További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A 4-es metró állomásainak építése miatt lezárták a Fehérvári utat, októbertől a Kálvin tér, januártól a Fővám tér és a Szabadság híd teljes lezárása következik. Emiatt több mint egy évre megbénul a 47-es, 49-es és a 2-es villamos, valamint a belvárosi buszok és a 83-as troli forgalma is - állapítja meg a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) közleménye, amelyet az Indexhez is eljuttatott a szervezet.
"A gödörásást nem a metróépítés teszi szükségessé, hiszen Budapesten már két metróvonalat sikerült úgy megépíteni, hogy a főbb tömegközlekedési eszközök forgalma közben végig fenntartható volt. A Blaha Lujza téri és az Astoria aluljárók építése közben évtizedekkel ezelőtt a villamosok, ideiglenes vágányokon ugyan, de lényegében zavartalanul közlekedtek" - hangsúlyozza a VEKE.
Állítsák vissza a villamoskölekedést!
Éppen ezért a civil szerveződés kéri a városvezetést, hogy a Fehérvári út villamosforgalmát mihamarabb állítsa vissza. Ha ez a kiásott gödör felett már nem is lehetséges, akkor a környező utcákban telepítsenek ideiglenes villamosvágányokat - követelik, amely szerint "ezt Európa bármely normálisan működő városában is" így tennék.
Az egyesület szerint a Kálvin téri és Fővám téri építkezés terveinek átdolgozása szintén elkerülhetetlen: a belvárosi villamosvonalak hosszú hónapokra történő leállítása nem indokolt.
Dilettáns szervezés
A dilettáns szervezésnek a nagy forgalmú 7-es buszok is áldozatul estek: nem tudnak a belső Bartók Béla úton fölhajtani a villamospályán kialakított buszsávjukra, így a dugóban vesztegelnek, állítja az egyesület.
A VEKE szerint a DBR irodától (a négyes metró beruházójától) elvárható volna, hogy legalább a saját honlapját tanulmányozza, ahol ábrákon és szövegesen mutatják be azt a közismert és Európában is alkalmazott módszert, mellyel a metróállomások födémszerkezetét a közúti és a villamosforgalom folyamatos fenntartásával, félpályás útlezárásokkal lehet megépíteni.
Miénk nem ilyen
"A mi állomásaink nem építhetők meg így, az építkezés idején teljes szélességében le kell zárni az utakat" - mondta el a felvetésre az Indexnek a projektiroda vezetője, Gulyás László. Szerinte más utakon a villamosvágányok fizikailag sem helyezhetők el.
Gulyás emlékezett arra, hogy a Blaha Lujza téren a nagykörúti villamosok valóban jártak a metróépítésnél, és arra is emlékeztetett, hogy az Astoriához pedig egy Zagyva-hidat hoztak el, hogy ott bonyolódjon a közlekedés. Ha most kezdenének egyébként ideiglenes villamosvágányokat csinálni, vagy hasonló intézkedéseket tennének, mint egykor az Astoriánál, akkor jelentősen késne a metróberuházás, jegyezte meg Gulyás.
Csak jövőre indul újra a villamosközlekedés a Fehérvári úton
Gulyás egyetért viszont azzal, hogy mihamarabb újra meg kell indítani a villamosközlekedést Dél-Budán. Ez jövő év közepére, július-augusztusra várható szerinte. A Fővám és a Kálvin téren szintén körülbelül egy évig áll a majd a villamosközlekedés, ez várhatóan januártól lesz így (akkortól kell majd körülbelül 12 hónapos forgalomszüneteltetéssel számolni).
Gulyás hangsúlyozta, több száz ember dolgozik, évtizedes tapasztalattal a metróépítésen, annak előkészítésén. A főváros és más hatóságok a terveket elfogadták. Ezek után "nem szakmai véleménynyilvánítás" dilettánsnak és városrombolásnak nevezni mindezt, mondta Gulyás az Indexnek a VEKE minősítése kapcsán.
A Fidesz hűtlen kezelésről beszél
A hűtlen kezelés gyanúját felvető több százmillió forintos közpénzpazarlás mellett a négy éve egyszer már átépített területek újabb feltúrásával "felháborító módon" zajlanak a Móricz Zsigmond körtér térségében a 4-es metró építésének nevezett munkálatok - jelentette ki Kupper András, a Fidesz-KDNP XI. kerületi polgármester-jelöltje, a Fidesz fővárosi elnöke és frakcióvezetője szerdán a helyszínen.
A politikus sajtótájékoztatóján tragikomikusnak nevezte azt a helyzetet, hogy az MSZP-SZDSZ-koalíció ismét a választások előtt túrja fel a kerület központját metróépítés címén. Metróalagút azonban az elmúlt 16 évben még egy centiméter sem épült, tette hozzá.
Magyaráz a Városháza
Demszky Gábor szerdán úgy reagált Kupper kijelentésére, hogy a Móricz Zsigmond körtéren azokat a részeket építik most át, amelyekhez korábban nem nyúltak hozzá. Demszky szerint a választások után folytatódnak a főváros közlekedési fejlesztései, immár Kupper András nélkül, aki a jövőben nem lesz fővárosi képviselő.
Kupper felvetéséről Gulyás elmondta: a Móricz Zsigmond körtéren nem ugyanaz a beruházás zajlik újra, mint pár évvel ezelőtt. Ott éppen azért kellett felszámolni például a hatos vonalán a vágányhurkot, hogy elférjen később a metróállomás. Amikor ezért a térségben ideiglenes végállomást létesítettek, szándékosan olcsóbb anyagokat használtak fel.
A korábbi beruházások egyébként aluljáró-építésre és felszínrendezésre vonatkoztak, köztük villamosmegállók és végállomás elhelyezésére. Most viszont magukat a metróállomásokat építik, tehát az aluljárókat (amelyek korábban készültek el) csak összekötik az állomásokkal, nem változtatnak rajtuk.