Döntött a parlament: blokkolhatják az Ubert
További Gazdaság cikkek
- Gazdagabbak szerettek volna lenni a magyarok, ehelyett csúnyán befürödtek
- Itt a kormány válasza, ennyi pénzt kap minden megszülető gyermek
- A vártnál alacsonyabb bevételt termelt a Temu anyavállalata
- Olyat mondott a pimasz palack forgalmazója, amire a MOHU sem számított
- Ilyet még nem láttunk: Magyarország legnagyobb energiatárolója épül
Ideiglenesen, legfeljebb 365 napig blokkolni lehet azokat az internetes oldalakat és alkalmazásokat, amelyek jogellenesen működő taxiszolgáltatást kínálnak - erről döntött az Országgyűlés. A parlament 119 igen, 61 nem szavazattal és 3 tartózkodás mellett fogadta el az erről szóló törvényjavaslatot.
Bár ezt nem nevesítették konkrétan, a lépéssel az Ubert akarják ellehetetleníteni, vagy legalábbis – Fónagy János illetékes államtitkár szavaival élve – rákényszeríteni arra, hogy "álljon be a sorba".
Az Uber betiltásának hátteréről itt írtunk korábban. Itt pedig azt boncolgattuk, hogy ez hogyan lehetne lehetséges.
A most elfogadott törvény hivatalosan az "engedély nélkül, személygépkocsival végzett személyszállító szolgáltatáshoz kapcsolódó jogkövetkezményekről" szól, és a kormány terjesztette a parlament elé.
Egy évre blokkolhatnak
A jogszabály értelmében a tiltás akkor rendelhető el, ha
- a taxiszolgáltatást szervező vagy közvetítő nem felel meg a kormányrendeletben meghatározott diszpécserszolgálati követelményeknek,
- és ezen engedély hiánya miatt a hatóság bírságot szabott ki rá,
- de a megbírságolt szolgáltató mégis tovább folytatja a szabálytalan tevékenységet.
Ebben az esetben Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter előterjesztése nyomán a közlekedési hatóság rendeli el "az ideiglenes hozzáférhetetlenné tételét" a szolgáltatást biztosító alkalmazásoknak, illetve a szolgáltatást népszerűsítő weboldalaknak.
A közlekedési hatóság 365 napra rendeli el a tiltást, amely ezt követően megszűnik. A blokkolást a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság szervezi és ellenőrzi, a blokkoló határozat – külön megjelölés nélkül is – minden elektronikus hírközlési szolgáltató számára kötelező érvényű. A törvény szerint a közlekedési hatóság 50 ezer forinttól 200 ezer forintig terjedő bírsággal sújthatja azt szolgáltatót, amely kötelezettségének nem tesz eleget. A bírság a kötelezettség nemteljesítésének időtartama alatt ismételten is kiszabható.
A közúti közlekedésről szóló törvény módosításával a Ház úgy döntött: nem kell utánképzésen részt vennie a járművezetőnek, ha vezetői engedélyét a közigazgatási bírsággal sújtandó jogsértéshez tartozó 9 pont megállapítása miatt vonták vissza. A törvény legtöbb rendelkezése a kihirdetését követő 31. napon lép hatályba.
Uber: maradunk
„Az Uber továbbra is kitart amellett, hogy az új technológiák betiltása, blokkolása - pusztán azért, mert azokat nem lehet beleerőszakolni az elavult szabályozás keretei közé - nem jó irány. Ezt megerősíti az Európai Bizottság iránymutatása is, amely felhívja a tagállamok figyelmét, hogy ne a betiltást, hanem az ésszerű szabályozást válasszák a megosztáson alapuló gazdaság szereplői esetében. Az Uber eddig is nagy hangsúlyt fektetett a szabályoknak való megfelelésre: az autós partnerek kiváltották a személyszállítói engedélyeket és a magyar jogszabályoknak megfelelő számlát adnak" - mondta Fekete Zoltán, az Uber magyarországi operatív vezetője a törvény elfogadására reagálva.
Az Uber közleménye szerint továbbra is keresik a párbeszéd lehetőségét a döntéshozókkal annak reményében, hogy "a jelenlegi, idejétmúlt szabályozást felváltsa egy modern, az új technológiákra szabott szabályozás, amely a fogyasztók érdekeit helyezi a középpontba." Az Uber továbbra is elkötelezett 150 ezer magyarországi felhasználója és 1200 sofőrje iránt, és folytatja működését.