A régi autók jobban szennyezik a levegőt
Indokoltnak tartják a magyarországi nagyvárosok szmogriadóterveinek elkészítését a Közlekedéstudományi Intézet (KTI) szakértői. A gépkocsiforgalom emelkedése ugyanis annak ellenére növekvő mértékben járul hozzá az egészségre káros anyagok levegőbe kerüléséhez, hogy a régi, környezetszennyező járművek aránya egyre kisebb. A légszennyezettségi határértékek túllépése esetén azonban a fővárosban kipróbált legegyszerűbb intézkedések helyett a leghatásosabb beavatkozásokat kellene a programba venni.
Kiindulásnak elég lenne olyan rendeletet alkotni, ami a levegőt leginkább szennyező járművek közlekedését megtiltja szmog esetén. A jelenlegi fővárosi szabály ugyanis csak azt írja elő, hogy a rendszámtáblájukra ragasztott hatszögletű, sárga matricáról felismerhető, a legalapvetőbb károsanyag-kibocsátási előírások betartására is képtelen gépkocsik október 20. és március 8. között nem hajthatnak be Budapest belső területeire 2009-től. Egyéb korlátozás nem vonatkozik rájuk.
Ezek a kocsik a szmogriadó ideje alatt páros rendszámmal a páros, páratlan rendszámmal a páratlan naptári napokon a kevésbé környezetszennyező, katalizátoros járművekkel együtt füstölhetnek a város útjain. Eközben a kétütemű Trabantok vagy a szabályozatlan katalizátorral utólag felszerelt, özönvíz előtti Ladák kipufogóján legalább tízszer annyi légszennyező anyag távozik, mint a korszerű, az EU környezetvédelmi előírásainak megfelelő személygépkocsikéból.
A főváros csupán ezeknek a kocsiknak kényszerpihenőre küldésével akkora légszennyezés-csökkenést érhetne el, mint a naponta közlekedő járművek számát elvben megfelező, kizárólag a rendszámok alapján elrendelt forgalomkorlátozással. Ráadásul ez a lépés kevesebb kényelmetlenséget okozna az autósoknak. Míg ugyanis a jelenlegi rendelet alapján a kocsitulajdonosok felének kell otthon hagynia járművét a szmogriadó idején, addig a sárga környezetvédelmi jelzéssel ellátott autókra vonatkozó tilalom csak a közlekedők úgy 15-20 százalékát érintené, olvasható a Népszabadságban.