Vendel
7 °C
19 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Kockázatos vállalkozás a kisebbségi kormányzás

2008.04.08. 10:12
A kormányválság lehetséges forgatókönyveit vette végig a Vision Consulting. A politikai elemző cég azt is megvizsgálta, melyik lehetőségnek milyen kockázatai vannak. A legkockázatosabbnak a kisebbségi kormányzást tartják, de mi az, ami ennél kevésbé kockázatos?

A Vision Consulting politikai elemzői megvizsgálták a mostani koalíciós válsághelyzetben szóba jöhető forgatókönyvek politikai kockázatait. Szerintük a legvalószínűbbnek tartott kisebbségi kormány várható instabilitása és potenciális döntéshozatali deficitje miatt komoly kockázatokat hordoz, ezzel szemben az egyelőre kevésbé valószínűnek látszó előrehozott választás és a mostani kormányfő nélküli új MSZP-SZDSZ koalíció egyaránt csökkentené a politikai rendszer mai kockázatát.

Az SZDSZ koalícióból való kilépést kilátásba helyező bejelentése után elméletileg hét forgatókönyv merülhet fel. Valószínűségük sorrendjében ilyen lehet:

(1) az egypárti, kisebbségi szocialista kormány,
(2) egy új kormányfő megválasztását követően tovább kormányzó MSZP-SZDSZ koalíció,
(3) a jelenlegi kormányfővel tovább kormányzó MSZP-SZDSZ koalíció,
(4) előrehozott választáshoz és feltehetően a Fidesz kormányra kerüléséhez vezető helyzet,

illetve az eddigiektől eltérő összetételű, parlamenti választás nélkül létrehozott koalíció, amely elméletileg lehet:
(5) MSZP-MDF koalíció,
(6) MSZP-Fidesz nagykoalíció,
(7) vagy konstruktív bizalmatlanság alkalmazásával megvalósuló Fidesz-KDNP-MDF-SZDSZ „ellenzéki” koalíció.

A kisebbségi kormányzás kockázatai

A politikai elemzők szerint a ma legvalószínűbbnek látszó egypárti, kisebbségi szocialista kormány kockázatos vállalkozás. Stabilitása a korábbiaknál is gyengébb lábakon állna, előre kalkulálhatóak lennének nehézségei. Ma nem tudni pontosan, hogy programja hogyan módosulna, mennyire térne el a korábbi koalíciós agendától, illetve hogyan viszonyulna a gazdasági racionalitáshoz. A kisebbségi kormány számára a legnagyobb probléma azonban nem a program, hanem a döntés: a működőképesség és kormányozhatóság terén van a legnagyobb változást a kockázatokban. Az egyetlen potenciális pozitív kockázati változás az elfogadottság: az elemzők látnak esélyt egy új program alapján kormányzó, "bársonyos" reformokat ígérő szocialista kormány választói megítélésének javulására, ám a döntéshozatali nehézségekből fakadó problémák akár tovább is erodálhatják a kormány legitimitását. Az elemzők szerint ennek a forgatókönyvnek vannak a legnagyobb kockázatai.

Az új MSZP-SZDSZ koalíció kockázatai

A kisebbségi kormányhoz képest kevésbé valószínűnek tűnő, Gyurcsány-nélküli új szociálliberális kormány esetén két területen is csökkenthető lenne a kockázat. Egyrészt - ez lenne a jelentősebb változás - feltehetően 2010-ig már garantált lenne a kormány intaktsága, másrészt a népszerűtlen kormányfő távozása után azt várnánk, hogy az újrakötött koalíció társadalmi elfogadottsága is növekedhetne valamennyire. Programjáról és a gazdasági racionalitáshoz való viszonyáról keveset lehetne előre tudni, de feltételezhető, hogy az SZDSZ a hangos kilépési szólamok után nem vehetne részt egy olyan koalícióban, amely zárójelbe tenné a reformokat és a konvergencia-programot. Az elemzők szerint összességében ennek a legkisebb a kockázata, holtversenyben az előrehozott választásokkal.)

A mostani koalíció folytatásának kockázatai

A harmadik legvalószínűbb esetben, amikor a jelenlegi kormányfővel kormányoz tovább MSZP-SZDSZ koalíció, a kabinet valójában a kockázatokat illetően közel ugyanott tartana, mint a szakítási üzenetek előtt. Bár a válási intermezzo és a koalíció újrakötésének ténye - elsősorban lélektanilag - fontos változás lehet, az alapvető kockázati tényezők megmaradnának: különösen a kormányfő személyével kapcsolatos bizonytalanság és a legitimitási deficit terén.

Az előrehozott választás kockázatai

A ma egyelőre kevésbé valószínűnek látszó előrehozott választás esetén minden bizonnyal egyértelmű kormánytöbbség jönne létre a parlamentben. Miután azonban nem ismert az új kormány belső szerkezete és személyi összetétele, maradna még némi bizonytalanság ebben a kategóriában is. Még nagyobb a kockázat az új kormány programját és az ehhez a programhoz való ellenzéki viszonyt, azaz a közpolitikai alternatívákat illetően. Az előrehozott választáson feltehetően biztos többséggel kormányzati pozícióba kerülő Fidesz cselekvési tervéről is nagyon keveset tudni: kiszámíthatatlan, hogyan viszonyulna a konvergencia-programhoz, mennyire kötné meg kezét az ellenzéki időszakban követett "népbarát" politikája, illetve mennyire venné figyelembe a gazdasági racionalitást. A stabilitás mellett a működőképesség és a legitimitás terén viszont jelentősen csökkennének ebben az esetben a kockázatok.

Egy teljesen új koalíció kockázatai

Abban a szinte teljesen valószínűtlen helyzetben, ha parlamenti választás nélkül jönne létre új koalíció, a stabilitása kérdéses lenne, hiszen mindhárom elméletileg létező formában „természetellenes szövetség” hozná létre. Az MSZP-MDF kormánynál kisebb, a másik két esetben a kormányok összetételéből fakadóan már extrém kockázatot jelentene a közös program megalkotása és a kormányképesség biztosítása. Meg kell jegyezni, hogy egy nagykoalíció elméletileg jelentősen csökkentheti is a kockázatokat: amíg azonban nem ismert annak pontos formája, összetétele, programja és társadalmi támogatása, a pozitívumok helyett döntően csak a kockázatok kalkulálhatók.

A Vision Consulting elemzői hangsúlyozzák, a kutatási eredmény nem azt mutatja meg, hogy melyik kormány lenne életképesebb, melyik kormányozna sikeresebben, s különösen nem, hogy melyik lenne jobb, hasznosabb akár az ország érdekei, akár a hazai vagy külföldi gazdasági elit szempontjából. Csak arra a kérdésre ad választ, hogy a Vision Consulting elemzői konszenzusa a forgatókönyvek közül melyiket és miben látja kockázatosabbnak.