Kitömték a pártok a reklámcégeket

2006.03.28. 22:46
Jóval több mint egymilliárd forint értékben reklámozták magukat januárban és főleg februárban a parlamenti pártok, a megengedett 386 millió helyett. Az MDF felszólította a Fideszt, az MSZP-t és az SZDSZ-t, hogy hagyjanak fel a fizetett kampánnyal. A Fidesz szerint a választások után bevallásukban minden rendben lesz.

A TNS Media Intelligence januárra és februárra vonatkozó összesítése szerint három parlamenti párt listaáras reklámköltései megközelítették vagy már lényegesen meg is haladták a törvény által biztosított keretet.

A reklámköltéseket mérő cég adatai szerint a folyóiratokban, tévékben, interneten vagy külső reklámhordozókon elhelyezett reklámok alapján csupán az SZDSZ-nek és a feltűnően keveset költő az MDF-nek maradna kerete a márciusi és áprilisi kampányolásra. A megjelenések alapján kiszámolt alapárak alapján a Fidesz szerződött a legnagyobb értékben, listaáron 959 milliós értékben hirdetett az év első két hónapjában.

Februári kiköltekezés

A törvény szerint
A pártok egyenként 386 millió forintot költhetnek a választási kampányban. A választási eljárásról szóló törvény (1997. évi C. tv.) szövege elérhető az 1000év.hu-n

A cég adatai szerint a párt az összeg felét újsághirdetésre, köztéri plakátokra 270 millió forintot fordíthatta, a televíziós hirdetésre 93,8 milliót számolhatott el.

Az MSZP 390,2 millió forintot költött, a legtöbbet napilapos hirdetésre, 138,8 milliót. Nem sokkal kevesebbet, 122,8 milliót fordítottak köztéri megjelenésre, internetes hirdetésekre 15,6 milliót.

Az MDF összesen 114,3 milliót költött az év elején. A kisebbik ellenzéki párt a nagy pártoknál arányosan többet költött az interneten, de a netre fordított 10,4 millió forintos összeg is csak negyede a napilapokban közétett MDF-es hirdetéseknek.

Az interneten terjed

Az SZDSZ nem sokkal marad el a két nagy párt hirdetési költségeitől. 281,1 millió forintot költöttek januárban és februárban. A kisebbik koalíciós párt az interneten végig jelen volt az elmúlt hetekben, és egyedül többet költött internetes hirdetésre, mint a másik három párt együtt.

Mind a négy párt februárban költötte el a legtöbb pénzt. Adataink csak listás áron értednők, kedvezményekkel a pártok olcsóbban is megúszhatták.

Az MDF frakcióvezetője, Herényi Károly felszólította az MSZP-t, a Fideszt és az SZDSZ-t, hogy fejezzék be a fizetett kampányolást, mivel sokszorosan túllépték a törvényben megengedett költségeket. A legkisebb parlamenti párt saját számításai szerint a MSZP 682 millió 737 ezer, a Fidesz 951 millió 743 ezer, az SZDSZ pedig 425 millió 437 ezer forintot költött el. Saját bevallásuk szerint az MDF eddig 250 millió forintot fordított a kampányra.

Nem lépte túl

Szijjártó Péter, a Fidesz szóvivője szerint a párt nem lépte túl a törvényes kampánykeretét, és folytatja a kampányát a választásokig hátralévő időben is. Szijjártó azt állította, hogy a Fidesz a választást követően most is el tud majd számolni az ÁSZ-hoz benyújtandó összesítésében úgy, ahogy a korábbi kampányok idején is elszámolt. Az MSZP szóvivője eddig nem reagált megkeresésünkre.

A médiacégek a valóságban nem a listaárat kérik el a pártoktól. Az egyedi, a cégek és a pártok részéről is üzleti titokként kezelt szerződések alapján a valós költés nagysága pontosan nem becsülhető meg. A reklámszakmában úgy számolnak, hogy a pártok legalább 50 százalékos átlagkedvezményt kapnak hirdetéseikre.