Mit tudunk az Air France-gép tragédiájáról?

2009.06.11. 15:54 Módosítva: 2009.06.11. 16:22
Az Airbus már dolgozott a sebességmérő meghibásodását okozó jegesedés kiküszöbölésén, derült ki azután, hogy az Air France 447-es járata június elején ismeretlen okokból lezuhant. Egy légitársaság amiatt is panaszkodott náluk, hogy az ilyen esetekre a pilótáknak kiadott irányelvek érthetetlenek.

Több mint egy héttel a tragédia után még mindig nem tudni, miért zuhant le az Air France 447-es járata június 1-jén, mikor Rio de Janeiróból próbált meg eljutni Párizsba. A fekete doboz nélkül, amiből részletesen kideülne, milyen rendszerhibák léptek fel, és ezekre hogyan reagált a személyzet, különösen nehéz feltérképezni az események pontos menetét. Csak közvetett bizonyítékok állnak rendelkezésre. A repülés története ráadásul tele van olyan balesetekkel, ahol a tragédiát teljesen más okozta, mint amire az első jelek utaltak, írja elemző cikkében a CNN online.

Nehéz belőni a viharok méretét

A 447-es járat katasztrófájában két dolog biztos: hogy a repülő súlyos viharba került, és hogy a pilóták rendszerhibák sorával kerültek szembe. A fő kérdés viszont talán nem is az, hogy mi történt a repülővel, hanem hogy hogyan került oda.

Jól mérték fel a pilóták a vihar nagyságát, mielőtt belerepültek? Ha nem, miért nem? Ha igen, megtették a megfelelő lépéseket? Nem mintha a történtekből arra lehetne következtetni, hogy hibát követek el, hiszen a viharokat még a mai, kifinomult radarokkal sem lehet tökéletesen felmérni. Még ha gyanították is, hogy komoly nehézségekkel állnak szemben, nyugodt szívvel meghozhatták volna volna azt a szokatlan döntést, hogy tesznek egy nagy kerülőt, és ezzel kikeülnek a radar hatóköréből? Vagy vissza kellett volna fordulniuk?

A jegesedés ellen már dolgozott az Airbus

Miután aztán berepültek a viharba, olyan szituációba kerültek, amiben már több Airbus 330-asnak akadtak súlyos problémái. A Pitot-csöves sebességmérő, amit a repülő sebességének mérésére használnak, könnyen jegesedik. Pont emiatt bővítették fokozatosan egy új modellel az Airbus-flottát, de a hónap elején lezuhant gép még a régi sorozatból volt.

Ha a mérő bejegesedik, a pilóták és a repülő automata rendszerei nem kapnak információt a gép levegőhöz viszonyított sebességéről. Így sokkal nehezebb a repülőt vezetni, és több műszer meghibásodik. Ez azt a hibaüzenet-sorozatot is megmagyarázza, amit a repülő a zuhanás előtt küldött.

Egy francia társaság már jelentette a problémát

Egy nagy részleteséggel megírt dokumentum elő is került arról, hogy mi történik pontosan ilyen helyzetekben. Egy apró légitársaság, az Air Caraibes biztonsági irodája készített erről francia nyelven jelentést, miután egymás után kétszer is belefutottak a jelenségbe. Ezután tartottak egy megbeszélést az Airbusszal, ahol a légitársaság emberei azt is elmondták, hogy az ezekre az esetekre a pilótákmak előírt utasítások érthetetlenek.

Ha ezek alapján elképzeljük a 447-es járatot, amint a pilóták az éjszaka közepén, a légáramlatoktól rázkódó kabinban próbálják kibogarászni a zavaros utasításokat, miközben nincs információjuk a légsebességről és a műszerfal különböző hibákat jelez, akkor könnyű belátni, hogy ha nem tökéletesen reagálnak a helyzetre, elveszítik az irányítást a gép felett.