További Gazdaság cikkek
- Itt a válság, amiről egyre többet beszélnek: egyszerre két csapás éri Európát
- Lázár János 600 milliárd forintos vasútépítési fejlesztésről számolt be
- Közeleg a határidő, megjelent a tervezet
- Megszületett a nagy megállapodás, évekre előre rögzítették, hogyan nőnek a bérek
- Ez sokaknak fájni fog: tízszeresére emelik a parkolás díját az egyik kerületben
Újabb egy hónap haladékot kapott a Getronics a fejlesztési minisztérium, hogy aláírja az elektronikus útdíjfizetési rendszer kiépítéséről szóló szerződést – jelentette be szerdán Vályi-Nagy Vilmos infokommunikációért felelős államtitkár. Mint megírtuk, elvileg kedd éjfélig kellett volna leszerződnie az államnak és az útdíjtenderen nyertes cégnek – bár eredetileg decemberre tervezték a szerződéskötést –, és július 1-jén indulna az elektronikus díjfizetés.
Vályi-Nagy szerint az így már több mint kétszer harminc napos csúszás nem fenyegeti ez utóbbi időpontot, vagyis júliustól élni fog az elektronikus útdíjfizetés. A Getronics ennek a dátumnak az ismeretében vállalta az ajánlatát, mondta az államtitkár, hozzátéve: ha február közepén sem kötik meg a szerződést, akkor a pályázaton nyertes cégnek kártérítést kell fizetnie, ennek összegét azonban nem tudta.
Megerősítette, hogy a pályázaton nem volt második helyezett, vagyis – mint írtuk – nem léphet senki a Getronics helyébe, ha a győztes visszalép, új eljárást kell indítani. Ebben az esetben biztosan nem tudnák a rendszert idén bevezetni. Korábban voltak olyan sajtóértesülések, hogy a T-Systems pályázata lett a második, ezt azonban Vágyi-Nagy határozottan cáfolta.
A halasztásról szóló kérelemhez a Getronicsnak nem kellett indoklást fűznie. Korábbi hírek szerint az egyik jelentős alvállalkozójának számító Q-Free lépett vissza, ez a cég a rendszer üzemeltetéséhez elengedhetetlen műholdas helymeghatározó technológiát szállította volna. Ezt az információt most a minisztériumban nem erősítették meg. Az államtitkár elismerte ugyanakkor, hogy még a jogszabályi feltételek sem adottak az útdíjhoz, ugyanis az e-útdíjról szóló törvény majd csak februárban kerül a parlament elé.
A Getronics Magyarország Kft. nettó 34,89 milliárd forintos ajánlattal nyerte meg a közbeszerzést, a közbeszerzési ajánlat szerint 10-24 százalékban működne közre a Q-Free. Az államnak a kiadás már az első évben busásan megtérült volna: a 2012 tavaszán közzétett második Széll-terv – majd az alapján a 2013-as költségvetés is – idén júliusi indulással, és már az idei második félévre 75 milliárdos költségvetési bevétellel számolt. Vagyis a költségvetésből idén nettó 40 (75 mínusz 35) milliárd esik ki, ha nem lesz júliustól e-útdíj.
Az e-útdíj az előző kormányok idejéről megörökölt megoldatlan probléma volt. 2011 tavaszán úgy tűnt, gyorsan lezárják a korábbi semmittevést. Az akkor közzétett első Széll Kálmán tervben már 2013 eleji bevezetéssel és évi 100-120 milliárd forintos bevétellel számoltak. Majd eltelt egy év úgy, hogy nem történt semmi. Az e-útdíj bekerült a tavaly tavasszal bemutatott második Széll-tervbe is, de a paraméterek változtak: miután 2011 végén az NFM államtitkára elmondta, hogy nem indulhat el 2013 elején az elektronikus, használatarányos díjfizetés rendszere, az időpontot 2013. július elsejére módosították.
A tender végül szeptember második felében jelent meg, és bár eredetileg harminchat érdeklődő vásárolta meg a pályázati dokumentációt, az októberi eleji határidőre csak nyolcan maradtak, ennyien nyújtották be részvételi jelentkezésüket. Tíz nap alatt a mezőny lefeleződött, az ÁAK által 42 milliárd forintosra becsült fejlesztésért indulók közül addigra az osztrák Efkont kizárták, a három izraeli és egy spanyol cég alkotta Hungarian Motorway Konzorcium visszalépett, az olasz Imet S.p.A. és a szlovák Towercom Infrastructure a.s. pedig nem tudott a hiánypótlási előírásoknak eleget tenni.
A versenyben maradtak közül végül elvileg a Getronics Magyarország Kft. nyert nettó 34,89 milliárdos ajánlattal, a korábbi hírekben másodiknak mondott T-Systems a kiszivárgott hírek szerint 50 milliárd fölötti – az állam által előzetesen becsültnél bő tízmilliárddal drágább – ajánlatot adott. A szerződést előbb december elején, majd december 27-én tervezték megkötni. Csúszást okozott, hogy előbb a Kapsch kért jogorvoslatot a Közbeszerzési Döntőbizottságtól, majd – már december második felében – a T-Systems Magyarország kezdeményezett vitarendezési eljárást. Ezután kezdődött a Getronics tétovázása, amit az NFM most újabb egy hónappal elnyújtott.
Az új rendszerben, ha majd beindul, az eddigi tervek szerint kizárólag a tehergépkocsik fizetnek majd a megtett távolsággal arányos díjat az autópályákon, autóutakon és egyes főútszakaszokon, összesen 6318 kilométeren. A 3,5 tonna feletti járművek számára az M0-s körgyűrű és az azon belüli gyorsforgalmi szakaszok, valamint az M31 kivételével a teljes gyorsforgalmi hálózat díjköteles lesz. A személygépkocsik és autóbuszok a jelenleg is működő e-matricás rendszerben maradnak.
Az útdíjról szóló tavalyi kormányhatározat szerint a kéttengelyes J2 járműkategóriában a gyorsforgalmi úton 39,29 forintot, főutakon 16,72 forintot kell majd fizetni kilométerenként. A háromtengelyes J3 kategóriás járműveknél a gyorsforgalmi utakon 55,14 forint, főutakon 28,94 forint lesz a tarifa, míg a négy- és többtengelyes tehergépjárművekre a gyorsforgalmi úton 85,35 forintot, főutakon 53,23 forintot határoztak meg – derült ki tavaly szeptemberben, még a tender kiírása előtt, egy NFM által kiadott közleményből.
Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy míg most a legnehezebb teherautók egy 3375 forintos napi matricával átkelhetnek az országon például az M1-es osztrák-magyar határátkelőjétől az M5-ösön a röszkei szerb határig vagy az M3-ason Nyíregyházáig, addig az új rendszerben előbbi nagyjából 29 ezer, míg utóbbi 34 ezer forintba kerülne majd. Az e-útdíj arra is jó lenne, hogy csökkentse a nyugati országrészben az osztrák határral párhuzamosan futó főutak (84-es, 85-ös, 86-os) zsúfoltságán; azokon ugyanis most jelentős az osztrák e-útdíjat kikerülő tranzitforgalom nagysága.