Judit
3 °C
7 °C

Stockgeneration: már a honlapnak is hűlt helye

2000.09.04. 19:17
Mára eltűnt a fénykorában közel háromszázezer ügyféllel büszkélkedő Stockgeneration Ltd. honlapja. Az Index ezúttal az internetes pilótajáték szabályait ismerteti, amelyek az FBI-nak és az amerikai tőzsdefelügyeletnek is feltűntek. Mindenesetre fiktív részvényekkel kétszáz százalékos hozamot elérni igen vonzó ajánlatnak tűnhetett az ügyfelek szemében.
Az Indexben már több alkalommal beszámoltunk arról a Stockgeneration (SG) nevű on-line tőzsdejátékról, amelyet ír és orosz vállalkozók szerveztek, s amelynek domainnevét Magyarországon jegyezték be. A fiktív börzét fizikailag Dominikáról, egy karib-tengeri szigetről működtették, egyébként néhány alacsonyabb beosztású magyar személy részvételével. Az alábbiakban azt próbáljuk meg rekonstruálni, miként bonyolították le a játékot a szervezők, s hogyan történhetett, hogy annyian beugrottak a szépen hangzó ígéreteknek.

Az ügy hátterében a Wired amerikai számítástechnikai magazin szerint orosz vállalkozók állnak, többen például Szergej Mavrodit tartják a tényleges irányítónak, aki korábban már Oroszországban szervezett pilótajátékot. 1994-ben állítólag egymilliárd dollárt keresett Mavrodi az MMM nevű piramis-szerkezetű részvénytársaságával, de a kisbefektetők máig nem jutottak hozzá eredetileg betett pénzükhöz.

Az MMM azon alapult, hogy minél több új játékos lépett be, annál több szedhettek ki a ,,vállalkozásokból" a korábban már ott ,,játszó" résztvevők.

Kitalált árfolyamok a virtuális tőzsdén

Ugyanez volt az alapötlet az SG hátterében is: a Stockgeneration azonban egy virtuális tőzsde volt, ahol az árfolyamokat az internetes üzemeltető, az SG Ltd., egy dominikai társaság határozta meg.

A virtuális tőzsde eladta a részvényeket, a ,,befektetők" pedig - elvileg - térítés ellenében bármikor visszaadhatták fiktív értékpapírjaikat az on-line börzének. Igaz, a részvények árfolyama állandóan változott.

A konstrukció lényege az volt, hogy a játékosok 11 kitalált társaság részvényei között választhattak: az első nyolc úgynevezett ,,közönséges" (ordinary) értékpapír volt, amelyeknek az árfolyama ,,kaotikusan" mozgott, a szervezők szerint ugyanolyan kiszámíthatatlanul, mint egy rulettgolyó.

Kétszáz százalékos hozam

Különlegesnek számított viszont a kilencedik cég, amelynek az árfolyama CSAK NÖVEKEDHETETT, méghozzá egy hónapra előre bejelentett módon, többnyire havi 10-12 százalékkal! Ez évente 215 százalékos hozamot jelentett a legegyszerűbb befektetőnek is, vagyis a bónuszpontokat (amelyeket például az új tagok toborzásáért lehetett kapni) nem számították bele.

A hozamot a tőzsde garantálta, vagyis rizikó nélkül lehetett játszani. (Hogy ez persze mennyire volt valós ígéret, azt a Stockgeneration elmúlt hónapokbeli összeomlása illusztrálta.) A virtuális tőzsde üzemeltetői szerint a kilencedik társaság stabil helyzetét az teszi lehetővé, hogy a Stockgeneration Ltd. ide forgatja vissza nyereségének egy részét. (Mint utóbb kiderült, minden bizonnyal máshova is juthatott a pénzekből...)

Ám mindez nem volt elég a játék ötletes szervezőinek, hiszen a tizedik és a tizenegyedik cégről még egy szót sem ejtettünk. Pedig ezek sem akármilyen (virtuális) tulajdonságokkal rendelkeztek: e vállalatok nagy profitot, de nagy kockázatot is ígértek, amiből az utóbbi előrejelzés feltétlenül igaznak bizonyult. (Nálunk is sokan ismerik a mondást: kockázat nélkül nincs ráfizetés!)

Közel háromszázezer ügyfél a fénykorban

Ezek a kiemelt nyereségű és kockázatú cégek azonban érdekes sajátosságokkal rendelkeztek az on-line tőzsdén: árfolyamaik sokkal gyorsabban növekedhettek, mint például a kilencedik vállalaté. A részvényárfolyamok a 10. és 11. cég esetében 1998-ban például 50-100 százalékkal emelkedtek, de volt olyan időszak is, amikor ,,csak" 40 és 65 százalék közötti hozamot produkáltak. (A Stockgeneration - a klasszikus pilótajátékok hagyományai szerint - ugyanis kezdetben igen busás nyereséget fizetett azoknak, akik időben szálltak be, és a ,,piramis" felsőbb régióiba jutottak az újonnan belépők révén. A játék fénykorában egyébként 275 ezren kockáztatták pénzüket a dominikai bejegyzésű börzén.)

Ami a kockázatokat illeti, itt is tekintélyes summákról van szó, hiszen az árak ugyanolyan gyorsan zuhanásba kezdhettek, mint amilyen gyorsan felívelhettek. Így például a 10. társaság részvényei 50 százalékot veszíthettek értékükből a szabálykönyv szerint (az árfolyamokat a Stockgeneration állapította meg!), míg a 11. cég papírjai akár a teljes értéküket is elveszíthették.

Szerencsejátéknak álcázták

Ez utóbbi kitétel miatt a Stockgeneration Ltd. Dominikán mint szerencsejátékot regisztráltatta tevékenységét, pontosabban az általa működtetett tőzsdét, tehát jogilag igen nehéz helyzetben lettek volna azok, akik a virtuális tőzsdemachinációkat illegálisnak tartották volna. A gond nem is ez volt tehát, hanem az, hogy később mi történt a játékosok valódi pénzével, amit a fiktív részvényekre költöttek. Minden bizonnyal ezért nyomoz az ügyben a Wired értesülései szerint az amerikai értékpapírfelügyelet és az FBI is.

Mindez persze még mindig nem volt elég az SG szervezőinek. Különböző bónuszok révén a játékosok - a kiírás szerint - hatvan százalékkal növelhették befektetéseik értékét, ha például új játékosokat szerveztek be, vagy egy bizonyos értékhatár fölötti téttel játszottak a virtuális tőzsdén.

A játék végül összeomlott, ám ez a leírtak alapján nem csoda: egyrészt ellenőrizhetetlen, hogy mi történt a játékosok által befizetett pénzekkel, másrészt pedig nyilvánvalóan nem fedezhették egy idő után az újonnan belépő kockázatvállalók tétjei a régiek által kivett nyereséget.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?