Önnek nincs egészségbiztosítása

2008.01.15. 14:30
Január elseje óta már 4700-an jelentkeztek az Országos Egészségbiztosítási Pénztár ügyfélszolgálatain rendezetlen biztosításuk miatt. D. azt hitte, hogy az OEP-nek 2007-ben visszaküldött nyomtatvánnyal minden rendben van. Azóta is kálváriát jár, a kórházban a számítógép azt jelzi, nincs egészségbiztosítási jogviszonya. Akinek rendezetlen a biztosítása, annak jobb lépni, mert előbb utóbb a nyakában liheg az APEH.

Január elseje óta 4700-an jelentkeztek az Országos Egészségbiztosítási Pénztár ügyfélszolgálatain rendezetlen biztosításuk miatt. Az OEP-nél az elmúlt két hétben összesen mintegy 20 ezren érdeklődtek az egészségbiztosításukkal kapcsolatban. Az OEP 2700 ügyfélnél a bemutatott okiratok alapján azonnal rendezni tudta a jogviszonyt, 5 ezer embert az APEH-hez irányítottak át.

Tavaly április óta indult meg az egészségbiztosítási jogviszonyt ellenőrző kampány. Akkor több mint egymillió ember egészségbiztosítása volt rendezetlen. Ez nagyrészt adminisztrációs hibákból adódott, de sokan voltak olyanok is, akik után nem fizettek járulékot. Az év végére 600 ezer jogviszonyt sikerült tisztázni.

Volt olyan, aki 2007-ben az OEP-nél igyekezett rendezni a biztosítását, mégis meglepetés érte. D. először 2007 nyarán kapott levelet az OEP-től, hogy a nyilvántartása szerint nincs biztosítása. Megdöbbent, hiszen munkahelye évek óta fizette utána a járulékokat, de ezt ezek szerint a rendszer nem tudta.

Minden rendben van

A levél szerint két választása volt: vagy elismeri és viseli a következményeit, vagy cáfolja, már ha ezt be tudja bizonyítani. A levélhez mellékeltek egy adatlapot, ahol megadta a cég adatait, a jogviszony jellegét, és visszaküldte. Biztonság kedvéért be is telefonált, hogy ennyivel meg van-e oldva az ügy. Megnyugtatták, hogy minden rendben van. Ehhez képest, amikor decemberben orvoshoz kellett mennie, a rendelőintézet betegfelvevőjén a számítógép azt mutatta, hogy nincs rendben az egészségbiztosítása.

Hova forduljak?

Egészségbiztosítási jogviszonyának rendezését kezdeményezheti:

  • elektronikus úton az ügyfélkapu TAJ-szolgáltatások menüpontján keresztül
  • levélben, az OEP honlapjáról letölthető nyomtatvány kitöltésével és a lakóhely szerint megyei egészségbiztosítási pénztárhoz (MEP) történő beküldésével
  • személyesen a lakóhely szerint illetékes MEP ügyfélszolgálatán.

Általános felvilágosítás az OEP honlapján.

A megyei egészségbiztosítási pénztárak telefonos ügyfélszolgálatai.

Közben a barátnőjéről is kiderült, hogy ő is hasonló cipőben jár. Ő is elkezdett nyomozni, és talált valakit az OEP-nél, aki közölte, csak egyetlen dokumentumot fogadnak el igazolásképp: azt a papírt kellene előkeríteni és elküldeni az OEP-hez, amelyet a cég elvileg annak idején visszaigazolásként kapott arról, hogy az alkalmazottját bejelentette. Ezt az évekkel korábban készült papírt a cég pénzügyi osztályán már nem találták, úgyhogy maradt a másik út: a cégnek újra be kellett jelentenie az APEH-nál.

D. barátnőjének közben december közepén vényköteles gyógyszert kellett kiváltania, és a gyógyszertárban is közölték, hogy a taj-száma nem érvényes. Bár akkor nem kellett a gyógyszer teljes árát kifizetnie, tévesen azt mondták neki, hogy ha nem oldódik meg a probléma, ki kell fizetnie a fennmaradó összeget.

A probléma nem oldódott meg, a gyógyszertár a háziorvost hívta a tartozás miatt, végül átkozódva kifizették az árkülönbséget. Mint kiderült, ez teljesen szabálytalan. Az OEP szóvivője kérdésünkre azt mondta: más forrásból is hallották, hogy a patikák ilyen címen pénzt kérnek, de ezt teljesen jogellenesen teszik.

Útvesztőben

Januárban D. is utána akart járni, hol tart az ügye. Az OEP-es kapcsolatot azonban már nem lehetett elérni. Hiába tudta a mellékét, csak a telefonközpont borzasztó zenéjét hallgatta hosszú ideig - sosem vették fel. Napokig próbálkozott – eredménytelenül. A központban néha felvették a kagylót, és közölték, sajnálják, nehéz azt az osztályt elérni.

D. ezután új módszerrel próbálkozott. Az APEH-bejelentő visszaigazolásán talált egy számot, azt hívta, hátha az APEH-ben tudnak segíteni. Nagyon segítőkész hölgy vette fel a telefont, és el is irányította egy honlapra. Innen le kellett töltenie egy űrlapot, azt kitölteni, és az OEP-nek megküldeni.

D. még vonalban volt, amikor letöltötte a dokumentumot, és meglátta, hogy ez ugyanaz a nyomtatvány, mint amit fél éve már visszaküldött az egészségbiztosításnak. A hölgy erre csak annyit tudott mondani, hogy ők ezt az információt kapták, aki ezzel a panasszal jelentkezik, annak ezt kell mondani. Itt derült ki, hogy nem is az APEH-hel beszél, hanem a kormányzati információs központtal, az ő számuk volt az adóhivatal papírján.

Ezek után az interneten talált APEH-es számokkal próbálkozott, majd el is jutott a cég székhelye szerint illetékes irodához, ahol a hölgy ez első mondata közben félbeszakította: Orvos? Igen, válaszolta D., egészségbiztosítási ügy. Bemondta az adószámát, mire rögtön közölték, hogy a cég bejelentőjét megkapták, tovább is küldték az OEP-nek, akik vissza is igazolták.

D. megnyugodott, ezek szerint végre el van intézve az ügye. De a hölgy közölte, attól, hogy ők megkapták, továbbküldték és az OEP visszaigazolta, még nem tudja megmondani, hogy ha legközelebb orvoshoz megy, rendben lesz-e a biztosítása. Azt ugyanis csak az OEP mondhatja meg, őket viszont azóta sem lehet elérni. Itt tart most az ügye.