Házi őrizetbe vették a debreceni akkumulátorgyárat építő cég alapítóit
További Gazdaság cikkek
- A Toyota növelte globális autóeladásait novemberben
- Karácsonyi csoda: van, amiben Magyarország kenterbe veri az európai mezőnyt
- Rohamléptekben ürülnek a gáztárolók, ebből még baj lehet
- Megtudtuk, mit iszik a magyar, ha igazán szomjas
- Nyolcvanéves a magyar történelem egyik legkockázatosabb vállalkozása
A milliárdos testvérpárt – Paul Hsziao-ming Lit és Tony Hsziao-hua Lit – a múlt év végén kapcsolták le a rendőrök. Ők ketten alapították a Semcorp Advanced Materials Groupot.
A gyanú szerint a fivérek 1,4 milliárd dollárt, azaz mostani árfolyamon csaknem 520 milliárd forintot csatornáztak ki a Semcorp Csoportból.
A saját cégük tőkéjét titokban külföldre kimenteni akaró testvérek és családjaik vagyonát több mint 10 milliárd dollárra (3700 milliárd forintra) becsülik. Ezzel Jünnan tartományban ők a leggazdagabbak. Sajtóértesülések szerint a Semcorp részvényeinek értéke nagyot esett a kínai tőzsdén.
Paul Hsziao-ming Li amerikai állampolgárságú, míg Tony Hsziao-hua Li kínai. A testvérpár a Massachusettsi Egyetemen diplomázott, és az Egyesült Államokban indult el az üzleti karrierjük is. 2010-ben döntöttek úgy, hogy elektromos autókhoz kapcsolódó üzleti tevékenységekkel kezdenek el foglalkozni.
A Semcorppal nagy sikereket értek el, alig tíz év alatt elsők lettek a világon a lítiumion-akkumulátorokban használt elválasztófóliák előállításában.
A sanghaji központú cég első számú beszállító lett a Samsung, a Debrecenben szintén gyárat építő CATL, az LG és a Panasonic akkumulátorüzemeiben is.
A The Epoch Times értesülései szerint 2022 végén Liéken kívül több más üzletembernek is az volt a szándéka, hogy kicsatornázhatóvá tegye vagyonát, mert politikai vagy gazdasági okok miatt el akarták hagyni Kínát.
Külügyminisztérium: nincs fennakadás a debreceni építkezésben
A Külgazdasági és Külügyminisztérium a Semcorp két tulajdonosára vonatkozó hírre annyit reagált, hogy a vállalattól kapott információik szerint nincs fennakadás a debreceni építkezésben.
A magyar kormány 13 milliárd forint vissza nem térítendő támogatást adott a kínai cég debreceni gyárépítéséhez.
A 24.hu értesülései szerint a Kínában zajló intézkedések hatásait a Külgazdasági és Külügyminisztérium már korábban vizsgálhatta.
A magyar kormány három évvel ezelőtt állapodott meg a Semcorp Advanced Materials Grouppal, melynek értelmében utóbbi Debrecenben, a Déli Gazdasági Övezetben építi fel első európai gyárát, amely képes lesz arra, hogy a világ teljes szeparátorfólia-szükségletének tíz százalékát előállítsa. Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter 2021-ben a debreceni alapkőletételi ünnepségen azt mondta, hogy a beruházás a magyar–kínai gazdasági együttműködés sikertörténetnek újabb fejezete.
Egy hatalmas, 19 hektár nagyságú területen kezdi majd meg a gyár a működését. Ezen a 19 hektáros területen 100 ezer négyzetméteres üzem jön létre,
ahol tehát Kínán kívül először Magyarországon gyártja majd az elektromos autók akkumulátorjaihoz szükséges szeparátorfóliákat a Semcorp
– mondta 2020-ban Szijjártó Péter.
A debreceni akkumulátorgyár felfüggesztését javasolja a helyi Civil Fórum
Az Index is beszámolt róla, hogy a debreceni déli ipari övezetben felépíteni tervezett kínai akkumulátorgyár beruházásának felfüggesztését javasolja a városvezetésnek a Civil Fórum Debrecen Egyesület. Gondola Zsolt Zoárd, a szervezet elnöke, önkormányzati képviselője azt mondta, az eddigi felmérések és a városban uralkodó közhangulat arra utal, hogy a lakosság többsége ellenzi a veszélyesnek ítélt üzem megvalósítását.
Gondola elmondta, hogy eddig 4600 embert kérdeztek meg, 72 százalékuk nem akarja az akkumulátorgyárat, egy helyi internetes szavazáson a megnyilvánulók háromnegyede utasította el az építkezést, az önkormányzat által rendezett hétfői lakossági fórumon pedig több mint nyolcszáz ember hangos véleménynyilvánítással utasította el a beruházást.
Papp László, Debrecen polgármestere és a hétfő esti fórumon jelen lévő katasztrófavédelmi, környezetvédelmi, vízügyi és biztonsági szakértők egyértelművé tették: a tervezett beruházás minden tekintetben megfelel a legszigorúbb hatósági előírásoknak, „a CATL debreceni beruházása nem jelent sem egyéni, sem társadalmi kockázatot”. Az ügyben a Hajdú-Bihar Vármegyei Kormányhivatal is tart majd közmeghallgatást január 20-án a leendő gyár környezethasználati engedélyezési eljárása keretében.
(Borítókép: Debrecen ipari parkja. Fotó: Oláh Tibor / MTI)