Idős férfi rekedt a lángoló HÉV-ben

2006.01.16. 14:00
Egyelőre nem tudni, mitől gyulladt ki a gödöllői HÉV egyik kocsija vasárnap este, azt azonban igen, miért égett rövid idő alatt porig. A 30 éves keletnémet járművek alkatrészei nem tűzálló anyagból készültek, a korszerűsítés nagyon drága lenne. A tűzben egy 66 éves férfi lelte halálát. A BKV vezérigazgatója szerint nem műszaki hiba történt.

Egy 66 éves budapesti lakos égett bent abban a HÉV-kocsiban, ami a gödöllői vonalon gyulladt ki vasárnap késő este ismeretlen körülmények között, közölte az Indexszel a BRFK.

A rendőrség még várja a tűzvizsgálati jelentést, amiből kiderülhet, mi okozta az egy halálos áldozattal járó tüzet. A tűz terjedésének gyorsasága szakértők szerint a HÉV-szerelvények elavultságának köszönhető.

#alt#
A még lángoló HÉV (Fotó: Benke Donát, langlovagok.hu)
Aba Botond: nem műszaki hiba volt

Az elsődleges szakértői vizsgálatok szerint nem műszaki hiba miatt gyulladt ki az a HÉV-szerelvény - közölte Vajda Pál főpolgármester-helyettes. Aba Botond, a BKV Zrt. vezérigazgatója a hatósági vizsgálatról annak lezárásig nem kívánt részleteket közölni. Leszögezte azonban, hogy az eddigi megállapítások szerint biztosan nem műszaki probléma idézte elő a tüzet. Hozzátette: a vizsgálat eredményének ismeretében szükség esetén feljelentést tesz. A vezérigazgató elmondta, hogy a kiégett szerelvény átesett a szükséges javításokon, a legutolsó műszaki felülvizsgálata pedig január elején volt.

A járművezető és a diszpécser példásan járt el az eset kapcsán. A vezető, miután észlelte a füstöt, a következő megállóban megtette a szükséges lépéseket, leszállította az utasokat, megkezdte az oltást. Az égő járműből utas nem szállt ki, az előtte lévő szerelvényt ketten hagyták el - mondta.

Aba Botond szerint a két megálló közötti kétpercnyi távolság alatt nem tud olyan szinten spontán lángra lobbanni a szerelvény, hogy így kiégjen. A tűz kitörését a szelvényről senki nem jelezte a vezetőnek, s nem húzta meg senki a vészféket sem - tette hozzá.

A gödöllői HÉV-vonalán közlekedő szerelvény vezetője arra lett figyelmes a XVI. Kerületi Veres Péter és Imre utcák kereszteződésénél, hogy a három kocsiból az utolsó füstöl. A vonatot megállította, az utasokat leszállította, egy ember mégis bent égett a tűzben.

Szakértők szerint azon, hogy egy HÉV-kocsi ilyen gyorsan, és szemtanúk beszámolója szerint ilyen nagy lánggal ég, nem lehet meglepődni. A BKV járműállományában lévő 25-35 éves keletnémet gyártmányú kocsik nem rendelkeznek a mai kornak megfelelő tűzvédelmi rendszerrel.

Érvényes engedéllyel közlekednek

A HÉV-kocsik nem mindenben felelnek meg a mai tűzvédelmi előírásoknak. Például olyan, éghető alkatrészeket tartalmaznak, amelyek nem teljesítik a tűzvédelmi feltételeket, mondta el az Indexnek a vasúti közlekedésben jártas Szigeti Dániel, a Budapesti Műszaki Egyetem tanársegédje.

A 30 éves kocsikban tulajdonképpen minden éghető: a jármű vezetékeinek borítása, az utastér fából készült dekoritlemezei, illetve az üléshuzatok. Ettől függetlenül a 30-40 éves élettartamra tervezett járműveknek az üzemben tartáshoz szükséges típusengedélyük érvényes a mai napig.


Az eloltott HÉV (Fotó: Benke Donát, langlovagok.hu)

Szigeti példaként elmondta: a BKV 300 kocsis HÉV-állomány nagyfelújítása (újrakábelezés, a faelemek tűzálló anyaggal történő telítése, stb.) horribilis összegekbe kerülne, ennél hosszabb távon olcsóbb, ha új kocsikat vásárolnak. Hasonló felújításon esett át nemrég a 2-es metró néhány szerelvénye is kocsinként körülbelül tízmillió forintért. Egy teljesen új metrókocsi ára hozzávetőlegesen 350 millió forint körül van.

Néhányat felújítottak

A Városi és Elővárosi Közlekedésért Egyesület (VEKE) nevű civil szervezet szerint nonszensz, hogy ilyen rövid idő alatt kiéghet egy HÉV-kocsi, függetlenül atttól, hogy szándékos gyújtogatásról vagy műszaki hibáról van-e szó.

"A BKV felelőssége tetten érhető, mert nem ez az első kocsi, amely kiég. Ezek a kocsik könnyen tüzet fognak. A VEKE arra kíváncsi, vajon a Közlekedési Felügyelet, vagy a tűzoltóság szakemberei jelen vannak-e akkor, amikor a HÉV-szerelvényeket időről-időre vizsgáztatja a BKV" - fogalmazott Dorner Lajos.

A szervezet alelnöke szerint az NDK-s szerelvények tűzvédelmi szempontból teljesen rossz konstrukciók, amit a BKV által a HÉV-kocsikon végzett felújítási munkák sem változtattak meg. Azt nem tudni, a kiégett MXa típusú, 1975-ös, 903-as számú kocsi a felújított kocsik közül való-e.

Az ügyben érdeklődtünk a BKV sajtóosztályán is, de a telefont nem vette fel senki. Utoljára 2003 február elején égett ki egy HÉV-szerelvény a ráckevei vonalon. Az MX típusú jármű az MXa egy régebbi változata volt, a vizsgálat műszaki hibát állapított meg.