztatót, hiszen aki itt jár, annak ugyanolyan az új 105-ös, mint a régi volt. Hogy esetleg ugyanez az utas már néhány óra múlva, amikor visszafelé utazik, használhatná az elhallgatott információt, nos ez nem számított a takarékos döntéshozóknak. Reméljük újítási jutalomban részesültek.
A bukás azonban nem ezért járt, hanem egy valóban súlyos zavarért. Az összevonásnál ugyanis azt találták ki, hogy a 105-ös a Deák téren mindkét irányban érintse korábbi végállomását, hogy kényelmes legyen az átszállás a metrókra. Ezért Buda felé még csak egy jókora vargabetűre kényszerítik a járatot az Erzsébet tér körül, a másik irányban viszont egyenesen egy hurkot iratnak le vele a tér körül. Vagyis a Bajcsy-Zsilinszky útról az Erzsébet tér déli oldalára, majd - megállás után - a Bécsi utcába kanyarodó 105-ösről nem látszik, hogy melyik irányba halad. Noha két megállót alakítottak ki egymás mellett, és mindkettőre viszonylag nagy betűkkel fölírták a végállomások nevét, ez egy ilyen szokatlan helyzetben kevés. Részletes ábrára, a buszok érkezésekor hangos bemondásra, esetleg egyenruhás segítők személyes jelenlétére lett volna szükség legalább az első napokban.
Többször is a helyszínen jártunk, és mindig voltak tanácstalan, sőt rossz buszra szálló utasok. Tapasztalataink szerint a sofőrök sem mondanak semmit a Deák téri megállóban, bár az itt járó buszoknál igen gyakori a belső kijelző és a homlokjelző meghibásodása is. A Deák téri helyzet azóta változott, egyértelműbb jelzéseket helyeztek el, mert a közlekedési cég szakemberei maguk is tapasztalták az utasok tanácstalanságát, tudtuk meg Kieswetter osztályvezetőtől.
Az utastájékoztatás tárgyból hét jegyet adtunk a BKV-nak. Ha szigorúak vagyunk, mivel kétszer sem sikerült elérni az elégséges szintet, évismétlés járna. De mivel még csak 17 éve tanulja a cég a piacgazdaságot, számoljunk egyszerű átlagot, és a 2,79-re ajánljunk egy hármas alát.
Az utasok nem olyan szigorúak, mint az Index
A cikk elkészülte után, szeptember 10-én az alábbi mailt kaptuk a cikkben is nyilatkozó illetékestől:
Kedves Imre!
Mai beszélgetésünket kiegészítve a következőket szeretném még mondani. Lekértem a XVI. kerületi és a budai villamoshálózat változásával kapcsolatos utasészrevételeket.
XVI. ker.: eddig 72 észrevétel érkezett, ebből hatan kifogásolták, hogy nincs az információ fent a neten. A többi információkérés volt. A budai változással kapcsolatban 137 észrevétel jött, ebből négyen keresték az információkat a honlapunkon hiába.
Összegezve, társaságunkhoz minimális negatív információ érkezett, fenntartva azt, hogy az utastájékoztatásban van mit tenni.
Üdvözlettel:
Kiesswetter Walter
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Belföld
Az Amerikából érkezett források feltárásáért felelős kormánybiztost nevezne ki a Fidesz
Kocsis Máté szerint dollármilliókat költöttek a magyar kormány megbuktatására.
tegnap, 21:23
- Belföld
Áltraffipaxokkal van tele az ország, szinte lehetetlen kiszúrni az átverést
A megtévesztés mesteri szintű.
február 13., 13:35
- Belföld
Elárverezi az állam a legnyereségesebb magyar szinkronstúdiót
A licitálás február 20-án kezdődik és február 25-ig tart, a kikiáltási ár pedig 825,5 millió forint.
február 13., 15:56
- Mindeközben
Csúnyán beégett Tom Holland, nem adták ki neki saját márkájú sörét: „Kicsit ironikus”
tegnap, 22:06
- Mindeközben
Istenes Bence videóján nevetnek követői, így mentette ki magát egy szorult helyzetből
tegnap, 21:02
- Belföld
Megfélemlítette a dolgozókat a letartóztatott kiskunhalasi, nemátalakító maszek műtéteket végző orvosok esete
A nemzetközileg elismert urológus 600 ezer és egymillió forint közötti összeget kért a betegektől.
február 13., 14:41
- Belföld
Az iskolájában üzletelt kábítószerrel egy 18 éves fiú Érden
Nem csak terjesztette, fogyasztotta is.
február 13., 13:02
- Belföld
Az MNB közölte, eljárást folytat a bennfentes kereskedelem ügyében
Magyar Péter a történtek miatt Mindszenty Józsefhez hasonlította magát.
február 13., 14:50
- Belföld
Váratlan kihívással szembesülhet a kormány, sztrájk jöhet
Több szakszervezet összefogott, szerintük hülyének nézik a kormánytisztviselőket, így nem maradt más választás.
február 13., 14:25
- Belföld
Videón, ahogy a kamion átlöki a személyautót a szerdai Árpád hídi balesetben
Csodával határos módon sérülés még így sem történt.
február 13., 16:04
- Belföld
Filmforgatás miatt ismét lezárják a Lánchidat hétvégén
Péntek éjféltől hétfő hajnali 4 óráig.
február 13., 11:46
- Címlapon
Donald Trump: Jobb, ha Zelenszkij gyorsan lép, különben nem marad országa
Az amerikai elnök keményen nekiment az ukrán elnöknek, aki szerinte egy diktátor.
tegnap, 17:20
- Belföld
Rosszabb állapotban vannak az egészségünkért dolgozók, mint az átlag magyar
A kutatások szerint az emberek jobban gyógyulnak egészséges ápolók mellett.
február 13., 18:32
- Címlapon
Donald Trump nyíltan egy olyan gengszter mellé áll, mint Vlagyimir Putyin – kiakadtak a demokraták az amerikai elnök kijelentése miatt
tegnap, 06:07
- Belföld
Összesen hét vármegyére adtak ki figyelmeztetést, több járásban pedig riasztás van érvényben
Havazás és ónos eső is borzolja a kedélyeket Magyarországon csütörtökön.
február 13., 06:54
- Címlapon
Meglátogatta Ferenc pápát az olasz kormányfő: Mint mindig, viccelődtünk, éber és figyelmes volt
Giorgia Meloni szerint az egyházfő nem veszítette el a humorát.
tegnap, 21:29
- Mindeközben
Guy Pearce durva jelzővel illette Kevin Spacey-t, megérkezett a színész kemény válasza is
tegnap, 20:02
- Címlapon
Itt van Pintér Sándor újabb rendelete, beigazolódott a szülők félelme
Március 1-től nagy változás lép életbe a közoktatásban.
tegnap, 11:07
- Mindeközben
Kiss Daniella kislánya hatalmasat nőtt, megmutatta a már két hónapos Delanit
tegnap, 18:50
- Belföld
Lakmusz: Magyar Péter a Tisza Párt háttéremberével kötött túlárazott szerződéseket a Diákhitel Központ vezetőjeként
A szerződést a pártelnök és Trentin Balázs Lajos, a Troia Media ügyvezetője írta alá.
február 13., 17:30
- Belföld
Újabb bűncselekménnyel gyanúsítja az ügyészség az Integritás Hatóság elnökét
A vádhatóság szerint már összesen 87 millió forintnyi vagyoni hátrányt okozott Biró Ferenc.
február 13., 10:20
- Belföld
Eltűnt egy 12 éves kislány Szekszárdon
Szauervein Jázmin Kata február 12-én este távozott otthonából, azóta nem adott életjelet.
február 13., 08:31
- Címlapon
Szalay-Brobrovniczky Kristóf kemény üzenetet küldött Magyar Péternek, aki a lemondását követelte
A szóváltást a Ruszin-Szendi Romulusz körüli botrány eredményezte.
tegnap, 20:54
- Címlapon
Mbappé valósággal megalázta Guardioláékat, a Citynek esélye sem volt Madridban
A PSG hét gólt vágott, összesítésben 10–0-val jutott a legjobb tizenhat közé.
tegnap, 22:56
- Címlapon
Szoboszlait egy gólpasszal, a Liverpoolt két ponttal rövidítették meg Birminghamben
Honfitársunk a mezőny egyik legjobbja volt, de ez aligha vigasz a tősgyökeres Pool-drukkereknek.
tegnap, 22:26
- Címlapon
Hadüzenet az UEFA-nak? Kínozni lehetett volna a tavalyi BL-döntős meccsével
Ha van pocsék null–null, a Dortmund és a Sporting összecsapása az volt.
tegnap, 21:03
- Mindeközben
Kulcsár Edina pszichológiai teszthez kötné a gyerekvállalást: „Szigorítanám, de nagyon durván”
tegnap, 17:43
- Belföld
Orvosok és ápolók ezrei búcsúzhatnak a szabadságaiktól, a kormányhoz fordultak
A Magyar Orvosi Kamara a helyzet rendezését követeli.
február 13., 09:57
- Belföld
Nagyon félrement a Nissan reklámja Stohl Andrással és Ganxsta Zoleeval, felháborodtak a nőjogi szervezetek
Azóta már mindenhonnan el is távolították.
február 13., 07:25
- Belföld
Kórházban hagyott kisbabáktól vált túlzsúfolttá a Heim Pál Gyermekkórház intenzív osztálya
Az Országos Kórházi Főigazgatóság segítséget kért az elhelyezésükben.
február 13., 08:07
- Címlapon
A levegőben ütközött össze két repülőgép Arizonában, legalább ketten meghaltak
Vizsgálják az eset körülményeit.
tegnap, 21:12
- Címlapon
Leleplezte legújabb telefonját az Apple, íme az iPhone 16e
Februárban érkezik az iPhone SE-k utódja, ami az elődöknél már sokkal zsebbe nyúlósabb lesz.
tegnap, 17:16
- Belföld
Prostitúcióra kényszerített nőket egy sápi férfi
A férfi a családtagjai segítségével lányokat kényszerített prostitúcióra Németországban.
február 13., 13:54
- Belföld
Lánya előtt gázoltak halálra egy nőt Pátyodon
A kiérkező mentők sem tudták megmenteni az életét.
február 13., 10:36